VilHaBaat Startet 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2020 Javel. Første tur for å kjøre motor varm før olje og filter skifte. 30 minutters tur, alt normal. La til kai og skulle fortøye. Reagerte på at det var litt "hard" gange så jeg åpnet motorrommet. Virket som det var fint "tåke" av diesel så jeg stoppet maskinen umiddelbart. Noen som kan ha noen tanker hva dette kan skyldes? Noen som har mekaniker å anbefale i Kristiansand, båten ligger i Ternevika. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Hvor sprutet dette fra? Sitér dette innlegget Link to post
VilHaBaat Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 TrikkerN Lønning skrev 1 minutt siden: Hvor sprutet dette fra? Vet ikke, stoppet motoren så fort som mulig, tenkte ikke på å se hvor det eventuelt kom fra. Lå en tynn film på motoren, ikke store mengder. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Da blir det litt skudd i blinde. Kan du ikke fyre den opp igjen å se? Sitér dette innlegget Link to post
VilHaBaat Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 TrikkerN Lønning skrev 1 time siden: Da blir det litt skudd i blinde. Kan du ikke fyre den opp igjen å se? Det er en mulighet, jeg kan ikke ødelegge noe mer enn det eventuelt er?!? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Tviler på det. La den gå til du ser hvor det kommer i fra. ? Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Sjekk rør og koblinger fra dieselpumpe til dyser. Er du heldig er det bare en av mutrene som har løsnet Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Om det er dieseltåke, så ville jeg gjettet på høytrykksrørene mellom pumpe og dysene. Tørk rent, og start opp og se. Hold øynene unna, og ikke pust inn dieseltåke! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Er båten ny for deg? Hva har du gjort forut for dette? Sitér dette innlegget Link to post
VilHaBaat Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 fleggis skrev for 1 time siden: Sjekk rør og koblinger fra dieselpumpe til dyser. Er du heldig er det bare en av mutrene som har løsnet Sjøfnugg skrev for 1 time siden: Om det er dieseltåke, så ville jeg gjettet på høytrykksrørene mellom pumpe og dysene. Tørk rent, og start opp og se. Hold øynene unna, og ikke pust inn dieseltåke! Da skal jeg se om jeg tør å prøve meg i morgen. Foreløpig plan: tørk, gå over rørene mellom pumper og dyser, start og se hva som skjer Eureka skrev 1 time siden: Er båten ny for deg? Hva har du gjort forut for dette? 3. sesong med båten. Alt virket normalt på turen forut. Har ikke gjort noe, skulle kjøre motoren varm før oljebytte. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Ikke noe dieselfilterbytte etc? Start opp maskina, Lokaliser feilen, steng ned, vask ned. Sitér dette innlegget Link to post
VilHaBaat Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Eureka skrev Just now: Ikke noe dieselfilterbytte etc? Start opp maskina, Lokaliser feilen, steng ned, vask ned. Nei. Kan dieselfilteret "løsne" uten at motoren stopper helt? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Dieselfilter sitter på sugesiden av pumper, så neppe sprut herfra. Tåke indikerer som andre sier lekkasje på høytrykkside. I tillegg til løse koblinger kan det være sprekk i rør. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
VilHaBaat Svart 20.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Svaret kommer her, hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Du har i alle fall identifisert feilen. Hjelper det å stramme mutteren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjøfnugg Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Ser ut som det kommer mellom mutteren og røret ja. Kan det ha blitt tråkket på, eller bøyd på? Om mutter er løs, ville jeg trukket til og sett om det ble tett. Om mutteren er fast, ville jeg tatt av røret for å inspisere flatene som tetter. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Når jeg ser det strålebildet med spruten vinkelrett på røret mistenker jeg at røret er ødelagt. Hadde det vært løs mutter ville spruten stått bakover langs røret. Min gjetning. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
VilHaBaat Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Brigg skrev for 10 timer siden: Du har i alle fall identifisert feilen. Hjelper det å stramme mutteren? Prøvde litt, var ikke direkte løs men kunne stramme den litt. Var usikker på hvor mye man kan ta i her, så tenkte jeg skulle høre med de som kan litt mer enn meg Sjøfnugg skrev for 10 timer siden: Ser ut som det kommer mellom mutteren og røret ja. Kan det ha blitt tråkket på, eller bøyd på? Om mutter er løs, ville jeg trukket til og sett om det ble tett. Om mutteren er fast, ville jeg tatt av røret for å inspisere flatene som tetter. Nei, hverken tråkket eller bøyd på. Lakken er intakt, så dette har ikke vært skrudd på siden motor var ny (2007). Hvor mye kan man stramme denne mutterene uten å ødlegge noe? Jens_P skrev 1 time siden: Når jeg ser det strålebildet med spruten vinkelrett på røret mistenker jeg at røret er ødelagt. Hadde det vært løs mutter ville spruten stått bakover langs røret. Min gjetning. Ikke uenig i denne konklusjonen når jeg ser litt nærmere på videoen. Kan dyse være tett/ødelagt for så å føre til dette? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 dyse tett kan ikke forårsake dette ang stramming så kan du stamme relativt hart Har du fastnøkkel (anbefales ) så trekk godt til du kjenner den sitter godt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
VilHaBaat Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Hmmm, eneste røret som er utgått fra leverandør hos ravns garage. Noen tips hvor man kan handle? Sitér dette innlegget Link to post
Shortcut Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Mener at det er en Uzusu/Opel motor oprindelig. Prøv at spørge på et Opel værksted eller søg på nettet.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 VilHaBaat skrev for 2 timer siden: Hvor mye kan man stramme denne mutterene uten å ødlegge noe? Har du prøvd å starte etter at du strammet? Prøv en start, lekker det fremdeles så stopp og stram litt til. Ny start for å sjekke. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jens_P Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 I tidligere tider kunne diesel-verksteder lage sånne rør etter mål. Var tykkveggede stålrør som ble brukt. Vet ikke om de fortsatt gjør det, men verdt et spørsmål. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
VilHaBaat Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Brigg skrev for 21 timer siden: Har du prøvd å starte etter at du strammet? Prøv en start, lekker det fremdeles så stopp og stram litt til. Ny start for å sjekke. Prøvde i går, strammet litt men det lekket mer. Tror nok røret er ødelagt, skal prøve å få tak i et nytt i dag. Sitér dette innlegget Link to post
VilHaBaat Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Da har jeg fått tak i et brukt rør. Hvordan lufte før start? Trodde man skulle trykke på håndpumpa, men da skjer ingenting.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.