Jump to content

Fleksibelt eller sammenleggbart solcelle panel. Hva tåler mest?

DR_Nelson

Recommended Posts

Skal handle solcellepaneler og siden båtlappene allerede flyr lett ut.

Så, vurderte først sammenleggbart 120w, men noen nevnte at ett semifleks panel fungerer like godt. 
Da kom jeg på tanken å kjøpe 2 semifleks på 60w hvert, siden de kan lett lagres l motorrommet. 

Men hva tåler egentlig slike paneler? Er de sammenleggbare egentlig bare fleksible paneler pakket inn i en veske?

Jeg har ingen erfaring med semiflex, men mitt inntrykk er at semiflex er til å monteres på underlag som ikke er plant. Hvis du skal pakke det opp og ned og ikke montere det fast ville jeg gått for sammenleggbart. 
Har selv et Dokio 100w sammenleggbart som fungerer toppers til sitt bruk. Ikke kostet det skjorta heller. 

Hvilken farge er best; sort eller hvitt? Du skriver ikke noe om hvor og hvordan du ønsker å montere dem og da vil du nok ikke få så gode svar. Skal de tas ut kun når du ligger på svai, eller være semipermanent oppe? Skal du tråkke på dem? Jeg har gode erfaringer med både semifleksible og rullbare paneler, men ville ikke funnet på å bruke dem på samme måte. 

6 hours ago, GVH1979 said:

Jeg betalte ca 1300 kroner inkludert frakt for mitt Dokio 100w. Tok under en uke fra jeg bestilte til jeg kunne hente det på posten. 
Dette er inkludert regulator og koblinger. 

https://m.aliexpress.com/item/33044405929.html

Hei @GVH1979, bestilte du via Polen, da? Gode nyheter om du fikk dette kun på én uke. Jeg har selv nettopp bestilt dette ultrafoldable på 100W. Har allerede et tilsvarende på 40W fra før og synes det bare er helt supert!

Edit: Nå har jeg bestilt et Doxio 100W, jeg også :thumbsup: Vil benytte anledningen før den nye kalde krigen for alvor drar seg til.

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

DR_Nelson skrev 10 minutter siden:

Klarer ikke finne hvor mye ladespenning dette teoretisk leverer. Heller ingenting om paneleffektivitet. 
Hor mye levere ett slikt 100w panel med fullsol og 90 grader på solen?

Hvilket panel henviser du til? 
Dette er hva som er oppgitt for Dokio. 

8C06AF86-3F7D-4317-9E54-3C61CC0B2A2E.png

2 hours ago, DR_Nelson said:

litt skeptisk til all elektronikk fra Kina, som ikke selges av norsk forhandler.

Da ville jeg heller ha kjøpt noe fra en norsk forhandler. Du får sikkert best oppfølging over tid fra en norsk forhandler.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Herlig! Ser flott ut. 5A rett inn på batteriet, kun med solen som kilde. Snadder. Ellers synes jeg Chinglish'en er veldig morsom, også, ref "IMPORTNAT" :lol: Venter spent på om mitt kommer i posten før sommerferien.

Bestilt fra Polen, ja. Har også bestilt fra Kina, men er redd sommerferien er i gang før jeg mottar. 

Disse PWM kontrollerne er det mange av og sikkert en del som er såkalt white label. Men, de er såpass mye mindre i både størrelse og pris at jeg foreløpig venter med MPPT. Jeg bruker selv en kontroller som kalles CMTP-02 (II) og som gjør nytten sin inntil videre. 

Jeg fikk mitt Dokio 100W panel fra Polen i posten i går. Inkludert controller og solide kabler.

Jammen ser jeg at Polen nå er deaktivert som opsjon. Kan de ha gått tom?

PS: Fant denne, men da må du være kjapp - kun én igjen...

https://www.aliexpress.com/item/33019932258.html

Redigert av Turbåt (see edit history)

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...