Jump to content

Edit History

bjoris

bjoris

Båten jeg kjøpte har litt lavt turtall på full åpning eller pinnen i veggen om du vil;)

Har maks fått 3350 og nå med en del diesel og vann samt jolle og 4 stk fikk vi bare 3300. Ser disse skal ha 3400-3600. Noen som vet om det går ann å få «tatt litt av propellen» for å øke turtallet eller om den må byttes?

Syns båten går stille og pent på 2500-2800 så har tenkt at det kanskje ikke betyr så mye når jeg slipper å presse motoren, men skjønner selvsagt at den går litt for tungt på alle turtall når den ikke opp når fult turtall på fult.

Forrige eier har gått med 3000, men det er jo forsåvidt etter boka med 10% reduksjon fra fullfart, motoren har gått 800 timer og virker å være i god form, så jeg tenker at det kanskje ikke er så krise dette?

Ser noen mener at en skal gå med mer turtall på disse motoren, men betyr det noe om en går 3.000 eller 2.700 sånn i praksis? Jeg har alltid likte å ikke presse helt opp mot maks marsjfart. Ser at turbotrykket er på 1,2 bar på 2700, og at det øker litt opp til 3000 så det er klart at eksos temp etc øker nok litt til om en går hardere....

Jeg har tenkt at dette med høy belastning for å unngå koksing mv var viktigst på motorer uten commantail, men det er kanskje feil?

På 2700 bruker jeg ca 33 liter pr time iflg instrumentene. På 3000 ca 40. På topp har jeg 49 liter. Ser den er oppgitt til 52 på fult så kan være litt unøyaktig måler kanskje eller at den justerer litt selv pga turtallet er litt lavt? Ser jo selvsagt at jeg drar mye av 2700/3300=81%, men tenker at det er vel mer relevant å regne på redusert forbruk: 33/50=66%

bjoris

bjoris

Båten jeg kjøpte har litt lavt turtall på full åpning eller pinnen i veggen om du vil;)

Har maks fått 3350 og nå med en del diesel og vann samt jolle og 4 stk fikk vi bare 3300. Ser disse skal ha 3400-3600. Noen som vet om det får ann å få «tatt litt av propellen» for å øke turtallet eller om den må byttes?

Syns båten går stille og pent på 2500-2800 så har tenkt at det kanskje ikke betyr så mye når jeg slipper å presse motoren, men skjønner selvsagt at den går litt for tungt på alle turtall når den ikke opp når fult turtall på fult.

Forrige eier har gått med 3000, så denne motoren er ikke akkurat kjørt pent, men har gått 800 timer og virker å være i god form, så jeg tenker at det kanskje ikke er så krise dette?

Ser noen mener at en skal gå med mer turtall på disse motoren, men betyr det noe om en går 3.000 eller 2.700 sånn i praksis? Ser at turbotrykket er på 1,2 bar på 2700, og at det øker litt opp til 3000 så det er klart at eksos temp etc øker nok litt til om en går hardere....

Jeg har tenkt at dette med turtall var viktigst på motorer uten commantail, men det er kanskje feil?

På 2700 bruker jeg ca 33 liter pr time iflg instrumentene. På 3000 ca 40. På topp har jeg 49 liter. Ser den er oppgitt til 52 på fult så kan være litt unøyaktig måler kanskje eller at den justerer litt selv pga turtallet er litt lavt?

bjoris

bjoris

Har maks fått 3350 og nå med en del diesel og vann samt jolle og 4 stk fikk vi bare 3300. Ser disse skal ha 3400-3600. Noen som vet om det får ann å få «tatt litt av propellen» for å øke turtallet eller om den må byttes?

Forrige eier har gått med 3000, så denne motoren er ikke akkurat kjørt pent, men har gått 800 timer og virker å være i god form, så jeg tenker at det kanskje ikke er så krise dette?

Ser noen mener at en skal gå med mer turtall på disse motoren, men betyr det noe om en går 3.000 eller 2.700 sånn i praksis? Ser at turbotrykket er på 1,2 bar på 2700, og at det øker litt opp til 3000 så det er klart at eksos temp etc øker nok litt til om en går hardere....

Jeg har tenkt at dette med turtall var viktigst på motorer uten commantail, men det er kanskje feil?

• Create New...