Baard Startet 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2020 Hei, Har grovfilter som avbildet i båten. Det er et kina kopi filter som ble kjøpt etter anbefaling fra mange tråder blant annet her på båtplassen. Dette har jeg hatt i 2 sesonger, og det har fungert bra. På siste turen i fjor så stoppet motoren etter oppstart etter endt helg, og det viste seg å være luft i grovfilteret. Jeg luftet og dro hjem, og tenkte ikke mer på det før jeg fikk samme problem når båten skulle opp for vinteren. Etter påfylling av diesel i grovfilter og lufting på finfilter så starter motoren og går til jeg stopper den. Etter noen timer så synker nivået i grovfilteret til noe under slangene, og samme problem oppstår. Så skulle man jo da tro at det er lekkasje et sted, men jeg finner den ikke. Kommer ikke diesel ut noe sted, og det er ikke diesel i bunn av båten. Det dreier seg jo fort om en liter hver gang, så man skulle jo tro jeg hadde sett det om det lakk en liter diesel ned i bunnen på båten til stadighet? Jeg har sjekket luftingen på tanken da jeg trodde det kunne være vakuum i tanken som dro dieselen tilbake, men det hjalp ikke. Det eneste stedet jeg finner ørlite diesel er under fødepumpen som står på blokken. Jeg blir akkurat fuktig på fingeren der, og det er ikke i nærheten av noen liter, og det er ikke vått under den. Dette er en irriterende feil, og jeg finner det lite holdbart å lufte motoren hver gang jeg skal ut å kjøre båten, og det kan oppstå problemer i en situasjon hvor motoren må startes raskt. Noen som kan tenke seg hva dette kan være? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
SamH Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Utett oring ved skrua i toppen, og diesel renner tilbake på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Har skiftet pakningen i lokket og o-ringen rundt skruen i toppen. Er dette et problem på disse? Jeg synes selv at o-ringen der virker liten. Vil dieselen renne tilbake på tanken om det siger luft inn der? Må da nivået i tanken være lavere enn filteret? Har sjeldent lite diesel i tankene nå, men det skal jo ikke ha noe å si egentlig..... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Så lenge dette står montert over tanken så vil det ikke bli lekkasje av diesel ut av filteret. Ved lekkasje så vil det komme luft inn og diesel renne tilbake på tanken. Hadde samme greie med en Mercedes bilmotor der det var en lekkasje i et diesel (plast) rør ved dieselfilteret. Var kun lekkasje ved varmt motorrom. Fant den ikke ved kaldt motorrom. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Baard Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Så om jeg har en liten lekkasje på fødepumpen vil luften stige opp i grovfilteret og dieselen sige tilbake i tanken? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Det vil det, så lenge fødepumpen er over dieselspeilet i tanken. At du ikke 'mister' noe diesel kommer av at diesel et tykkere enn luft. Og dieselen renner tilbake til tanken, ren gravitasjon (tyngdekraft). Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 (redigert) Jeg har ikke helt klart for meg hvordan filteret er konstruert. Men hvis det er fall fra filteret og ned til tanken, og luft kommer inn et sted mellom filter og motor så kan nok diesel denne tilbake til tanken. Dersom motoren står under tanken (relativt vanlig) så ville et hull der vanligvis vise seg som lekkasje av diesel. Hullet må være over dieseltanken. Edit: Hulda og jeg er enige ? Redigert 19.Mai.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Baard Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Okay - da får jeg plukke av fødepumpen å pakke om den først.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
NilsPils Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Jeg hadde det samme problemet en gang. De var lekkasje forbi o-ringen på toppen. Min feil etter at jeg hadde skiftet filter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Baard Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 17 hours ago, NilsPils said: Jeg hadde det samme problemet en gang. De var lekkasje forbi o-ringen på toppen. Min feil etter at jeg hadde skiftet filter. Jeg har tatt ut hele filteret og fødepumpen nå for å gi det en overhaling. Jeg byttet o-ringen i toppen før sjøsetting for å være sikker på at det var tett der, men kan jo hende jeg ikke har fått det tett allikevel... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
NilsPils Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Baard skrev for 3 timer siden: men kan jo hende jeg ikke har fått det tett allikevel... Det er lett å sette det skeivt på. Det var det jeg hadde greid . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.