RGH Startet 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2020 Har problem med bensin i oljen på denne motor, når den ikke er brukt på en stund så må jeg pumpe 8-10 ganger på håndpumpen på slangen hvis ikke starter den ikke. Virker som ikke trykket holder seg i bensinsystemet. Når den starter så går den ujevnt på tomgang, den slukker lett ved gasspådrag. Og når jeg skal gi full gass så vil den nesten stoppe før den drar til. Bedre når den er varm. Har etter tips demontert bensinpumpen og sjekket membran, ingen synlig hull eller skader. Har demontert termostat og den ser ut til å være åpen. Kokte den i en panne uten at noe endret seg. Min teori et at termostaten gjør at motor er definert kald hele tiden og går med sjåk og pøser på med bensin, Noen som har hatt tilsvarende erfaringer og kan hjelpe ? Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 (redigert) Forgassermotor? (aner ikke når de kom med innsprøyting). Termostat er gjenganger på disse motorene. Bare å bytte. Min erfaring er skift de samtidig med reg.reim. Begge mine har låst termostaten i åpen stilling. Da går motor kald hele tiden. Dette medfører kondensproblemer i oljen og høyt drivstofforbruk.... høres ut som du har kaldstartproblem? Sjekk at choke-solenoiden virker. DVS når du skal starte kald motor, ha av motorlokk og sjekk at stempelet drar i choke-staget. Min forrige F50 hadde dette problemet. SMurte opp stempel med wd40 og det funket en stund men måtte bytte. Du kan og dra i choke-staget når du starter og se om den starter greit da. Greit å være to da.... Når det gjelder trykk i slange; er på min andre F50 og ingen av de ble særlig hard på blæren ved pumping. Tror de er sånn..... Ellers: Sjekk forgassere om det er det du har..... vann i flottørhus? Demonter drensplugg på hver forgasser og skylle med sprit. En sprøyte fra apoteket gjør susen. Sånne microforgassere går lett tett. Kan og være sjit i dyser. Da må forgassere demonteres.... litt arbeid.... Når du har fått skikk på motor; monter bensinfilter med vannutskiller i båten mellom tank og motor så unngår du masse trøbbel. Redigert 21.Mai.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Takker, her var masse gode tips men har noen spørsmål. Den choke-solenoiden ser jeg ikke for meg og hvordan den fungerer ? Jeg har forgassere og har drenert disse med skruen, men hvordan tenker du å skylde igjennom med sprit og hvike type sprit? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 (redigert) Sprit er sprit. Isopropanol er det samme som kondensfjerner. Chokesolenoid drar i chokestag når du kinner starter. Er styrt av temp sensor på motor. Så i teorien KAN tempføler være gåen og men sjekk først solenoiden iom at jeg har hatt samme problem på en F50 Redigert 21.Mai.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Ok, skjønner. Så da sprøyter du bare inn i dreneringshullet om jeg forstår rett. kikket så vidt på chokesolonoid nå så dag skjønte jeg hvilen komponent du mente. Da skal jeg prøve meg med disse gode tipsene ? Takk så langt. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 (redigert) Bra. Du har en sort sylinder under solenoiden. Denne sorte er tempstyring til solenoiden. Ny solenoid/tempstyring er svindyre så ser at noen har bare laget en bryter på motor for manuelt å betjene solenoiden. Går da ut fra at det er den sorte sylinderen som svikter. Dette vil jo ikke funke om det er stempelet i solenoiden som er gåent.... Dette systemet til Yamaha heter Primestart. FUnker supert når det er i orden..... som alt annet. Du skal IKKE gi mye gass på kaldstart. Da drukner du forgasserne. Litt løft på gasshendel er ok men ikke full. Min forrige F50 ville ha litt gass. Min nåværende rører jeg ikke gasshendel på. Noen sier det hjelper å sette motor i gir og gi full gass et par ganger før du prøver å starte.... har ikke testet dette. Selvfølgelig tilbake i fri når du skal starte.... Redigert 21.Mai.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 (redigert) Angående pumpingen av blære. Ikke raske korte pump. Det funker ikke. Klem flat helt inn. Hold litt og slipp opp. Vent litt før neste pump. Det funker. Virker som raske pump ikke trykker bensinen inn i forgasser.... Måtte bytte slange/pumpe på min 2000 mod i fjor..... de varer ikke evig. Redigert 21.Mai.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Supert, da skal jeg sjekke alt dette i morgen. igjen takk? Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Hei. I dag har jeg montert ny termostat ny olje og filter. Den var nok årsaken til bensin og kondens i oljen. Har smurt litt alle overganger på forgasser og den til choke sylinderen. Har tappet alle forgasser og sprøytet de full av kondensfjerner. Fikk et tips om håndpumpen, hold den oppover når du pumper det funker bedre. Når jeg nå starter så er den like treg i det jeg gir gass og vil nesten stoppe. Se vedlagt film. Ser det ut som alt er med slik det skal ? Jeg har ikke videoen på fil men her er linken:-) Yamaha gutta mente at det kunne være lurt med en kalibrering og justering av alle stag og justeringer. De var veldig ømfintlig på innstillingen. Redigert 22.Mai.2020 av RGH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 (redigert) Har du ikke rørt justering av stagene tipper jeg de er ok. Hvordan er det med plugger? Gamle? KUN NGK plugger som gjelder på Yamaha.... er det korrosjon utvendig på pluggene så er det bare å skifte. Pluggkabler? Sjekk om du får støt av å ta på de når motor går... (ja det gjør litt vondt men du er vel mann) Dessverre må du på disse motorene bytte coiler når kablene er utslitt. Sjekk alle ledningskontakter til coilene for eir. Min forrige hadde dårlig kontakt i en skjøt. Fusket når kald.... Går den greit når du får den opp i turtall? Ellers om alt annet da er på stell, så er det veldig vanlig med sjit i dyser på så små forgassere. På min forrige var det nederste forgasser som trøblet. Eir og møkk i forgasser. Typisk dyseproblem er at den fusker opp til 2000-2500 rpm, så går den greit. Da er det sjit i lav-turtallsdysen. Den som trøbler mest da den har minst åpning. Og du; sjekk sinkanodene ved pluggene mens du holder på. Er de oppspist kan du ha et tæringsproblem. En ved hver tennplugg. Bakom et lite lokk med 10 mm bolt. Pakning bakom som du bare pirker ut så er anoden der. De er bare trykt inn. Redigert 25.Mai.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Sist gang jeg kald startet den så tok jeg spaken forover og bakover før jeg prøvde å starte, slik du nevnte. Så ikke ut til å hjelpe, vanskelig å starte, bare litt småtenning. Måtte pumpe en del ekstra for at den tilslutt skulle starte. Har ikke rørt noe på justeringene av forgasseren. Bruker kun NGK plugger, de ble vel byttet for 50 timer side og så fine ut. Sjekket den ene sinkkanoden og den så bra ut, tenkte at de andre var like bra men bør gjerne dobbelt sjekke. båten er på hytten så blir litt sporadisk at for sett på den. Den går fint på turtall og i fart når den er varm. virker litt ruskete når den går på tomgang. Hvis jeg demonterer forgassere for å rense, er det fare for at jeg får justeringene av stag etc ut av stilling ? Kanskje ikke lurt å demontere når den ligger på sjøen! Må sjekke ut plugg kablene nest gang. Roger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.