Jacop Startet 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2020 Sitter å sikler på ny båt med volvo D6 første gen.(?) 2008 modell, forhandler mener at båten er potte tett og ikke tar inn vann noe sted. Da lurer jeg på hva slags skitt som vises i kjølen, vet du hva det kommer av? Er dette grunn til bekymring? Sitér dette innlegget Link to post
TruTor Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Har du resten av bildene av maskinrommet? Jeg hadde vært flau av å vise disse bildene. - Dynamo er mye rust på ser det ut for - Originale løpehjul. Disse er en svakhet, jeg har også originale fremdeles men har med både verktøy og nye hjul i båten dersom de ryker - Slange til defroster ser svært morken ut - Ventilhåndtak korrodert - Korrosjon/rust på motordeler Ser for meg ut som det har vært en del saltvann i denne maskinen og at den bærer preg av lite/manglende eller dårlig vedlikehold. Redigert 22.Mai.2020 av TruTor Skriveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Og kjøpe båt uten å se den selv går greit... Men du bør definitivt få en kyndig person til å ta en sjekk på den, og testkjøre den...ellers vil jeg si det er hasardiøst å kjøpe båt usett.. Bildene ser ikke bra ut...men trenger ikke bety så mye...muligens bare en slurvete eier... Få noe til å kikke på båten før kjøp . Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Det er salt på det svarte motordekselet.... typisk er at gammelt type lokk på sjøvannsfilter har sprukket og saltvann har spruta utover. Her er det ikke rengjort etterpå. Det skal være minimalt med oljesøl i ifbm filterskifte da det er en stengemekanisme på de. der du ser i kjølen kan bære kombo av mye. Litt fukt, litt olje, reimstøv etc. kjøpe usett? Neineinei. Redigert 22.Mai.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Ring ett verskted eller marina i nærheten og spør om de kan sende en kyndig til å gi en vurdering mot betaling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Kjøpe det derre greiene der usett er som å spille russisk rulett med 4 skudd i kammeret. Det du ser nedi der er gammelt oljesøl, inntørket sjøvann fra tidligere lekkasje, remstøv etc. Mangel på vedlikehold og service gjennom årene. Ta en titt på hitterste ventilen. Det er en rustfri ventil med håndtak av stål. Det ruster. Det er greit. Det som ikke er greit er at det er skrudd slangestuss inn i ventilen. Denne er av sort stål. Se på slangen mellom slangestussen og slangeklemmen. Slangen er sprukket. Det betyr enten veldig varmt, veldig gammelt eller at slangen ikke er egnet til formålet. Neste ventil i bildet, her har det vært sprayet grønnmaling. Trolig for at et eller annet på motoren så enda verre ut enn det som vises på bildet. Nede i bunnen er det en kabel skrudd fast i bunnen. Er det dobbelt bunn i båten, eller går skruene ned i et annet hulrom? Redigert 22.Mai.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Kunne ikke drømt om å sende en potensiell kjøper slike bilder. Dette ser mildt sagt lite ivaretatt ut, og det har hatt "hjelp" til å framskynde forfallet som f.eks. en større saltvannslekkasje uten nedspyling og rengjøring med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Ser ikke bra ut. Bør sees av en seriøs kyndig/besiktigelsesmann, om ikke du kan selv. Tilstand kan sef gjenspeiles i pris. Ville aldri kjøpt usett, men ville heller ikke solgt til en som ville kjøpe usett. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Gamle løpehjul trenger ikke bety så mye, det står naturlig nok nederst på lista over oppgraderinger Du bør gjøre på en D4/D6. Men det et en indikasjon på at eier ikke har vært over gjennomsnitt opptatt av forebyggende vedlikehold, noe det forøvrig et flere indikasjoner på her - en del rust bla. Trenger heller ikke bety så mye, men jeg hadde vært skeptisk. En full rens og inspeksjon av kjølekretsen vil avdekke om det et mere rust i motoren... Er det utført...? Ser ikke på bildet om lokket på sjøvannsfilteret er byttet? Hvis dette er et sort plast lokk så er det nok en indikasjon på at eier ikke har fulgt opp vedlikehold... Drev eller aksling? Om drev, nytt eksosbend med anode...? Ikke kjøp dette usett, eller uten at du får en egen mekaniker til å vurdere båten. Har selv erfart at kjøp gjennom forhandler nødvendigvis ikke gir noen sikkerhet... om mulig snakk med tidligere eier, og eier før det, samt verkstedet som har server båten tidligere... Redigert 22.Mai.2020 av R.O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.