Jump to content

Er det forskjell på diesel-forfilter og bensin-forfilter?


Jannmar

Recommended Posts

Hei,

Jeg har kjøpt nytt filter til diesel-forfilter/vannutskiller.

 

Det som står i fra før er er merket: " For Gasoline/Diesel ".

 

Det nye jeg fikk i butikken er merket:  " Water separating Fuel filter ", og det er ikke angitt om det er til diesel eller bensin.

 

Det første er på 30 micron, og det andre er på 10 micron, men det er vel ikke det som skiller mellom et dieselfilter og et bensinfilter, om det da er slik at diesel og bensinfiltre er forskjellige ?

 

Merkingen på det nye filteret sier at det kan brukes som erstatning for " Racor S 3213 ", som etter hva jeg finner ut ved div. googling er et bensinfilter.

 

Så spørsmålet blir da:    Har jeg fått et Bensinfilter ? Er det forskjell på Dieselfilter og Bensinfilter?

 

Til opplysning så er motoren en Yanmar 3JH3E   38HK

 

 

 

IMG_3349.JPG

 

 

 

IMG_4312.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Rallypetter skrev for 6 timer siden:

Når gasoline er det samme som bensin , er vel problemet løst.

 

Jeg antar at du har sett litt feil på bildene her.

Det første bildet er av det "gamle" filteret. Det har påskriften "GASOLINE/DIESEL", så da er det informert om at det går til både bensin og diesel.

 

På det nye filteret står det at det er beregnet for "FUEL". Noe som i bunn og grunn kan bety hva som helst.

 

Når jeg i tillegg så at noen filtre kun har påskriften "Gasoline", og noen filtre kun har påskriften "Diesel", begynte jeg å lure.

Link to post

Diesel er mer tyktflytenede enn bensin. Samme filter vil derfor ha mindre gjennomstrømningskapasitet med diesel enn med bensin. På det øverste bildet ser jag at kapasiteten er angitt i liter per time diesel ved 30 micron filterfinhet. Ved å sette inn filterenheten på 10 micron (neste bildet) vil du ha vesentlig redusert kapasitet (det vil si mye større motstand i filteret) med diesel . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hvordan vet man hvor mye finhet utgjør på flow egentlig? Hadde Racor FG500 i forrige båten, på en 124 hk TMD 40. Har ikke sett dette med annet en 227l/t oppgitt, selv om det leveres med 2, 10 og 30 micron. Jeg kjørte den med 2 micron forfilter i alle år, men regner med det var rikelig overkapasitet til den likevel, men hva utgjorde det på flow?

Link to post
NilsPils skrev for 1 time siden:

Diesel er mer tyktflytenede enn bensin. Samme filter vil derfor ha mindre gjennomstrømningskapasitet med diesel enn med bensin. På det øverste bildet ser jag at kapasiteten er angitt i liter per time diesel ved 30 micron filterfinhet. Ved å sette inn filterenheten på 10 micron (neste bildet) vil du ha vesentlig redusert kapasitet (det vil si mye større motstand i filteret) med diesel

 

Se der ja! Da er jeg like klok. Det "gamle" filteret har påskriften GASOLINE/DIESEL og 227 l/t.

Er 227 l/t  gjennomstrømningskapasiteten for bensin eller diesel ?

 

Det nye filteret har kun påskriften FUEL og ingen informasjon vedrørende gjennomstrømningskapasitet. 

 

Link to post

Det enkleste måtte kanskje være å sette inn et filter på 30 micron som det er angitt på filterhuset . . . . ?

Hvorfor har du valgt en filterinnsats på 10 mikron, som sannsynligvis er beregnet på et Racor-filter ?

 

Her vil du se at stort sett samme filterhusdimensjon har samme gjennomsttrømningskapasitet for bensin og diesel, men da med 10 micron innsats for bensin mens du må gå opp til 30 micron for diesel. Jeg mistenker at butikken har gittt deg feil filterinnsats.

 

Sånne Osculati-enheter anses vel som oftest som et grovfilter med vannutskiller (?), mens det som regel sitter et finere filter nærmere, eller på, motoren . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev for 16 timer siden:

Det enkleste måtte kanskje være å sette inn et filter på 30 micron som det er angitt på filterhuset . . . . ?

Hvorfor har du valgt en filterinnsats på 10 mikron, som sannsynligvis er beregnet på et Racor-filter ?

 

Her vil du se at stort sett samme filterhusdimensjon har samme gjennomsttrømningskapasitet for bensin og diesel, men da med 10 micron innsats for bensin mens du må gå opp til 30 micron for diesel. Jeg mistenker at butikken har gittt deg feil filterinnsats.

 

Sånne Osculati-enheter anses vel som oftest som et grovfilter med vannutskiller (?), mens det som regel sitter et finere filter nærmere, eller på, motoren . .?

 

Det var det som var meningen. Å sette inn et filter på 30 micron.

Butikken hadde imidlertid ikke filteret, men de hadde tatt inn et 10micron- filter til erstatning for dette, som de sa.

 

Etter at jeg kom hjem begynte jeg å stusse på om dette kunne være riktig, at et 10-micron filter kunne erstatte et 30-micronfilter med samme fysiske størrelse, eller om Dieselfiltre og Bensinfiltre var forskjellige filtre, og da jeg ikke ble særlig klokere av påskriften/opplysningene som sto skrevet på filtrene, la jeg ut et spørsmål her på forumet.

 

Og ja, filteret er et grovfilter med vannutskiller, og det sitter et finfilter på motoren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...