Mageil Startet 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2020 Heisann, Jeg lurer på om noen har noen triks for å unngå flekker slik som på bildet. Før jeg la ut båten i år påførte jeg voks på motordekselet, noe som kanakje var dumt? Mener å huske at det ikke var like mye av disse flekkene forrige sesong. Ukjent om det var behandlet med noe da, da båten var ny for meg. Og, gjør det egentlig noe at de flekke er der, i forhold til sol og vær som kan ødelegge lakken på motordekselet? PS. Dette er etter en kort tur uten vask. Motoren så slik ut dagen etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Normalt å få slik på voksende overflater hvor vannet "beader". Om du syns det er stygt kan du tørke av motoren med en tykk microfiberklut etter bruk. Helst skylle med ferskvann først Sitér dette innlegget Link to post
Mageil Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 rippie skrev 7 minutter siden: Normalt å få slik på voksende overflater hvor vannet "beader". Om du syns det er stygt kan du tørke av motoren med en tykk microfiberklut etter bruk. Helst skylle med ferskvann først Skjønner, ser også at det kommer en del mer på båtskroget. Men da er det vel ikke noe poeng i å vokse motordekselet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Det er jo et poeng for å bevare lakken, om du ikke vokser vil den over tid bli matt og bleket. Litt saltflekker gjør vel ikke noe? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Vil tro motoren din er opptært innvendig lenge før lakken er borte utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 29 minutes ago, rippie said: Normalt å få slik på voksende overflater hvor vannet "beader". Om du syns det er stygt kan du tørke av motoren med en tykk microfiberklut etter bruk. Helst skylle med ferskvann først Da tror jeg du vil få striper i lakken! du må bruke såpe å vann for å få bort dette! det hjelper selfølgelig med bra polert deksel! jeg spyler som regel båten i ferskvann etter hver tur, men saltet kommer ikke bort med bare spyling.. her må det såpe og svamp til. Jeg bruker bilshampo som ikke tar polering og voks Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
rippie Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 22 minutes ago, -morten- said: Da tror jeg du vil få striper i lakken! du må bruke såpe å vann for å få bort dette! det hjelper selfølgelig med bra polert deksel! jeg spyler som regel båten i ferskvann etter hver tur, men saltet kommer ikke bort med bare spyling.. her må det såpe og svamp til. Jeg bruker bilshampo som ikke tar polering og voks Tenkte rett etter tur, før vannet tørker. Ikke å tørke av tørket salt :o Men ja, å vaske med såpe og vann etter hver tur er best. Tror litt water spots er levbart for de fleste Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 2 hours ago, rippie said: Tenkte rett etter tur, før vannet tørker. Ikke å tørke av tørket salt :o Men ja, å vaske med såpe og vann etter hver tur er best. Tror litt water spots er levbart for de fleste Jepp her i Trøndelag kjører vi stort sett med kalesjen oppe og da blir det et veldig drag som gjør at det piskes masse sjøsprut på motordekselet og hekken! og her er også sjøen veldig salt! motordekselet blir helt grått etter en liten tur og ser ikke ut! så jeg velger å holde dette rent. Synes rene blanke båter er fint! :-) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mageil Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Takk for mange gode svar. Da er det nok vask med ferskvann og såpe som gjelder. Var redd jeg hadde tabbet meg ut ved å vokse. Også var jeg nysgjerrig på om det fantes ett middel/produkt som hadde vært bra mot dette :) Men ingen problem å spyle med ferskvann etter bruk. For den blir i saltvann ja!! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 -morten- skrev for 6 timer siden: og her er også sjøen veldig salt! Hvor mye saltere er sjøen der i forhold til andre steder for eksempel nordsjøen? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Jeg har en sprayflaske hvor jeg har blandet vann og 7% eddikk 50/50, pluss litt båt eller bilshampoo. Sprayer på, lar det virke før jeg spyler av igjen. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 (redigert) Har du begrenset tilgang på ferskvann, f-eks bare på en drikkeflaske, eller ikke gidder å styre med shampo, så tror jeg du vil få et godt resultat hvis du avslutter kattevasken med "våtvoks"/ "speed shine" https://www.biltema.no/bilpleie/bilvask/vannfri-bilvask/speed-shine-detailer-2000035580 Redigert 19.Mai.2020 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Hjelper med Quick detailers for å holde på vannskrekken. Ser for meg du får endel mindre flekker om vannet renner av før det tørker. Bruker denne på bilen, veldig fornøyd. https://www.autodude.no/produkt/bilshampo_gyeon_q2m_bathe_plus/ Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Har sett noen anbefalinger om et stoff som heter Salt-X. Har en flaske liggende men har ikke fått prøvd det ennå. Bilpleiekongen anbefaler det også på båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 https://www.detailersclub.no/forums/topic/34671-test-av-salt-x-og-salty/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KDB Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Lunket ferskvann, dersom du har tilgang til det, ingen skuring. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 (redigert) Skjønner ikke helt problemet Dette saltet er det samme saltet som skroget er fullt av når du har vært ute en tur og båten er også polert og vokset. Redigert 20.Mai.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 1 hour ago, Lazyjack said: Skjønner ikke helt problemet Dette saltet er det samme saltet som skroget er fullt av når du har vært ute en tur og båten er også polert og vokset. har du seilbåt som går 3-8knop så er neppe problemet der! de fleste motorbåter med litt fartt har et sug som pisker opp sjø i hekken og legger igjen slike dråper som tørker og blir saltflekker! veldig irriterende da det vises utrolig godt på et sortt motordeksel. På min båt er det hekken og motordeksel som stort sett får dette. hadde jeg ikke vaska etter hver helg ville det ikke sett ut bak der og motordekslet ville blitt helt grått Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 22 hours ago, Bårdp said: Hvor mye saltere er sjøen der i forhold til andre steder for eksempel nordsjøen? i fjordene og sørlandet, Østlandet er saltinholdet påvirket av kyststrømmen og får til ført brakkvann fra østersjøen og tilsig i fjordene. Jo lengre nord man kommer får man høyere saltinhold tilført fra atlanterhavsstrømmen. I Trondheimsleia der jeg har hytte er det max 14-15 grader i sjøen pga stor utskifting. så langs trøndelagskysten har vi ganske mer saltinhold enn på f.eks østlandet. Dette er veldig merkbart når man bader f.eks. det finnes masse forskningsdata å hente ut på nettet, om saltinhold forsuring karboninnhold osv. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sørlandet2 Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Som nevnt over, så er det nok akkurat like mye flekker på det hvite skroget, det er bare ikke synlig. Av den grunn så er hvit motor smart. Like mye saltflekker, men ikke synlig. Har inntrykk av at de fleste motorprodusenter (ihvertfall Mercury), har heller dårlig lakk-kvalitet, så å gnikke tørt er en heller dårlig ide. Men god omgang med voks er tingen. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Spyler alltid båten etter kjøretur. Hadde samme motor før, og slapp disse flekkene da. Noen i havna syns jeg er gal som spyler hele tiden, men gud så slipper jeg å rubbe på våren og Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Mouche skrev for 12 timer siden: https://www.detailersclub.no/forums/topic/34671-test-av-salt-x-og-salty/ Grei omtale at produktene, men det var ikke så voldsomt mye han hadde testet dem. Men omtalen sier at det skal gjøre noe med overfaltespenningen om man jevnlig bruker det. Ser absolutt et poeng med å ha det i spylervesken. Men som mange andre her, så spyler jeg også båten etter hver eneste tur. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Må ikke finne på å være ute med båten når det ikke er regnvær. ? så lenge saltvannet tørker ut, så blir det liggende saltflekker. Spyl av eller bruk ei stor, godt fuktet fille. Gammelt håndklede eller lignende. Selfølgelig helst lofritt. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Ja gid a meg det er ikke enkelt. Saltvann er noe ekle greier som griser til tingene mine. Kan jo pakke inn båt og motor i gladpakk så de ikke får saltvann på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Bårdp skrev for 2 timer siden: Ja gid a meg det er ikke enkelt. Saltvann er noe ekle greier som griser til tingene mine. Kan jo pakke inn båt og motor i gladpakk så de ikke får saltvann på seg. Eller flytte båten til f. eks. Mjøsa hvor de neppe har dette problemet. Beklager, men dette med at det skulle være et problem med saltsprut på motor synes jeg blir for dumt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.