Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

UerfarenSeiler skrev 1 time siden:

 

... Sånn i sum så regner jeg ikke med at det blir akkurat denne båten, da må den ihvertfall gå for en lavere pris....

 

 

Det tror jeg må være en fornuftig konklusjon. 

 

Etter å ha lest gjennom lista over; gamle seil, original (og antagelig ganske sliten) motor, utslitt teakdekk, varmeapparat som ikke virker (hvor det garantert ikke bare handler om feil på en luftkanal), gelcoat som forsvinner ved kjølen, ikke landstrøm,  osv, osv, kan det være at du etter et par år lett kunne risikert å tangere prisen på den Bavaria`en som du linket til over + brukt et-par-hundre timer "i kjellern" som ellers kunne vært kvalitetstid i sola sammen med familien. En ting er "noen feil" som selger opplyser om, men to-do-lista på denne inneholder omtrent alle båtens dyreste komponenter, vil være tidkrevende å utføre, og flere kan hver for seg være katastrofale for båtens videre bruk og verdi hvis det ikke blir gjort noe med. 

 

Det er mange typer båteiere. En av dem er de som kjøper seg båt, ny eller brukt, og bare bruker den opp. De har null interesse for vedlikehold eller holde ting i stand. Ingenting blir skiftet ut eller reparert. Inntil den er nedslitt og bare selges. Statuslista med feil sier meg at båten neppe har vært eid av en entusiast. Mulig båten burde kjøpes av en entusiast, som ser et spennende 5-årsprosjekt og som er villig til å betale hva det koster å totalrestaurere. Motor, teakdekk og seil er antagelig alene minst 350` kroner. Og så er det resten.

 

Hvis "hun" i utgangspunktet er noe skeptisk ville jeg i alle fall først og fremst satset på en teknisk bra og komfortabel båt hvor hun vil trives og føle trygghet med båten fra første stund. Om du legger budsjettet til 4-500` kr for en oppgradert og godt vedlikeholdt båt hvor kritiske komponenter allerede er skiftet, hvor eier har luket vekk småfeil etterhvert som de har oppstått og lenge før de har blitt store, vil regnstykket antagelig uansett gå i din favør i forhold til å ryke på dyre høyrisiko-komponenter i en eldre båt. 

TideRace

TideRace

UerfarenSeiler skrev 1 time siden:

 

... Sånn i sum så regner jeg ikke med at det blir akkurat denne båten, da må den ihvertfall gå for en lavere pris....

 

 

Det tror jeg må være en fornuftig konklusjon. 

 

Etter å ha lest gjennom lista over; gamle seil, original (og antagelig ganske sliten) motor, utslitt teakdekk, varmeapparat som ikke virker (hvor det garantert ikke bare handler om feil på en luftkanal), gelcoat som forsvinner ved kjølen, ikke landstrøm,  osv, osv, kan det være at du etter et par år lett kunne risikert å tangere prisen på den Bavaria`en som du linket til over + brukt et-par-hundre timer "i kjellern" som ellers kunne vært kvalitetstid i sola sammen med familien. En ting er "noen feil" som selger opplyser om, men to-do-lista på denne inneholder omtrent alle båtens dyreste komponenter, vil være tidkrevende å utføre, og flere kan hver for seg være katastrofale for båtens videre bruk og verdi hvis det ikke blir gjort noe med. 

 

Det er mange typer båteiere. En av dem er de som kjøper seg båt, ny eller brukt, og bare bruker den opp. De har null interesse for vedlikehold eller holde ting i stand. Ingenting blir skiftet ut eller reparert. Inntil den er nedslitt og bare selges. Statuslista på feil over sier meg at båten neppe har vært eid av en entusiast. Mulig båten burde kjøpes av en entusiast, som ser et spennende 5-årsprosjekt og som er villig til å betale hva det koster å totalrestaurere. Motor, teakdekk og seil er antagelig alene minst 350` kroner. Og så er det resten.

 

Hvis "hun" i utgangspunktet er noe skeptisk ville jeg i alle fall først og fremst satset på en teknisk bra og komfortabel båt hvor hun vil trives og føle trygghet med båten fra første stund. Om du legger budsjettet til 4-500` kr for en oppgradert og godt vedlikeholdt båt hvor kritiske komponenter allerede er skiftet, hvor eier har luket vekk småfeil etterhvert som de har oppstått og lenge før de har blitt store, vil regnstykket antagelig uansett gå i din favør i forhold til å ryke på dyre høyrisiko-komponenter i en eldre båt. 

TideRace

TideRace

UerfarenSeiler skrev 1 time siden:

 

... Sånn i sum så regner jeg ikke med at det blir akkurat denne båten, da må den ihvertfall gå for en lavere pris....

 

 

Det tror jeg må være en fornuftig konklusjon. 

 

Etter å ha lest gjennom lista over; gamle seil, original (og antagelig ganske sliten) motor, utslitt teakdekk, varmeapparat som ikke virker (hvor det garantert ikke bare handler om feil på en luftkanal), gelcoat som forsvinner ved kjølen, ikke landstrøm,  osv, osv, kan det være at du etter et par år lett kunne risikert å tangere prisen på den Bavaria`en som du linket til over + brukt et-par-hundre timer "i kjellern" som ellers kunne vært kvalitetstid i sola sammen med familien. En ting er "noen feil" som selger opplyser om, men to-do-lista på denne inneholder omtrent alle båtens dyreste komponenter, vil være tidkrevende å utføre, og flere kan hver for seg være katastrofale for båtens videre bruk og verdi videre hvis de ikke blir gjort noe med. 

 

Det er mange typer båteiere. En av dem er de som kjøper seg båt, ny eller brukt, og bare bruker den opp. De har null interesse for vedlikehold eller holde ting i stand. Ingenting blir skiftet ut eller reparert. Inntil den er nedslitt og bare selges. Statuslista på feil over sier meg at båten neppe har vært eid av en entusiast. Mulig båten burde kjøpes av en entusiast, som ser et spennende 5-årsprosjekt og som er villig til å betale hva det koster å totalrestaurere. Motor, teakdekk og seil er antagelig alene minst 350` kroner. Og så er det resten.

 

Hvis "hun" i utgangspunktet er noe skeptisk ville jeg i alle fall først og fremst satset på en teknisk bra og komfortabel båt hvor hun vil trives og føle trygghet med båten fra første stund. Om du legger budsjettet til 4-500` kr for en oppgradert og godt vedlikeholdt båt hvor kritiske komponenter allerede er skiftet, hvor eier har luket vekk småfeil etterhvert som de har oppstått og lenge før de har blitt store, vil regnstykket antagelig uansett gå i din favør i forhold til å ryke på dyre høyrisiko-komponenter i en eldre båt. 

TideRace

TideRace

UerfarenSeiler skrev 23 minutter siden:

 

... Sånn i sum så regner jeg ikke med at det blir akkurat denne båten, da må den ihvertfall gå for en lavere pris....

 

 

Det tror jeg må være en fornuftig konklusjon. 

 

Etter å ha lest gjennom lista over; gamle seil, original (og antagelig ganske sliten) motor, utslitt teakdekk, varmeapparat som ikke virker (hvor det garantert ikke bare handler om feil på en luftkanal), gelcoat som forsvinner ved kjølen, ikke landstrøm,  osv, osv, kan det være at du etter et par år lett kunne risikert å tangere prisen på den Bavaria`en som du linket til over + brukt et-par-hundre timer "i kjellern" som ellers kunne vært kvalitetstid i sola sammen med familien. En ting er "noen feil" som selger opplyser om, men to-do-lista på denne inneholder omtrent alle av båtens dyreste komponenter, vil være tidkrevende å utføre, og flere kan hver for seg være katastrofale for båtens videre bruk og verdi videre hvis de ikke blir gjort noe med. 

 

Det er mange typer båteiere. En av dem er de som kjøper seg båt, ny eller brukt, og bare bruker den opp. De har null interesse for vedlikehold eller holde ting i stand. Ingenting blir skiftet ut eller reparert. Inntil den er nedslitt og bare selges. Statuslista på feil over sier meg at båten neppe har vært eid av en entusiast. Mulig båten burde kjøpes av en entusiast, som ser et spennende 5-årsprosjekt og som er villig til å betale hva det koster å totalrestaurere. Motor, teakdekk og seil er antagelig alene minst 350` kroner. Og så er det resten.

 

Hvis "hun" i utgangspunktet er noe skeptisk ville jeg i alle fall først og fremst satset på en teknisk bra og komfortabel båt hvor hun vil trives og føle trygghet med båten fra første stund. Om du legger budsjettet til 4-500` kr for en oppgradert og godt vedlikeholdt båt hvor kritiske komponenter allerede er skiftet, hvor eier har luket vekk småfeil etterhvert som de har oppstått og lenge før de har blitt store, vil regnstykket antagelig uansett gå i din favør i forhold til å ryke på dyre høyrisiko-komponenter i en eldre båt. 



×
×
  • Create New...