Jump to content

Feilsøking Mercruiser servopumpe og styresylinder

elskerseiling

Recommended Posts

Har koblet av styrekabel grunnet treg styring og funnet ut at feilen må ligge på servopumpe eller styresylinder. Dette er 22 år gammelt. Riktig mengde olje på pumpe og ingen lekkasjer.

Styrekabel går greit etter frakobling, og drevet går greit fra side til side etter frakobling. Problemet oppstår når jeg fester styrekabel til styresylinder. Da blir det tregt og hakkete i bevegelsen på rattet. Endel slark. Ingen forskjell om motor går eller ei.

Er det vanlig at sylinder eller pumpe tar kvelden? 

Skulle gjerne hatt noen tips til hvordan finne ut om det er pumpe eller sylinder som er problemet.

Sylinderen slår ut på den måten som på filmen men da er der jo ikke noe motstand på sylinderen?

Jeg har idag konkludert med at den blir noe lettere på rattet når motoren går, så servoen har en viss funksjon. Men alikevel altfor tung. Mye tyngre enn f eks påhenger med hydraulisk styring eller kabelstyring.

Styringen er mye tyngere med styrekabel koblet på servosylinder enn styrekabel alene. Er ikke poenget med servo at det skal gå lettere og ikke motsatt? 

Er det en mulighet at servopumpa produserer for lite trykk? Hvordan kan jeg evt teste det.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...