Jump to content

Gjestehavnen i Son, kun booke med Dockspot eller også "drop in"?

Tiki71

Recommended Posts

Det er ikke alle plassene som er Dockspot-plasser. 

670CB38F-E8EA-462D-AFAD-439E3090EF70.jpeg.b1fbf4b3fde11868a226a36a56ab8e5f.jpeg

Som du ser av kartet er det også deler som er «først til mølla», her markert med rød strek. 

På yttersiden på brygga øverst er det annenhver plass som er Dockspot ser det ut til.

Plassene ytterst på den øverste brygga er forbeholdt dag-gjester mener jeg å huske (er også smalere båsbredde).

Forøvrig en flott havn og et flott sted 👍

mvh KK

Redigert av KongKing (see edit history)
joern-eo skrev 14 minutter siden:

Hadde Dockspot  krevd forhåndsbetaling ville dette vært et flott system. Slik det nå er kan alle bestille "just in case" de skal dit uten at det koster dem noe hvis de ombestemmer seg.  

Det er ikke riktig. Med Dockspot betaler man ved bestilling, med eller uten avbestillingsforsikring. 

wilma skrev 42 minutter siden:

@Tiki71 når har dere tenkt dere dit? Vi skal dit i morgen, har plass via dockspot etter kl 1200. Kan evt gi en statusrapport når vi kommer dit😀 Ligger i Sandspollen nå... 

@wilma Det hadde vært fint med en status. Vi ligger i Åsgårdstrand nå og vurderer Engelsviken eller Son. Son hadde vært å foretrekke. 

joern-eo skrev 2 minutter siden:

Flott. Det er jo en utmerket forbedring. Har opplevd litt for mange ganger (bl.a. i Son) at "røde" Dockspotplasser ligger ubrukte hele kvelden/natta og at mange er nødt til å snu. Derfor min skepsis. Men det er vel som med hoteller... Man ønsker forutsigbarhet.

Jeg har også opplevd at Dockspot-plasser forblir ubrukte, selv om de tydeligvis er betalt. Senest i augsut i fjor da jeg lå på Lilla Bommen i Göteborg. Kom ganske sent inn og la meg til longside på en brygge. Dagen etter så jeg at det stod Dockspot-på den og at den var bestilt, og da havnevakta sjekket sto det at det skulle komme en båt inn senere på ettermiddagen, så jeg flyttet på meg. Lå der i to døgn uten at den forhåndsbestilte plassen ble tatt i bruk...

Selv liker jeg egentlig ikke ideen om å forhåndsbestille plasser, jeg liker den spontaniteten der er i å kunne dra forbi en havn hvis jeg ser at det er fullt eller for mange båter der til at jeg vil like meg (er ikke fan av overfylte havner). Det er en stor del av båtlivet for meg, å ta det som det kommer.

Men første gang jeg skulle til Fjällbacka sammen med den daværende rederinnen,. så ble jeg pent nødt til å bestille, etetrsom hun var en helt annen type og avhengig av å detaljplanlegge. Jeg mente det var unødvendig, det var i begynnelsen av juni og det var midt i uka, ikke helg, men jeg gjorde som hun sa. Da vi ankom var det bare én båt på Dockspotbrygga, og også masse ledig plass på brygga ved siden av, så jeg la meg longside der, siden det er best for meg med tanke på protesen. Nevnte det for havnevakta og han fjernet opptattskiltet på Dockspotplassen...

Andre gangen var samme sted i fjor sommer, men da var det i begynnelsen av fellesferien og en spontan tur sammen med yngstejenta ettersom plan A ikke ble noe av. Da var de to ledige Dockspotplasser da jeg sjekket tre dager før, og jeg bestilte den ene tvert. Da vi ankom var gjestehavna stappfull, så da var jeg glad for at jeg gjorde det.

Men dette var egentlig en avsporing fra TS... beklager! :giggle:

Det største problemet med Dockspot og lignende systemer er når en har bestilt for en natt eller to og det blåser ordentlig opp. Da er det bare å komme seg ut i uværet da en annen båt har bestilt plassen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

wilma skrev 1 time siden:

Vi kom nå, ser ut til å være noen ledige

Skjønte ikke helt opplegget og fikk beskjed om at var fullt fra havnekontoret. En hyggelig fastplass som sa at naboplassen ikke var i bruk. Men havnekontoret nektet. Men én ny telefon så var det plutselig en ledig plass. Med Dockspot plass som ble betalt på havneavgift automaten?! 

Skal ikke være lett dette. 

Ligger i en Finnmaster T8 på plass 75. Takk for engasjement og hyggelig hjelp. 

Pequod skrev for 3 timer siden:

Jeg har også opplevd at Dockspot-plasser forblir ubrukte, selv om de tydeligvis er betalt. Senest i augsut i fjor da jeg lå på Lilla Bommen i Göteborg. Kom ganske sent inn og la meg til longside på en brygge. Dagen etter så jeg at det stod Dockspot-på den og at den var bestilt, og da havnevakta sjekket sto det at det skulle komme en båt inn senere på ettermiddagen, så jeg flyttet på meg. Lå der i to døgn uten at den forhåndsbestilte plassen ble tatt i bruk...

Selv liker jeg egentlig ikke ideen om å forhåndsbestille plasser, jeg liker den spontaniteten der er i å kunne dra forbi en havn hvis jeg ser at det er fullt eller for mange båter der til at jeg vil like meg (er ikke fan av overfylte havner). Det er en stor del av båtlivet for meg, å ta det som det kommer.

Men første gang jeg skulle til Fjällbacka sammen med den daværende rederinnen,. så ble jeg pent nødt til å bestille, etetrsom hun var en helt annen type og avhengig av å detaljplanlegge. Jeg mente det var unødvendig, det var i begynnelsen av juni og det var midt i uka, ikke helg, men jeg gjorde som hun sa. Da vi ankom var det bare én båt på Dockspotbrygga, og også masse ledig plass på brygga ved siden av, så jeg la meg longside der, siden det er best for meg med tanke på protesen. Nevnte det for havnevakta og han fjernet opptattskiltet på Dockspotplassen...

Andre gangen var samme sted i fjor sommer, men da var det i begynnelsen av fellesferien og en spontan tur sammen med yngstejenta ettersom plan A ikke ble noe av. Da var de to ledige Dockspotplasser da jeg sjekket tre dager før, og jeg bestilte den ene tvert. Da vi ankom var gjestehavna stappfull, så da var jeg glad for at jeg gjorde det.

Men dette var egentlig en avsporing fra TS... beklager! :giggle:

Tror det med booking av plasser er litt tveegget. Ser fordelen med å booke når vi har bestemt tur/rute. Kjedelig å komme inn om man er litt sent ute og ikke få plass. På den andre siden tar det bort all glede med å være spontan og ta alt på sparket. Planer og vær endrer seg hele tiden. 

Tiki71 skrev for 3 timer siden:

Skjønte ikke helt opplegget og fikk beskjed om at var fullt fra havnekontoret. En hyggelig fastplass som sa at naboplassen ikke var i bruk. Men havnekontoret nektet. Men én ny telefon så var det plutselig en ledig plass. Med Dockspot plass som ble betalt på havneavgift automaten?! 

Skal ikke være lett dette. 

Ligger i en Finnmaster T8 på plass 75. Takk for engasjement og hyggelig hjelp. 

Bra det ordnet seg. Vi ligger i en Scand Atlantic på plass 19 👍

• 2 måneder senere...

Tok en tur til Son i dag, da jeg fikk tatt ut noen ekstra feriedager i finværet. Her har alle plassene i gjestehavna blitt Dockspot siden sist jeg var her (august i fjor). Det synes jeg er en betenkelig utvikling. Selv om det er masse ledig her nå, har jeg ingen garanti for at ikke noen booker akkurat den plassen jeg ligger på før midnatt i kveld. Da må jeg flytte på meg i morgen før kl. 12. Det er følgelig heller ikke mulig å betale for mer enn en natt, med mindre man bruker Dockspot. Prisen går i så fall opp fra kr. 325 til kr. 440.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Son er fin havn, men jeg har begynt å finne alternativer. 325kr er i utg punkter en stiv pris, og minste båtstørrelse er under 39fot..!?  Som du påpeker er alle plasser dockspot, og du har kun plassen til kl 12.00, så ankommer du litt sent får du ikke mye igjen for en av Østlandet stiveste (kun slått av Aker brygge?) havnavgifter. 

I pinsen måtte vi ha en plass, da ankom vi utpå kvelden, og skulle i selskap på en hytte. Da ble det bøye via dockspot, 425kr...!!! For en bøye!! Så nå har jeg jazza opp forbruksbanken og ligger mest mulig i uthavn....

R.O skrev 28 minutter siden:

Son er fin havn, men jeg har begynt å finne alternativer. 325kr er i utg punkter en stiv pris, og minste båtstørrelse er under 39fot..!?

Enig, jeg liker Son. Men det er dyrt nok allerede, ja. Og skal man betale med Dockspot blir det over dobbelt så dyrt som i f.eks. Holmsbu, Sætre osv.

425 for bøye er jo ran! Så vidt jeg kan se så koster de 250 nå.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Key Freak skrev 15 minutter siden:

Enig, jeg liker Son. Men det er dyrt nok allerede, ja. Og skal man betale med Dockspot blir det over dobbelt så dyrt som i f.eks. Holmsbu, Sætre osv.

425 for bøye er jo ran! Så vidt jeg kan se så koster de 250 nå.

424kr var prisen for bøye  tidligere i år, trakk meg dobbelt også, men det retta de raskt opp. Godt å høre at den er justert ned. Holmsbu og Sætre er gode alternativer...

C076CA4E-43BC-4F3C-BEE0-15BCC6C93758.jpeg.39743207451af36cbca30697d71804f2.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...