Bigdrago Startet 18.Mai.2020 Del på Facebook Startet 18.Mai.2020 Satte innnytt batteri og jammen var polene omvent av den gamle. Koblet på, startet motor og det begynte å ryke hvitt i motorrommet. Ja det var et skikkelig idiottrekk. Ved nærmere inspeksjon ser jeg at en kabel (som tidligere hadde blå plastikk) har smeltet og gått i oppløsning. Det er veldig trangt å komme til. Men det jeg lurer på er om noen vet hva slags kabel dette er? Tenkte å trekke en ny utenom den originale kabelstrømpen. Må først sjekke om ikke annet i selve kabelsterømpen er gåent og. Mercruiser 1.7 120hk diesel. Halleluja Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 (redigert) Vet ikke hva den smeltede ledningen er for noe, men vil anta at dynamoen har tatt kvelden. Siden diodene i dynamoen ble stående feil vei, har batteriet sendt strøm gjennom dynamoens statorviklinger - sannsynligvis mye mer enn dynamoen tålte. Antar at dette var et forbruksbatteri og at du har separat startbatteri, siden motoren tross alt startet. Redigert 18.Mai.2020 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Har bare 1 batteri og jeg har kjørt en del med den. Fungerer fint. Men nå har jeg røsket i denne ledningen slik at den ble delt i 2 (som vise på bilde). Ledningen var svært skjør og holdt vel såvidt. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Ledningen går videre fremover i båten. Etter måling med multimeter har den heldigvis ikke brent av andre slik at det er kortslutninger. Phew Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Det er jo ikke så lett å gjette hvor denne ledningen går men prøver allikevel. Tipper det er hovedstrømmen inn til sikringsboksen. Uansett må du få laget en ny kabel så det er bare å følge den til du treffer på hel isolasjon eller til andre enden. Slik det er nå kan du ikke ha det da det ikke er noe isolasjon på kabelen og kabelen har konstant + i fra starter så kommer den borti motoren er det mer kortslutting på gang. Heller ikke jeg tror dynamoen din har overlevd dette så ville ha målt ladingen i fra dynamo før du står der Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 (redigert) Hei. Prøver å lese meg opp på koblingsskjemaet. https://www.dropbox.com/s/bgid6zr4ee1462t/Wiring diagram 3970674.pdf?dl=0 Har brukt multimeter og funnet ut at den blå ledningen som er brent ikke er i kontakt med andre. Den var helt porøs og gikk nærmest i oppløsning. Et under at jeg har klart å kjøre med den i den fatningen. Har fulgt ledningen (via multimeter) og den går fra det som er starter(?) sammen med alt av "engine harness" i en strømte videre til en kobling som går videre til fronten av båten. Håper ikke denne kabelen deler seg opp underveis og går andre veier. Antar at det er denne blå ledningen som forsyner instrumenter +++ med strøm da den i tillegg er litt tykkere enn de andre, muligens 2.5mm^2. Men klarer ikke å finne noen hovedsikringsboks i dashbordet. Eneste jeg finner er sånne 4 små automatsikringer man kan trykke inn på undersiden av dashbordet ved knærne. Hvordan sjekke om dynamo fungerer? Den skal produsere mer strøm enn hva batteriet gir? Redigert 18.Mai.2020 av Bigdrago (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Ut fra diagrammet ser det ut som om den blå ledningen er uttaket fra dynamoen (går inn på dynamoens B+). Dersom du har hatt flaks, kan denne ledningen ha fungert som sikring slik at dynamoen har overlevd. For å få lading fra dynamoen, må du uansett skifte ut denne ledningen. Etter at det er gjort, er det bare å måle spenningen over batteripolene mens motoren går. Er dynamoen i orden, vil sdpenningen ligge på 13.5 - 14.5 volt, avhengig av hvor utladet batteriet er. Dersom spenningen er under 13 volt, er dynamoen kaputt. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Aha. Da er det mulig at den er brent i stykker andre plasser og da den går til start relay og dynamo jfr. koblingsskjema. Tar flere dager å få demontert alt for å komme til ledningsnettet rundt motoren. :/ Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 (redigert) Sliter litt her. Fant kabelen som gåe bak dynamoen og den var og brent av. De jeg har markert med røde er verifisert brent. MEN jeg greier ikke å finne ut hvor de kobler seg sammen og gå videre. Mulig dette skjer inni kabelstrømpa hvor Mercruiser har koblet med kabelklammer eller lignende. Jeg tenker å legge ny 4mm2 kabel (samme tykkelse som er brent opp) fra batteri til starter. Hovedsikringer bruker jeg som koblingspunkt videre til startrele og til dynamo. Markert med blå linjer. På denne måten får jeg vel eliminert at den gamle delvise oppbrente kabelen fortsatt får strøm og gir kortslutninger. Hva tenker det erfarne båtfolket? Utrolig trangt i disse motorrommene til å drive med hjemmemekk. Redigert 25.Mai.2020 av Bigdrago (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Forstår eg riktig at du vil legge opp ny kabel utanpå eksisterande ledningsnett? Eg ville splitta og fjerna brent kabel. Den kan vel også ha smelta saman andre kabler, og då vil det være fleire følgefeil. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Seilerslask Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Det der må ryddes skikkelig opp i, ellers kommer du til å leite etter følgefeil i evig tid. Det er ikke nødvendigvis så jævlig moro. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Har sjekka med multimeter og det er ingen andre kabler som har lidd samme skjebne. Det er så utrolig trangt at for å komme til overalt ordentlig bør motoren løftes ut. Da må hele ledningsnettet fjernes, strømpa klippes opp osv. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Du har jo hatt en svært stor ubeskyttet kortslutning i selve hovedpulsåra i strømsystemet ditt og enkle løsninger for å få dette sammen igjen uten full eksaminering av alle berørte sammenkoplinger i systemet frarådes. Det kan bli en meget kjedelig sak om ødelagte/skadede kabler eller forbindelser går fra hverandre der du minst ønsker det og motor stanser, eller det begynner å brenne i motorrommet som en følgeskade. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Har nå tatt flere stikkprøver i kabelstrømpa. Den blå ledningen er i tillegg beskyttet med en sort tykkere. Det er heldigvis kun den blå som er smeltet, de nærliggende har overlevd fint. Jeg var kjapp med å slå av hovedsikring og motor da dette skjedde, heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Kablinga unnagjort. Brukte startmotor som koblingspunkt for startrelé og 50A sikring. Fungerer utmerket👌 og nå lader den faktisk i tillegg med hele 14.5V. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.