Jump to content

Ettertenning Bukh 36DV


whatever

Recommended Posts

Hei

Ettertenning er noe jeg forbinder med bensinmotor, men Bukh er vel en dieselmotor? Denne skulle vel ikke ha muligheter for å ettertenne? Det jeg tenker på er at stoppen på dieselpumpa ikke struper brennolja helt igjen, slik at du får noen dråper diesel gjennom dysene etter stopp og at det er dette den fortsetter å gå på?

Hei og hå

 

Regent

Link to post

Eller at brennstoffdysene trenger å overhales for å tette helt, slik at det ikke lekker diesel ut av dem. Dieselen står vel under konstant trykk mellom diesel høytrykkspumpa og dysene. Når det er varmt i brennkammeret (Stempeltopp) trenger ikke dysene å finforstøve dieselen så mye før den antenner, motoren går en runde til, med den følge at høytrykkspumpa bygger opp nytt trykk slik at en annen dyse lekker diesel og det tenner osv.

Link to post

Ok, betyr det at jeg må skru ut dysene og sende de til reperasjon?

<{POST_SNAPBACK}>

Har nok mer tro på at feilen ligger i pumpeenden. Hvordan fungerer stoppen? Er det elektrisk eller en mekanisk stoppanordning? Kjenner ikke Bukh men antar det er en mekanisk stoppanordning og i så fall ville jeg først sjekket at spaken går HELT til endeanslag og ikke stopper fordi wiren er for kort.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Og hvis jeg fortsetter der jeg sluttet i mitt forrige innlegg, så vil motoren til slutt stoppe fordi stoppknappen er aktivert (enten med vaier eller elektrisk aktuator) og det ikke blir matet mere diesel til høytrykkspumpa.

 

Hadde en gang en 2 sylindret 20 hk's Bukh. På den var det slik at en trykket inn en liten knapp med vaieren, slik at diesel matingen stoppet. Den returnerte da v.h.a. en fjær og det var viktig at en sjekket den og gjordt rent av og til, så den fikk returnert helt, for hvis den kom bare halvveis ut fikk jeg ikke start. (men det blir et motsatt problem enn her)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...