Hansli Startet 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2020 Har mercruiser 7,4 m bravo 3 drev. Finner ingen mulighet til å smøre gimbal lager. Eller har jeg ikke sett godt nok? Spørsmål 2, se bilde. Skal denne smørenippelen på innsiden av båten smøres? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 På noen transom er det en nippel på høyre side, altså på utsiden. Om det ikke er noen der så får du ikke gjort så mye med det. Nippelen du viser går nok ikke til gimbal lageret. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Norddron Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Den du har funnet der ser ut til å være smørenippel til «engine coupler» eller motorkobling på norsk. Vedlegger bilde fra manualen min Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Her er gimballlagerets smørenippel Sitér dette innlegget Link to post
Hansli Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Takker for svar!?? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Ikke alle Bravo 3 som har smøre punkt på gimble lager. Jeg byttet nylig på mitt drev å der er det lager som ikke skal smøres. Jeg har heller ikke smøre nippel på transom. Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 (redigert) Forsøkte å sitere på feil måte i denne posten. Redigert 23.Mai.2020 av Maarud Feil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Norddron skrev On 22.5.2020 at 18.58: Her er gimballlagerets smørenippel Vis hele sitatet Hei. Det er ikke gimball lageret du smører der det er transomlageret som holder aksepel inn mot mtoren. Nippelen for smøring av gimball lager må enten stå på bellhousing eller gimbal ring. Laster opp eksempel på hvor min nippel på ett Alpha drev sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Det virker på meg som Bravo 3 har en tett bushing i tilegg til bolten. Og når jeg ser på tegningene så ser det ikke ut som de har nippel for smøring der. Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Lost In translation med andre ord Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Er jo bare kos og flisespikking... Skal jo ha kjærlighet den nippelen der også Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Maarud skrev On 23.5.2020 at 18.26: Hei. Det er ikke gimball lageret du smører der det er transomlageret som holder aksepel inn mot mtoren. Nippelen for smøring av gimball lager må enten stå på bellhousing eller gimbal ring. Laster opp eksempel på hvor min nippel på ett Alpha drev sitter. Vis hele sitatet Her blander du litt. Gimble lager og transomlager som du kaller det er samme ting. Lageret som holder aksel inn i motor. Den nippelen du viser til er til bolten som holder bell housing. Det er hvertfal ikke nippel på mitt bravo 3 drev der. Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Mr_Stian skrev On 24.5.2020 at 7.47: Vis hele sitatet Det har du helt rett i. Min kommentar anng hva nippelen på siden er til blir da feil Nippelen jeg omtaler smører det som heter hinge pin. Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Så konklusjonen blir at transomlager=hekkplatelager=gimballager? Og engine coupler=motortilkobling. Ikke lett å skulle Google seg til riktig vedlikehold når kjære barn har så mange navn ? Man får prøve å la ingen nippel forbli usmurt eller noe sånn da. (Men ifølge manual er det forskjell på smørefettet til gimbal og motorkobling) Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 På mitt alpha one gen 2 drev er det en torx lignende sak der jeg trodde det var smørenippel til gimbal lager. Er lageret erstattet med ikke smørbart lager? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.