Jump to content

Mercruiser 1.7 - sprutet diesel i motorrommet etter tur

VilHaBaat

Recommended Posts

Javel. Første tur for å kjøre motor varm før olje og filter skifte. 30 minutters tur, alt normal. La til kai og skulle fortøye. Reagerte på at det var litt "hard" gange så jeg åpnet motorrommet. Virket som det var fint "tåke" av diesel så jeg stoppet maskinen umiddelbart. Noen som kan ha noen tanker hva dette kan skyldes? Noen som har mekaniker å anbefale i Kristiansand, båten ligger i Ternevika. 

fleggis skrev for 1 time siden:

Sjekk rør og koblinger fra dieselpumpe til dyser. Er du heldig er det bare en av mutrene som har løsnet

Sjøfnugg skrev for 1 time siden:

Om det er dieseltåke, så ville jeg gjettet på høytrykksrørene mellom pumpe og dysene. Tørk rent, og start opp og se. Hold øynene unna, og ikke pust inn dieseltåke!

Da skal jeg se om jeg tør å prøve meg i morgen. Foreløpig plan: tørk, gå over rørene mellom pumper og dyser, start og se hva som skjer

Eureka skrev 1 time siden:

Er båten ny for deg? Hva har du gjort forut for dette? 

3. sesong med båten. Alt virket normalt på turen forut. Har ikke gjort noe, skulle kjøre motoren varm før oljebytte.

Brigg skrev for 10 timer siden:

Du har i alle fall identifisert feilen. Hjelper det å stramme mutteren?

Prøvde litt, var ikke direkte løs men kunne stramme den litt. Var usikker på hvor mye man kan ta i her, så tenkte jeg skulle høre med de som kan litt mer enn meg:clap:

Sjøfnugg skrev for 10 timer siden:

Ser ut som det kommer mellom mutteren og røret ja.

Kan det ha blitt tråkket på, eller bøyd på?

Om mutter er løs, ville jeg trukket til og sett om det ble tett.

Om mutteren er fast, ville jeg tatt av røret for å inspisere flatene som tetter.

Nei, hverken tråkket eller bøyd på. Lakken er intakt, så dette har ikke vært skrudd på siden motor var ny (2007). Hvor mye kan man stramme denne mutterene uten å ødlegge noe?

Jens_P skrev 1 time siden:

20200521_094108.jpg.160a539a61a3a4bdeab19987f3757b0c.jpg

Når jeg ser det strålebildet med spruten vinkelrett på røret mistenker jeg at røret er ødelagt. Hadde det vært løs mutter ville spruten stått bakover langs røret.

Min gjetning.  :thumbsup:

Ikke uenig i denne konklusjonen når jeg ser litt nærmere på videoen. 

Kan dyse være tett/ødelagt for så å føre til dette?

VilHaBaat skrev for 2 timer siden:

Hvor mye kan man stramme denne mutterene uten å ødlegge noe?

Har du prøvd å starte etter at du strammet? Prøv en start, lekker det fremdeles så stopp og stram litt til. Ny start for å sjekke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...