Sjøbliss
plepleple skrev for 7 timer siden:Sjøbliss - hva betyr "80% av kapasitet på kabeldimensjonen"? Kabeln er 6mm2, men leverandøren (ProVolt) skriver ikke noe om kapasitet. På bildet på nettstedet står det H07RN på kabeln, men inget på den jeg har fått levert. Jeg hade tenkt sette i en sikring på 7,5 Ampere siden det er den maksimale spenningen panelet kan levere. Tips på sikringsboks mottas gjerne førresten! Vurderer denne fra biltema.
Jeg ville sikret enten med maks av hva MPPT kan levere eller 80% av hva kabelen tåler. Kanskje du kobler til flere paneler senere?
Dersom du får for stor strøm i en kabel blir den en varmetråd som smelter og så etterhver brann. En enkel måte å estimere litt hva du skal bruke som sikring er å sjekke med f.eks. kabelkalkulatoren.
https://baatplassen.no/i/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm/
Nå aner ikke jeg lengder osv, men dette er et eksempel. En 10-12A sikring fungerer sikkert bra i dette tilfellet.
En 6mm2 kabel kan nok tåle mye mer før den blir særlig varm. Jeg har brukt som tommelfingerregel 5A per mm2. Har du ikke særlig krav til spenningsfall kan du nok gå høyere enn det også. 6mm2 er det samme som 3AWG, se denne tabellen.
Denne kabelen tåler nok sikkert 100A før den blir varm.
Så da er det bare å velge noe. Viktigste er at du sikrer slik at det ikke brenner skulle uhellet være ute.
Sikringsboksen så helt grei ut den ?