Jump to content

Snudde batteriet feil vei. Men hva er brent opp?


Bigdrago

Recommended Posts

Satte innnytt batteri og jammen var polene omvent av den gamle. Koblet på, startet motor og det begynte å ryke hvitt i motorrommet. Ja det var et skikkelig idiottrekk. Ved nærmere inspeksjon ser jeg at en kabel (som tidligere hadde blå plastikk) har smeltet og gått i oppløsning. Det er veldig trangt å komme til.

 

Men det jeg lurer på er om noen vet hva slags kabel dette er? Tenkte å trekke en ny utenom den originale kabelstrømpen. Må først sjekke om ikke annet i selve kabelsterømpen er gåent og.

 

Mercruiser 1.7 120hk diesel.

 

Halleluja

20200518_161317.jpg

Link to post

Vet ikke hva den smeltede ledningen er for noe, men vil anta at dynamoen har tatt kvelden. Siden diodene i dynamoen ble stående feil vei, har batteriet sendt strøm gjennom dynamoens statorviklinger - sannsynligvis mye mer enn dynamoen tålte.  Antar at dette var et forbruksbatteri og at du har separat startbatteri, siden motoren tross alt startet.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post

Det er jo ikke så lett å gjette hvor denne ledningen går men prøver allikevel.
Tipper det er hovedstrømmen inn til sikringsboksen.
Uansett må du få laget en ny kabel så det er bare å følge den til du treffer på hel isolasjon eller til andre enden.
Slik det er nå kan du ikke ha det da det ikke er noe isolasjon på kabelen og kabelen har konstant + i fra starter så kommer den borti motoren er det mer kortslutting på gang.
Heller ikke jeg tror dynamoen din har overlevd dette så ville ha målt ladingen i fra dynamo før du står der  

Link to post
Svart (redigert)

Hei.

Prøver å lese meg opp på koblingsskjemaet.
https://www.dropbox.com/s/bgid6zr4ee1462t/Wiring diagram 3970674.pdf?dl=0

Har brukt multimeter og funnet ut at den blå ledningen som er brent ikke er i kontakt med andre. Den var helt porøs og gikk nærmest i oppløsning. Et under at jeg har klart å kjøre med den i den fatningen.

 

Har fulgt ledningen (via multimeter) og den går fra det som er starter(?) sammen med alt av "engine harness" i en strømte videre til en kobling som går videre til fronten av båten. Håper ikke denne kabelen deler seg opp underveis og går andre veier. Antar at det er denne blå ledningen som forsyner instrumenter +++ med strøm da den i tillegg er litt tykkere enn de andre, muligens 2.5mm^2. Men klarer ikke å finne noen hovedsikringsboks i dashbordet. Eneste jeg finner er sånne 4 små automatsikringer man kan trykke inn på undersiden av dashbordet ved knærne.

 

Hvordan sjekke om dynamo fungerer? Den skal produsere mer strøm enn hva batteriet gir?

 

Redigert av Bigdrago (see edit history)
Link to post

Ut fra diagrammet ser det ut som om den blå ledningen er uttaket fra dynamoen (går inn på dynamoens B+). Dersom du har hatt flaks, kan denne ledningen ha fungert som sikring slik at dynamoen har overlevd.  For å få lading fra dynamoen, må du uansett skifte ut denne ledningen. Etter at det er gjort, er det bare å måle spenningen over batteripolene mens motoren går. Er dynamoen i orden, vil sdpenningen ligge på 13.5 - 14.5 volt, avhengig av hvor utladet batteriet er.  Dersom spenningen er under 13 volt, er dynamoen kaputt.

Link to post
Svart (redigert)

Sliter litt her. Fant kabelen som gåe bak dynamoen og den var og brent av.

 

De jeg har markert med røde er verifisert brent. MEN jeg greier ikke å finne ut hvor de kobler seg sammen og gå videre. Mulig dette skjer inni kabelstrømpa hvor Mercruiser har koblet med kabelklammer eller lignende.

20200525_171834.jpg.0a991f280b0d491d93090e5dd5e1b776.jpg

 

 

Jeg tenker å legge ny 4mm2 kabel (samme tykkelse som er brent opp) fra batteri til starter. Hovedsikringer bruker jeg som koblingspunkt videre til startrele og til dynamo. Markert med blå linjer.

20200525_172517.jpg.b6cb914710d8b878f42d9220fe1221db.jpg

 

 

På denne måten får jeg vel eliminert at den gamle delvise oppbrente kabelen fortsatt får strøm og gir kortslutninger.

Hva tenker det erfarne båtfolket? Utrolig trangt i disse motorrommene til å drive med hjemmemekk.

Redigert av Bigdrago (see edit history)
Link to post

Du har jo hatt en svært stor ubeskyttet kortslutning i selve hovedpulsåra i strømsystemet ditt og enkle løsninger for å få dette sammen igjen uten full eksaminering av alle berørte sammenkoplinger i systemet frarådes.

 

Det kan bli en meget kjedelig sak om ødelagte/skadede kabler eller forbindelser går fra hverandre der du minst ønsker det og motor stanser, eller det begynner å brenne i motorrommet som en følgeskade.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...