Jump to content

Ladning av nye Sønnak Dual batterier og tykkelse på kabel fra lader

Roger og Olina

Recommended Posts

Hei, har nettopp hentet 4 nye 142ah/650w dual batterier.  Så i og med at jeg øker kapasiteten, så måtte Ctek M3000 laderen ut og jeg har kjøpt en Nor charger på 60ah.

Men så var det ett par stk som mente at en ikke skulle sette nye batterier på ladning med en gang? Jeg kan ikke helt se hva det skulle si, men ble usikker etter å ha brukt en del lapper på

nye batterier og lader og har liten lyst til å gjøre noen feil.

Neste spørsmål er, hvor tykke kabler skal gå fra laderen til batteribanken? Det er vel 3,5m fra laderen til batteripakken.

Mvh, Roger

Kallethekid skrev 43 minutter siden:

Har aldri hørt noen som mener annet en at batterier skal lades med en gang. Når det gjelder kabelen er det mange her som vet mer en meg, men i følge de tabeller jeg har sett burde du klare deg med 35 mm2 når strømmen er maks 60 A. Hvorfor vil du plassere laderen så langt fra batteriene?

Takk for det.

Eneste plassen som er "ledig" plass til laderen. Derfor den står ett stykke unna...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...