HiWard Startet 23.Mai.2020 Del på Facebook Startet 23.Mai.2020 Tenkte å gjøre en liten, hypotetisk undersøkelse, mest for min egen nysgjerrighets skyld: Du får ta med deg 10 verktøy i båten, hvilke velger du? Ta også med hva slags båt du har, seilbåt, liten motorbåt, stor motorbåt etc. Mine er (foreløpig) Fastnøkler 8, 13, 15 og 17mm samt 3/8" Skrujern PH2 og flatt Avbiter Nebbtang Kniv Skiftenøkkel sier du? Neitakk sier jeg, den får jeg ikke løsnet polsko med :) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Brigg Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Om jeg bare får ta med ti verktøy lar jeg det heller være. Dette dekker ikke engang nødvendige skrutrekkere. Motorbåt 34 fot. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
HiWard Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Ser den :) Tenkte at om man baserer seg på erfaring eller antagelser om hva som vanligvis går i stykker kan man snevre inn utvalget litt. For min egen del tenker jeg på elektriske problemer og problemer med drivstofftilførsel. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
enslagsgjest Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 (redigert) Multimeter er uvurderlig. Red: Og en boks rustpenetrerende olje Redigert 23.Mai.2020 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
nomen Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Skiftenøkkel (jeg får løsnet mine polsko med den🙂) Stjernetrekker og flattrekker (begge med gjennomgående tange) Avbiter Multimeter Kniv Lommelykt Vannpumpetang Hammer Skyvelære 30 fot motorbåt Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grønnskollingen Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Skyvelære Stjernetrekker Rettsportrekker Hammer Nebbtang Skiftenøkkel 8mm fastnøkkel (til strekkfisker) Elektrikertape Tapetkniv Multimeter Seilbåt 31 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 (redigert) Verktøy som jeg har med i båten (og bilen for den saks skyld): Fastnøkkel sett Pipesett SKrutrekker sett Unbraco sett torx, zxn (evt andre spesiale) avbiter, spisstang, hovtang, vannpumpetang multimeter, avisoleringstang, kableskosortiment, kabelskotang hammer, kniv, baufil sikringer, krympestrømper slangeklemmer, variert utvalg av slangestumper lommelykt, hodelykt olje og filter til ett skift fin og forfilter impeller, reimer, reim-ruller, eksosbelg pakningssement og rustløser litt ledninger i forskjellige dimensjoner, strips glemte nesten.... vulketape :) og jeg sporet helt av fra kun 10 stk, men jeg tar med det jeg har bruk for for å kunne gjøre det jeg tror jeg kan greie. Tar faktisk utrolig liten plass dette når jeg tenker etter.....not. Redigert 23.Mai.2020 av Sjøfnugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Trenger da kun en ting. En oppegående mekaniker:-) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
M/S AIOLOS Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Jeg har med vannpumpetang, pipenøkler, fastnøkler. kabelskotang, impelleravtrekker, div skrutrekkere, multimeter, avbiter. Sikkert noe jeg ikke kommer på også men det jeg har er avstemt opp mot det som er av skruer og bolter ombord Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Nål, tråd, spinnakertape ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøbliss Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Hva er det dere reparerer med skyvelære? Fatter ikke hva du skal med det når det er krise på fjorden. Fastnøkkel 14 også må med. Den åpner bunnen av grovfilter på dieselen. Den har jeg hatt nytte av i flere kriser.... Huff. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Jeg har en Leatherman liggende i skuffen. En skikkelig Leatherman er utrolig praktisk. Den har sylskarp kniv, fil, skrujern i flere typer, god avbiter m.m. velger ofte den fremfor å stupe ned i verktøyet. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Eureka Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Mat 10 fingre pokker, det blei 11 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Vinopptrekker? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Sjøbliss skrev 29 minutter siden: Jeg har en Leatherman liggende i skuffen. En skikkelig Leatherman er utrolig praktisk. det har jeg også......bra kvalitet ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 I tillegg til alt det andre: Vinkelsliper Bleier Filtertenger Fagbrev som mekaniker Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 (redigert) Jeg ville ikke legge fra kai med bare 10 verktøy ombord. Har alltid med full verktøykasse. Og ikke glem ostehøvel og brødkniv. Den gangen vi drev mot land og startmotoren ikke fikk strøm, grep sønnen det som lå nærmest og fikk strøm til startreleet ved å kortslutte med osthøvelen . . Brødkniven er perfekt når man har fått tau i propellen. Vært der noen ganger . . Redigert 24.Mai.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chiefengineer Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Legger ikke fra kai med bare 10 verktøy ombord men om du absolutt skal ha et tall vil jeg isåfall ta med 1 stk. full verktøysreol/skap fra Teng Tools. De 9 andre kan da bare være. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Beste verktøyet er VHF virker på det meste ;-) Spesielt nyttig for de med mange tommeltotter Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
JRK Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Maksimum 10 verktøy i båt. Tja det rekker vel til gummijolle med påhenger. Ellers så fremkommer spørsmålet som litt ansvarsløst, om vi snakker om overnattingsbåt Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Vel, det kommer jo an på...er det robåt, så holder en kniv.... Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Har nettopp gått gjennom verktøykassa på båten med tanke på å slanke den litt men den veier fortatt rundt 15kg og er fylt med alt tenkelig verktøy til alle tenkelige situasjoner. Alt for mye å liste opp her. Men jeg har nå lagt kassa nede under dørken og jeg har en liten kasse med «basics» lett tilgjengelig oppe. Scand Baltic som er i meget god stand men man vet jo aldri…… Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Gullfisk Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Sjøfnugg skrev for 10 timer siden: Verktøy som jeg har med i båten (og bilen for den saks skyld): Fastnøkkel sett Pipesett SKrutrekker sett Unbraco sett torx, zxn (evt andre spesiale) avbiter, spisstang, hovtang, vannpumpetang multimeter, avisoleringstang, kableskosortiment, kabelskotang hammer, kniv, baufil sikringer, krympestrømper slangeklemmer, variert utvalg av slangestumper lommelykt, hodelykt olje og filter til ett skift fin og forfilter impeller, reimer, reim-ruller, eksosbelg pakningssement og rustløser litt ledninger i forskjellige dimensjoner, strips glemte nesten.... vulketape :) og jeg sporet helt av fra kun 10 stk, men jeg tar med det jeg har bruk for for å kunne gjøre det jeg tror jeg kan greie. Tar faktisk utrolig liten plass dette når jeg tenker etter.....not. 10 er for lite, er mer i klasse med @Sjøfnugg, pluss litt batteridrill, bor, gjengetapper, skruer, bolter+++ Skulle sikkert sortert og tatt ut noe, men synes det er vanskelig, for da kommer jeg sikkert til å trenge det. Synes det er hyggelig å kunne hjelpe andre også, og har jo opplevd litt store øyne fra folk som synes de har mye verktøy, når jeg har dratt frem batteridrill, bor og gjengetapp Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Sjøbliss skrev for 2 timer siden: Hva er det dere reparerer med skyvelære? Fatter ikke hva du skal med det når det er krise på fjorden. Det spørs litt hva du definerer som krise, men ting går istykker. Og du skal igang med en ringe runde for å spørre etter en dings som skal være slik og slik, og passe der og der, så er skyvelæret uunværlig. Men om man har motorstopp, og driver imot ett skjær, er det ikke så nyttig. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
PiperBill Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Og ikke bare verktøy. Jeg har stuet bort eksosmanifold med nye pakkninger, reserve startmotor og dynamo pluss diverse reperasjonsett til det meste ombord…. Også gjemt bort noen bokser med øl som bare jeg vet om….i tilfelle nødrasjonering-sordre fra høyere hold :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.