Jannmar
mavi skrev for 2 timer siden:Husk at på de dybdene må du nok ha fluktåpning på 80mm montert sånn at du kun egentlig vil få ekstremt store kreps
Flyfisher91 skrev for 2 timer siden:Så lenge det er krepseteiner (med liten inngangsåpning) er det okei. Får bare kreps og sypiker.
mavi skrev 1 time siden:Jeg vil tro at dersom du fisker på 27m er det stor sjans for at oppsynet vil se annerledes på det. Reglene er der for å beskytte småkrabbe og hummer så jeg tror at små kalver er ett dårlig argument.
Jeg vil nok tro at det er @mavi som har rett her.
Plasseringen av innganger, både i hummer, krabbe og krepseteiner, gjør at inngangene fungerer dårlig som fluktvei.
Inngangen til hummer/krabbeteiner er oftest 120mm og dette er, i følge Fiskeridirektoratet, ikke nok til at små hummer og krabbe kan slippe enkelt ut fra teina, og det kreves derfor separate fluktåpninger. 60/80mm.
Inngangen til krepseteiner er oftest bare 75mm, og da gir det seg selv at disse også må ha fluktåpninger om de settes "slik at dei truleg ikkje berre fangar fisk og sjøkreps, men også hummar eller krabbe".