Pequod
Da jeg kjøpte båten i fjor var jeg rask med å kjøpe inn en landstrømpakke og en inverter. I år har jeg også kjøpt en galvanisk isolator. Siden jeg ikke akkurat er spesielt nevenyttig håper jeg dere kan hjelpe meg med hvordan jeg skal koble disse sammen når jeg nå har tenkt å begynne med dette. Og dette er snakk om "landstrøm for dummies", så jo enklere dere kan forklare dette, jo bedre!
Dette er hva jeg har:
Ratio MP16 landstrømpakke med ett uttak inkl. El-sentral 30mA/10A med 4 meter kabel 1,5 mm2
Victron 1000W/12V inverter med ren sinus (litt usikker på W, må sjekke i båten, men ikke mer enn 1000, kanskje det er 500/800, husker ikke! Det var litt fram og tilbake i fjor før jeg bestemte meg!)
Sterling 16A galvanisk isolator
I tillegg har jeg kjøpt inn USB-ladeuttak hvor ett skal monteres ved førerplassen, ett i frontkabin og ett i akterkabin. I tillegg et ekstra 12-volts-uttak som skal monteres i forkabin (til TVen - ledningen må strekkes ut fra kabinen og til 12-voltsuttaket der hvis man ikke vil flytte TVen ut i cockpiten, noe som ikke alltid passer. Derfor vil jeg ha et eget uttak der.).
Jeg har ikke kjøpt inn sikringer til noe av dette, er det like greit å kjøpe en egen sikringsboks som alt dette kan kobles gjennom?
Så, hvordan kobler jeg dette? Og hva skal jeg kjøpe inn av sikringer? Hva er egentlig forskjellen på sånne flate sikringer og bakelittsikringer?