zooper Startet 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2020 Vi skal gå til innkjøp av en jolle og påhengsmotor. Vi er 2 voksne og to barn (10 og 12, men de vokser fort) Vi vil ha en jolle for lek, komme oss til land når vi ligger på svai, og kanskje til butikken. Jolla vil brukes ofte. Å pakke opp og ned en jolle er for mye styr og er kun noe jeg ville vurdert på lengre seilas med fare for stor sjø osv. Jeg liker ikke å slepe jolla da jeg synes det støyer for mye, pluss at det er litt herk i trange havner eller når man skal ligge med hekken inn. Men, det hender jo den slepes. Å ligge på svai med en jolle som slår og gnisser mot moderskipet, og som gjør en søvnløs liker jeg heller ikke. Jeg foretrekker å legge båten på framdekk. Helst skulle jeg hatt daviter, men de siste årene har vi leid seilbåt (vi vurdere å kjøpe i løpet av 1-2 år, og da blir det sannsynligivs daviter). Løsningen nå må derfor være uten daviter På min forrige seilbåt var det et ministag på framdekk som gjorde at det ikke var plass til jolle på dekk. Da slepte jeg jolla meste parten av tiden eller festet den på akterspeilet/badeplattformen til moderskipet. Å feste den bakpå var en dårlig løsning når båten krenget mye eller det var mye sjø. Det var dessuten en dårlig løsning når man skulle bruke badeplattformen for å gå i land eller for å bade. Jeg ønsker en ljolle jeg kan legge på framdekk. Vektmessig virker det ikke være noen større forskjell mellom en jolle med finerbunn og en RIB. Gummijolla kan pakkes ned og er enklere å transportere, men er jo ikke like sjødyktig. Jeg vil anta at det går lettere hull i gumijolla også når man skal gå i land på grundt vann? Motormessig ser jeg av hensyn til vekt/hk enten for meg en 6hk 4-takter eller en 8hk Tohatsu 2-takter, med ekstern tank... ...eller gå helt motsatt vei å gå for en billig lettvekter av en jolle av mindre god kvalitet og ikke så sjødyktig lett 2,5hk som er lett å hanskes med (ingen moro, og uten planing skvetter det mer over baugen og man blir søkk våt)... men man kommer seg i land. Jeg kan godt kjøpe en ny jolle når jeg får egen skute. Hva slags jolle ville dere gått for i mitt tilfelle? RIB? Finerdørk med oppblåsbar kjøl (tung og billig)? Alubudørk med oppblåsbar kjøl (ikke fult så tung og ikke fult så billig)? Oppblåsbar dørk og kjøl (lett men dyr... men er den holdbar?)? Spilebunn (lettest, billigst, lettest å pakke bort og minst sjødyktig)? Hvor stor ville dere gått for - jeg tenker 270-290 cm. Men hvor liten kan jeg leve med? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.