Jannmar
Komodo skrev for 5 timer siden:Jeg tror kanskje dette blir i grenseland.
Jeg sendte for et par år siden en mail med spørsmål om dette til Fiskerisirektoratet, og fikk tilbake et "God dag mann økseskaft - svar" som gjorde at jeg egentlig var like klok.
Det jeg imidlertid kunne tolke ut av svaret var at det var jeg som i slike tilfeller måtte ha en god forklaring. og at det er opp til de å vurdere saken i hvert enkelt tilfelle. Jeg har dessverre ikke mailen fra direktoratet lengre.
Så det blir nok som du sier i grenseland.
Svaret jeg ga til @Flyfisher91 og @mavi er min subjektive oppfatning av hvordan Fiskeridirektoratet vil se på dette.
Har sett i avisene at det er voldsomme bøter for ulovlig fiske generelt, så jeg har holdt meg utenfor skuddhold, på ca. 100m, med teiner uten fluktåpning. Jeg bruker da havteiner/fisketeiner og har fått bra med kreps i de i vinter. ( Det har av og til blitt med krabber fra dette dypet også).
Jeg har også krepseteiner liggende, men disse har jeg ikke prøvd enda.
Når det gjelder størrelse på kreps så er den største jeg har tatt på nøyaktig 27 cm, men dette var i en hummerteine i hummersesongen, og dybden var ca 25m.
Jeg fisker i Trondheimsfjorden, og her er ikke krepsefiske så voldsomt utbredt, så jeg har ikke ikke hørt om noen som har blitt tatt i forbindelse med ulovlig bruk av krepseteiner.