Jump to content

Edit History

zooper

zooper

@Hper

Enig, det viktigste er å komme seg på sjøen. Har man rett innstilling kan man kose seg med lite - jeg har selv feriert med familen på en selvbygget treflåte i nesten to uker og, det var eksotisk og flott - men aldri mer. Jeg har også feriert i en 24-foters snekke med en baby, som også var fint... den gang. Nå er jeg eldre og har to barn på trådstarters alder og har andre prioriteringer.

Man kan selvsagt oppgradere i fase to som du sier. Poenget mitt var vel heller at man kan ha forestillinger om båtidyll som blir satt på en så stor prøve at det aldri blir noen fase to. Når det dessuten er snakk om en såpass gammel og billig båt så vil det kunne sitte langt inne å oppgradere denne med nytt utstyr som fort koster halvparten av båten - da kan man finne at det hadde vært bedre å ha lagt pengene i en båt som hadde dette fra før - i stedet ender man fort med å slite med manglene helt til man biter i det og kryper til korset og selger båten etter noen år... bitter over tanken på at driftskostnadene ble uforholdsmessig store mtp at dette ville kostet omtrentlig like mye for den virkelig gode båten man kunne hatt.

Er det et økonomisk spørsmål vil man ved å kjøpe sammen med noen, eller leie ved behov, både kunne spare arbeidsinnsats og penger, og det for dobbelt så mye båt man sannsynligvis får brukt like mye.

Jeg hadde selv en 30 år gammel 36-foter med "luksus-mangler" jeg trodde jeg kunne leve uten (ankervinsj, cockpittelt, lazyjacks, kryssholt mitskips og ståhøyde i byssa). Etter å ha slitt med manglene i tre år tok jeg til vettet og solgte båten. Nå har jeg leid et par år i påvente av å kunne kjøpe en bedre båt om et år eller tre. Helst ønsker jeg å kjøpe sammen med noen, men har enda å finne rett person.

Trådstarters spørsmål var vel egentlig om denne båten rent teknisk sett var et greit kjøp - og det kan den nok være. uten at jeg har vurdert den noe inngående. Men om man får valuta for pengene når familien skal dra på ferie - ja det er et helt annet spørsmål? Skulle jeg gått i den retningen av å kjøpe mindre enn 36 fot hadde jeg kanskje vurdert en Albin Nova - de kan man finne i god stand for enda mindre. De er fine å både seile og bo i, og så får man ofte greit med direkte konkurrenter på Ferdern.

zooper

zooper

@Hper

Enig, det viktigste er å komme seg på sjøen. Har man rett innstilling kan man kose seg med lite - jeg har selv feriert med familen på en selvbygget treflåte i nesten to uker og, det var eksotisk og flott - men aldri mer. Jeg har også feriert i en 24-foters snekke med en baby, som også var fint... den gang. Nå har jeg jeg eldre og har barn to på forfatterens alder og har andre prioriteringer.

Man kan selvsagt oppgradere i fase to som du sier. Poenget mitt var vel heller at man kan ha forestillinger om båtidyll som blir satt på en så stor prøve at det aldri blir noen fase to. Når det dessuten er snakk om en såpass gammel og billig båt så vil det kunne sitte langt inne å oppgradere denne med nytt utstyr som fort koster halvparten av båten - da kan man finne at det hadde vært bedre å ha lagt pengene i en båt som hadde dette fra før - i stedet ender man fort med å slite med manglene helt til man biter i det og kryper til korset og selger båten etter noen år... bitter over tanken på at driftskostnadene ble uforholdsmessig store mtp at dette ville kostet omtrentlig like mye for den virkelig gode båten man kunne hatt.

Er det et økonomisk spørsmål vil man ved å kjøpe sammen med noen, eller leie ved behov, både kunne spare arbeidsinnsats og penger, og det for dobbelt så mye båt man sannsynligvis får brukt like mye.

Jeg hadde selv en 30 år gammel 36-foter med "luksus-mangler" jeg trodde jeg kunne leve uten (ankervinsj, cockpittelt, lazyjacks, kryssholt mitskips og ståhøyde i byssa). Etter å ha slitt med manglene i tre år tok jeg til vettet og solgte båten. Nå har jeg leid et par år i påvente av å kunne kjøpe en bedre båt om et år eller tre. Helst ønsker jeg å kjøpe sammen med noen, men har enda å finne rett person.

• Create New...