Gew77 Startet 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2020 (redigert) Hei, Har ett HFL aggregat type 3000 rpm, som jeg har jobbet litt med i det siste. Har fikset kjøleproblem, byttet dieselslanger ++. Men største jobben var å lyddempe kassen. Har polstret hele innsiden med de svarte, tunge platene fra Biltema etter tips fra flere her inne. Synes effekten av dette har vært lik null. Eksos er ikke synderen, det surkler litt i vannet, men i kjelleren høres det ut som gressklippernes jule bord.... Aggregatet er plassert på en gummmiplate, og det skal vel egentlig være bra? Har målt med lydmåler og det er spesielt lave frekvenser som er høye. Ekvivalent lydnivå ligger på ca 68 dB det er ikke så ille, men det er nok frekvensområdet som er "feil" Noen som har erfaring eller gode tips her? Redigert 22.Mai.2020 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Scand Baltic Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Her ser du hvordan jeg kasset inn min Mase. Har ikke målt støyen men den "opplevde" støyen er mye bedre. De "skarpe/ høye" lydene ble borte. Og eksosen må jo være separert. Men uansett vil et hurtiggående aggregat bråke mer. Bygde kassa av forskalingsplater og 20 mm. lydisolasjon fra Biltema. Frontplata er fjernet på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Er det mulig å sette aggregatet på fjærer, slik det gjøres med varmepumper? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Gew77 Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 @Scand Baltic så du kasset inn kassa? Smart! Tror ikke jeg får plass til det.. kan det være hjelp å lime støydemping utenpå kassen også? Ser noen har gjort det. Ved siden av aggregatet har jeg en vanntank i syrefast stål, denne kunne kanskje med fordel blitt kledd med støydemping? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Scand Baltic Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Kan nok hjelpe å feste på utsiden også. Poenget er jo å få det så tett som mulig så ikke lyden "renner" ut. Men ha også omgivelsestemperaturen i tankene. Jeg snakket med gutta som forhandler Mase om prosjektet og de sa at mitt luft/ vannkjølte aggregat er bygd for å gå i mye varmere strøk enn her. Så her er nesten problemet at det går for kaldt. Så sjekk med din leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Faxen skrev for 6 timer siden: Er det mulig å sette aggregatet på fjærer, slik det gjøres med varmepumper? Det kan nok hjelpe, men de står allerede på gummiføtter. Spørsmålet er om støyen er motorstøy eller vibrasjoner som forplanter seg. Hvis det er vibrasjoner så vil det hjelpe med å plassere generatoren på enda en plate med gummiføtter/ motorlabber. På den ekstra kassa jeg lagde har jeg teppe under. Det er også for å kunne flytte den lettere ved behov. Det ideelle hadde jo vært å plassere den også på motorlabber men det hadde jeg ikke plass til i høyden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.