plepleple Startet 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2020 Hei! Jeg driver å kartlegger 12V-systemet i min første båt, med håp om å koble til regulator og solcellepanel på best mulig måte. Jeg er ikke akkurat noen ekspert på elektro, men synes, sånn halvveis inn i prosjektet, at det er noe some ikke er helt riktig i oppleget og skulle sette stor pris på om noen her kunne tatt en titt! Det første jeg har reagert på er at batteriladeren bare er tilkoblet forbruksbanken (Forbruk 1 og 3) og ikke startbatteriet. Burde ikke den ene kanalen gå til startbatteriet? Jeg har målt spenningen til startbatteriet og det er p.t. 12,15V, som indikerer at det ikke ladet fullt. Videre har jag også reagert på at "forbruk 1" og startbatteriet er koblet sammen i minuspolen. For meg ser det ikke helt riktig ut. Hva kan dette skyldes? Er det feil og hva ville konsekvensen være? Og det siste jeg lurte på er om det spiller noen rolle hvor man kobler til regulatoren? Som dere ser vurderer jeg å koble den til "forbruk 3", men som jeg har skjønt det vil det fremdeles lade de andre to forbruksbatteriene. Dere må ha meg unskyldt med tanke på at diagramet er på svensk, men det er språket jeg bruker mest :). Dere må også ha meg unskyldt for at diagrammet ikke er komplett enda, men jeg måtte bare spørre noen med en gang. På forhånd takk! Pelle Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 (redigert) Felles minus er vanlig på tvers av alle banker. Startbatteri på 12,15V er for lite, i praksis tomt / halvtomt. Dette lades kanskje kun av dynamo? Burde sett 12,7V-12,8V. Dersom jeg skjønner skjemaet riktig ser det ut som laderen er koblet med + og - på både forbruk 1 og forbruk 3. Det gir ingen mening. Alle forbruksbatteriene har felles + og - i paralell. Det betyr at om du kobler over forbruk 1, 2 eller 3 så blir det akkurat det samme. Dersom laderen din har to utganger må den ene gå til ett av forbruksbatteriene (hvilket er uvesentlig) og så den andre til start. MPPT ser riktig ut. Med den måte å koble på vil du kun lade forbruk, ikke start. Men riktig som du sier, alle forbruksbatteriene blir ladet (samme logikk som over med felles + og - på hele banken). Redigert 20.Mai.2020 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Faxen Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Kan solsellepanelet stå uten tilkopling? På mitt står at det må være tilkoplet batteri. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
HiWard Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Hvilket program har du brukt for å lage dette skjemaet? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Bårdp Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Faxen skrev 37 minutter siden: Kan solsellepanelet stå uten tilkopling? På mitt står at det må være tilkoplet batteri. Får nå håpe det ellers ville vel de fleste bli ødelagt før de var ferdig montert og tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
plepleple Svart 20.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Sjøbliss: Tusen takk for så omfattende svar! Skal flytte den ene kanalen til laderen i ettermiddag. Det eneste jeg ser for meg som forklaring er at forrige eier muligens ønsket å få raskere lading på forbruksbanken (men det er kanskje ikke sånn laderne/laderkanalene fungerer?). Jeg mistenker at alle forbruksbatteriene må byttes og tror da jeg kun skal ha to 100Ah LiFePO4-batterier istedenfor 3 75Ah bly. Jeg hadde også sett for meg at det ikke ville være nødvendig å lade startbatteriet med solpanel siden det ikke blir brukt på den samme måten som forbruksbanken. Spesielt hvis jeg flytter på den ene kanalen for landstrømladeren. Men mulig jeg må tenke om. Uansett tusen tusen takk for svarene! Føler meg mer komfortabel med å gjøre de endringene jeg hade identifisert nå. Faxen: Jeg tror det dreier seg om at du ikke må bryte kretsen når solpanelet er aktiv. Men jeg vurderer å ikke ha en strømbryter der uansett og heller legge en teppe over panelet når den skal kobles fra. Jeg tror dog at jeg skal sette inn en kabelsikring mellom + fra regulator till batteri. Litt usikker på dimensjoner, men som jeg skjønnt det skal den være så nær den maksimale ladestrømmen som panelet gir, som for meg er 7,5A, med MPPT-regulator. HiWard: Jeg har brukt https://app.diagrams.net/ som er en gratis webbapplikasjon. Fungerer helt greit :)! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 plepleple skrev 5 minutter siden: <> Jeg tror dog at jeg skal sette inn en kabelsikring mellom + fra regulator till batteri. Litt usikker på dimensjoner, men som jeg skjønnt det skal den være så nær den maksimale ladestrømmen som panelet gir, som for meg er 7,5A, med MPPT-regulator.<> Jeg funderte også på sikring i den kretsen men ser ikke at den noen gang kan ha en misjon? Den må være stor nok til å håndtere Max strøm fra paneler, og mer kan det ikke komme fra panelene så da vil den aldri gå og er egentlig bare en unødvendig feilkilde. Puttet dog på en dobbelpolet bryter mellom paneler og MPPT for evt arbeid på systemet. Den står skjult og jeg bruker den kun når det er mørkt/evt dekker til paneler for å unngå evt ‘sjokk’ som kanskje kan kverke dioder i paneler el. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Du bør ha sikring mellom batteriene og regulatoren gjerne plassert helt nær batteriene. Kortslutter regulatoren har du jo full fyr om du ikke har sikring der. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Det er alltid en god regel. Sikring på 80% av kapasitet på kabeldimensjonen er smart. :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 @plepleple du kan kanskje ha et poeng at forrige eier ønsket raskere lading. Det vil han jo gjerne fått med denne måte å koble på. Jeg lader heller ikke start med solcellene i dag, det er kanskje ikke så vanlig. Men jeg ser at så lenge jeg ikke har VVB på så trenger jeg ikke bruke landstrøm så mye. Det vil begrense tæringsrisiko osv så jeg planlegger å ligge mer og mer uten landstrøm og vurderer derfor enten en manuell dc-dc lader eller en argofet ladestrømsfordeler for å kunne toppe start innimellom. Nå avventer jeg dette litt og ser hvordan det fungerer uten. Så tar jeg noen ganger ila sesongen å kobler i landstrømmen for å toppe startbatteriet. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bårdp Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Om dynamoen lader som den skall vil en aldri ha behov for annen lading på et startbatteri. Startbatteriet på min forrige båt var 12 år gammelt da jeg solgte båten og fremdeles i fin form og det hadde aldri fått annen ladning en den fra dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Bårdp skrev for 3 timer siden: Du bør ha sikring mellom batteriene og regulatoren gjerne plassert helt nær batteriene. Kortslutter regulatoren har du jo full fyr om du ikke har sikring der. Enig i den! Mente mellom solceller og regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Der ville jeg bare ha montert en bryter. Ingen ting der som kan lage en farlig stor strøm. Sitér dette innlegget Link to post
plepleple Svart 20.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2020 Takk for alle gode svar og innspill! Det kan virke som at forrige eier ikke visste, eller ikke fortalte at laderen ikke fungerer helt. Når jeg flyttet den ene kanalen over till startbatteriet ville hvert fall ikke forbruksbanken lade lenger. Mulig det er jeg som ikke skjønner helt hvordan denne "Twin"-lader skal fungere. Jeg har sendt e-post til leverandøren og håper få en manual til laderen, men har enda ikke fått svar. Nå er hvertfall startbatteriet ladet til tillstrekkelig nivå, så får jeg verifisere imorgen at dynamoen lader når jeg går for motor. Det er en seilbåt det dreier seg om, så det er ikke sikkert at motorn har gått lenge nok de siste gangene for å opp spenningen i startbatteriet. Håper hvertfall det. Men at spenningen går opp til 14,4 V når motoren er igang vil ju bekrefte at den fungerer tenker jeg. @Sjøbliss - hva betyr "80% av kapasitet på kabeldimensjonen"? Kabeln er 6mm2, men leverandøren (ProVolt) skriver ikke noe om kapasitet. På bildet på nettstedet står det H07RN på kabeln, men inget på den jeg har fått levert. Jeg hade tenkt sette i en sikring på 7,5 Ampere siden det er den maksimale spenningen panelet kan levere. Tips på sikringsboks mottas gjerne førresten! Vurderer denne fra biltema. @Bårdp - takk for raske og gode innspill! Regulatoren har førresten en innebygd sikringsholder med medfølgende 25A bladsikring. I manualen står det at den vil beskytte mot revers polaritet, så jeg regner med at jeg må sette inn en egen sikring for å beskytte kabelen mot overoppheting. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 (redigert) plepleple skrev for 7 timer siden: Sjøbliss - hva betyr "80% av kapasitet på kabeldimensjonen"? Kabeln er 6mm2, men leverandøren (ProVolt) skriver ikke noe om kapasitet. På bildet på nettstedet står det H07RN på kabeln, men inget på den jeg har fått levert. Jeg hade tenkt sette i en sikring på 7,5 Ampere siden det er den maksimale spenningen panelet kan levere. Tips på sikringsboks mottas gjerne førresten! Vurderer denne fra biltema. Jeg ville sikret enten med maks av hva MPPT kan levere eller 80% av hva kabelen tåler. Kanskje du kobler til flere paneler senere? Dersom du får for stor strøm i en kabel blir den en varmetråd som smelter og så etterhver brann. En enkel måte å estimere litt hva du skal bruke som sikring er å sjekke med f.eks. kabelkalkulatoren. https://baatplassen.no/i/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm/ Nå aner ikke jeg lengder osv, men dette er et eksempel. En 10-12A sikring fungerer sikkert bra i dette tilfellet. En 6mm2 kabel kan nok tåle mye mer før den blir særlig varm. Jeg har brukt som tommelfingerregel 5A per mm2. Har du ikke særlig krav til spenningsfall kan du nok gå høyere enn det også. 6mm2 er det samme som 3AWG, se denne tabellen. Denne kabelen tåler nok sikkert 100A før den blir varm. Så da er det bare å velge noe. Viktigste er at du sikrer slik at det ikke brenner skulle uhellet være ute. Sikringsboksen så helt grei ut den ? Redigert 21.Mai.2020 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.