Jump to content

Kjøpe dagsbåt m/ vindskjerm, 6+ sitteplasser. Maks 100.000. Hvilken?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en god kamerat som nå har solgt sin Sollux 24 og vil ha båt til sommeren. 

Budsjett er maks 100.000,-

Må være på henger da de ikke har båtplass i år.

Kona vil ha en fin båt, som er praktisk og vennlig. De vil ha plass til ungene og svigerbarna. I alt 6 voksne og 1 barn. Dvs 7 personer. Brukes da mest i rolig farvann. 

Men far i huset liker å fiske, så kunne tenke seg at den egner seg for det også. Ikke som fiskebåt, men at det er ok å slenge ut snøret en rolig dag. Dermed er selvlenser et pluss,  men ikke et must. 

Påhengsmotor versus hekkaggregat

Min mening er at for deres bruk er påhengsmotor rett, men korriger meg gjerne. Jeg tenker det jevnt over er billigere å ha da servicekostnad er lavere (ikke belg, kryss etc). Mitt inntrykk er at det er færre feil på påhengsmotor enn innenbords bensin med aggregat. Stemmer det?

Totakter versus firetakter

Båtene vi har sett på er fra 16 til 21 fot stort sett. Dermed så tenker jeg fra 60 til 130 hk et sted. Det blir mest kosekjøring, men en og se etappe i planefart. 22-25 knop er nok planefarten de vil være mest i. 40 knop er ikke for dem.

I prisklassen er det jo enten gamle totaktere eller gamle firetaktere (2006 og eldre). Samt en og annen e-tec kanskje. 

Mtp ting som kan gå i stykker heller jeg mot totakter, men firetakter er jo mye bedre for trivsel ombord. Spesielt lydnivå og eksos. 

Dermed er firetakter høyt på listen.

Båten bør befinne seg på Sørlandet , eller maks 4 timer derfra med bil. 

Hittil har Skibsplast 500cl slått best an mtp design,  sitteløsning, fleksibilitet og følelser. Men den er litt liten. Hadde den vært 18 fot og dermed plass til 2 personer til på benkene hadde den vært ideell.

Har dere noen konkrete (eller ikke konkrete) forslag på båter han bør sjekke ut?

Innspill på valg av motor?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...