Jump to content

Hvordan lader dere Lifepo4 med Balmar og Mc-614?


Kjellg

Recommended Posts

Av alle ting så skal jeg hjelpe en kompis som har akkurat samme dynamo og regulator som jeg har, AT-165 og MC-614, kjøpt når han var i USA i vinter. For dere som har fulgt med litt på her på BP så er ikke selvsikkerheten og selvtilliten min på topp med dette utstyret. Men i alle fall så skal jeg hjelpe han og montere dette så får vi se hvordan det går :giggle:.

 

Han har allerede Lifepo4 batterier i båten så jeg lurte litt på hvilke innstillinger folket har erfaring med, og er det noen som skrur av ladingen noen ganger? Batteriene skal jo lagres aller helst ved soc på 50 så jeg ser for meg en løsning med å skru av ladingen når det er ønskelig. Hvordan gjør dere andre det, går dere til land med tappede batterier eller lader dere helt til dere er hjemme og starter alltid neste tur med batteriene på soc100? Han har den nyeste Victron 712 og der er det jo mulighet til å bruke releet til å styre regulator og ladingen. Ser egentlig for meg å kun lade Bulk og gå direkte til float. Temperatur kompensering er jeg klar over ikke skal verken brukes eller kobles til. Kom gjerne med synspunkter. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Jeg har som nevnt noen ganger her tidligere et blybatteri som et rent offerbatteri i parallell med LPO banken. Sistnevnte bank kan separeres fra lading og offerbatteriet. Jeg jeg gjør gjerne det. Både når banken er full, og når den skal lagres på redusert soc. Har et fjernstyrt rele til det bruk, et Blue Sea ML-RBS. 


Jeg har også tenkt at det å gå direkte fra bulk til float setting var en god ide og hadde det omtrentlig sånn i fjor. Men regulatoren skifter ikke opp igjen til bulk fra float når det er tungt forbruk, den går bare til absorb og det liker jeg ikke no særlig når absorb er satt LPO-harmløst. 
Den har også minimumstider så du kan ikke gå rett fra bulk og ned til float uten å være min 0.2 timer i absorb. 

Tanken er i løpet av sommeren og sette ned min. tid både i "bulk"(b1c) og absorb(a1c), øke grensen for feltstyrke ved reduksjon(FBA) litt så den skifter raskere til absorb, og redusere feltstyrken for økning(FFL) så den raskere går opp til absorb fra float. Det hele er en øvelse i å balansere mange verdier, og litt endring et sted gjør fort at hele korthuset vakler.

Jeg savner virkelig et bedre ux på den regulatoren.. det er et sant h**  å programmere og monitorere den. Med et variert bruksmønster, komplisert lade og batterioppsett er regulator alt annet enn setogforget. Så det der med å sette opp hjemme og plugge den i båten som enkelte anbefaler er det reneste vås..
Den åker ut så fort det dukker opp noe annet tilsvarende med et skikkelig grensesnitt.  

Link to post

Enig, den er virkelig ikke brukervennlig. Jeg har forresten hatt en spennende de helg på strømfronten... Dro fra hjemmehavn torsdag, ca 20 minutter gange til uthavn hvor vi ankret. Etter å ha stoppet motoren merker jeg at det lukter svidd i motorrommet. Det er dynamoen som virker veldig varm, men lar det ligge til neste dag. Når jeg så skrur på strømmen ser jeg at det går 80 amp ut av batteriet, og skjønner det er kortslutning inne i dynamoen. Jeg var nok heldig som unngikk noe mer alvorlige konsekvenser, skulle tanke om jeg hadde kjørt lengre uten å ha merket feilen. Ringte Jørg som tok reparasjonen på sparket, så lørdag var dynamoen atter på plass. Har testet mye idag, og opplever er at alt fungerer mye mer stabilt enn før, så jeg begynner å lure på om det har vært noe galt med den siden den var ny.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Takk skal dere ha gutter. «Offerbatteri» vil i dette oppsettet være startbatteriet. Helt enig at det er mye knot både å overvåke men også å tune oppsettet. Men det var litt betenkelig at den går «tilbake» til absorbtion når den får et høyt forbruk og ikke helt til bulk, men en masse av dette kan man jo tune så langt det går. Sånn sett så kan man jo sette riktig spenning og bruke a1c. Men jeg skal teste litt og tenker egentlig å bruke monitoren til å skru av og på regulatoren basert på SOC. Det burde vel gå greit? Startbatteriet er veldig sjeldent så tappet at det blir negativt å skru regulator av av og til. Kryss fingrene for meg nå for nå skal jeg gjøre noe jeg absolutt ikke har lyst til å gjøre. Skremselet er allerede flere timer, kanskje flere hundre timer i kjelleren og arbeid med et makent oppsett :giggle:. Kjenner jeg overhodet ikke har lyst til å gjøre denne jobben :) 

Link to post

Et spørsmål her, jeg har gått inn på AP5 og lagt inn spenning for float, abs og bulk. Bulk har jeg satt til 13.8 volt. Men etterpå når regulatoren er i drift oppgir den Cv=14.1. noen som skjønner logikken i dette? I tillegg er det ca +0.1v i forskjell på avlest spenning på mc614 sammenlignet med det to batterimeterene jeg har.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

That is på batteriene ;) Dynamoen  kan fort trenge litt regulering om den blir varm.


Batterisettinga heter SLP, den er oppgitt i millivolt pr grad Celcius, pr celle. Referansen er såvidt jeg har forstått 25 grader.
Så regnestykket om SLP er satt default (6) og batteritemp er 30C blir slik:  6mv(SLP) X 6(celler i et 12V batteri) X (30-25)  som gir  180mv.
Dvs at om ladespenninga er satt til 13.8, lader den bare med ~13.6. Står batteriet i motorrommet, og du har la oss si 65C der blir ladespenninga bare 13.8-(6x6x(65-25)) 12.36V.. Cv kan være noe helt annet, fordi den også tar høyde for spenningsforskjellen mellom reg og sense.
Blr ikke mye LPO-lading av slikt.

En annen utfordring jeg har hatt mye moro med er at regulatoren stadig har redusert feltet til 0, og økt det igjen. Selv om alt har sett tålelig greit ut settingsmessig har spenningsforskjellen på sense og regulator gjort at Cv har økt over AHL, og dermed redusert feltet, og også trigga lampa selvfølgelig. Den tok tid å finne ut av, ingen e-msg, og ikke skikkelig monitoring, ikke logg og displayet scroller så treigt at tredje verdenskrig kunne vært over før den kom til Cv igjen.
En kjeder seg aldri med den regulatoren. God form blir en i og, av all klatringa opp og ned av motorommet.. 

Link to post
SamH skrev for 1 time siden:

That is på batteriene ;) Dynamoen  kan fort trenge litt regulering om den blir varm.


Selvsagt, tenkte på batteriene. 
 

Men det er litt snålt at dere kan oppleve 0,2v forskjell på sense og det som det i realiteten er. Jeg har jobbet mye med dette oppsettet og det meste jeg har opplevd en 0,02v og det var på minus fra regulator. Det og de andre tingene som kommer fram her viser jo bare at dette oppsettet ikke er bare bare og at det krever at man er veldig oppegående teknisk sett. Ser også nå at jo mere man setter seg inn i tingene og jo mere man følger med, jo mere kreves det av deg som «administrator». Litt rart egentlig for jeg har jo fått høre gjentatte ganger at jeg er den eneste som har hatt problemer med dette, men erfaringer slår all reklame. Men da skal jeg montere det i morgen så får vi se hvordan det går. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

En kan vel kanskje også diskutere om regulatoren i det hele har bulk. Det den gjør i bulkregimet er å  lade med maks strøm mht andre settinger enn Bv, det gjør den til Bv er nådd. Når den er der så reduserer den feltet(og strømmen) for ikke å overstige Bv inntil den når FBA, om da min tid er oppnådd, reduserer den til absorb, om ikke tiden er inne fortsetter den å redusere forbi FBA inntil lenge nok. Det er altså ikke noe bulk i tradisjonell betydning, som ville vært allout til Bv er nådd og så dropp direkte til absorb.

Link to post
SamH skrev 14 minutter siden:

En kan vel kanskje også diskutere om regulatoren i det hele har bulk. Det den gjør i bulkregimet er å  lade med maks strøm mht andre settinger enn Bv, det gjør den til Bv er nådd. Når den er der så reduserer den feltet(og strømmen) for ikke å overstige Bv inntil den når FBA, om da min tid er oppnådd, reduserer den til absorb, om ikke tiden er inne fortsetter den å redusere forbi FBA inntil lenge nok. Det er altså ikke noe bulk i tradisjonell betydning, som ville vært allout til Bv er nådd og så dropp direkte til absorb.


Blir du overrasket om jeg sier at MC er en PWM regulator? Jeg ble i alle fall selv veldig overrasket første gang jeg fikk vite det. 

Link to post

Jeg har sett det tidligere, på trawlerforum kanskje? Egentlig er vel det en vetug ting å gjøre når det skal prosessorstyres.

Det som overrasker meg med denne, det er at når man har et produkt som gjør så mye så bra som det 614 gjør, og som funksjonsmessig er så fantastisk. Så tar man bare lang fart og lar all utvikling stoppe opp, blåser i dokumentasjon, blåser i ux.  I tiår.
Så mye kode er det ikke, og så fryktelig vanskelig er dette heller ikke. På tide å få utviklingen ut av vikleverkstedet og opp til et kontor med noen som kan sw, vet hva de gjør, og som er istand til å lage ting og interface som forklarer seg selv. 

Link to post
Framtia skrev for 17 timer siden:

Enig, den er virkelig ikke brukervennlig. Jeg har forresten hatt en spennende de helg på strømfronten... Dro fra hjemmehavn torsdag, ca 20 minutter gange til uthavn hvor vi ankret. Etter å ha stoppet motoren merker jeg at det lukter svidd i motorrommet. Det er dynamoen som virker veldig varm, men lar det ligge til neste dag. Når jeg så skrur på strømmen ser jeg at det går 80 amp ut av batteriet, og skjønner det er kortslutning inne i dynamoen. Jeg var nok heldig som unngikk noe mer alvorlige konsekvenser, skulle tanke om jeg hadde kjørt lengre uten å ha merket feilen. Ringte Jørg som tok reparasjonen på sparket, så lørdag var dynamoen atter på plass. Har testet mye idag, og opplever er at alt fungerer mye mer stabilt enn før, så jeg begynner å lure på om det har vært noe galt med den siden den var ny.

Er dette da en feil på dynamoen eller en følgefeil av at regulatoren ikke har fungert?  Kanskje vanskelig å si..

Hva var feil med dynamoen?

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Framtia skrev 38 minutter siden:

Ser forresten nå at Balmar oppgraderte MC-614 i 2017 slik at den fikk et eget predefinert LFP-program. Har prøvd å finne ut om eldre modeller kan oppgraderes, men virker som om det ikke er mulig. Noen som vet? http://www.balmar.net/balmar-announces-regulator-support-for-lithium-batteries/


Aha, da må det være det på den jeg skal montere i dag. Oppgradering av MC kan en partner gjøre.

Link to post
Bitteliten skrev 28 minutter siden:

Er dette da en feil på dynamoen eller en følgefeil av at regulatoren ikke har fungert?  Kanskje vanskelig å si..

Hva var feil med dynamoen?

 

 

Vanskelig å si. Jørg mente også at det var viktig for meg å utelukke at det kan være feil i opplegget, da en dynamo (AT-165) som har gått under 200 timer ikke skal få slike problemer (det var kortslutning i dioden/likeretter). Dynamoen ble montert i 2018, og det er ikke gjort endringer i opplegget siden det. Men jeg har i ettertid kommet på at jeg i ferien i fjor hadde problemer med en av hovedstrømbryterne. Det er den eneste feilkilden jeg klarer se for meg, men synes det er litt rart at kortslutningen skjer nesten et år etter at hovedstrømbryteren tok kvelden (det var vel da en sjanse for at dynamoen ikke ladet til batteriet, og at den fikk en trøkk inntil regulatoren koblet ut ladingen). Som nevnt over opplever jeg at dynamoen lader mye mer stabilt nå enn det den gjorde da den ble montert, så jeg heller mot antakelsen om at den kan ha hatt en feil hele tiden. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Framtia skrev 15 minutter siden:

 

Vanskelig å si. Jørg mente også at det var viktig for meg å utelukke at det kan være feil i opplegget, da en dynamo (AT-165) som har gått under 200 timer ikke skal få slike problemer (det var kortslutning i dioden/likeretter). Dynamoen ble montert i 2018, og det er ikke gjort endringer i opplegget siden det. Men jeg har i ettertid kommet på at jeg i ferien i fjor hadde problemer med en av hovedstrømbryterne. Det er den eneste feilkilden jeg klarer se for meg, men synes det er litt rart at kortslutningen skjer nesten et år etter at hovedstrømbryteren tok kvelden (det var vel da en sjanse for at dynamoen ikke ladet til batteriet, og at den fikk en trøkk inntil regulatoren koblet ut ladingen). Som nevnt over opplever jeg at dynamoen lader mye mer stabilt nå enn det den gjorde da den ble montert, så jeg heller mot antakelsen om at den kan ha hatt en feil hele tiden. 


Hmmm, jeg hadde faktisk også et tilfelle der dioder i likeretter ble skiftet. Jeg har installert Sterling sin ‘Spike Protector’ så den skulle uansett tatt spenningen om AT mistet kontakten med batteriene. Ble egentlig stående som et spørsmålstegn til hva som hadde skjedd. 

 

 

Link to post

Jeg liker ikke 0.3 settingene på min tid i default LFP profilen, for lenge. Jeg liker heller ikke 100C limiten på dynamoen, og jeg syns 44C er for mye på batteriene. Er FBA/FFL likt satt som for UFP liker jeg ikke de heller..  Der har du meg lissom..
Min regulator har heller ikke  sw.versjonen med LFP-profilen.. 

Spike protector er ikke bare en god ide, det er en nødvendighet der hvor noe abrupt kan skille dynamoen fra lasten. Den rollen hos meg har offerbatteriet som alltid er "på nett". 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...