Kjellg
Men du må ta på alvor det kundene sier. De ønsker bedre brukergrensesnitt og da synes jeg det blir feil av deg å kalle det luksus. Det er ikke luksus, det er slik kundene er i dag - De ønsker noe mere en de 3 tegnene som tilbys i dag.
I min siste jobb (jobber fortsatt litt med det) så var jeg database administrator. programmet jeg jobbet med heter Microsoft SQL. Det finnes det 2 måter å jobbe mot databasene på. Det ene er et grafisk brukergrensesnitt, hvor mye går på «klipp og lim» og er en måte å gjøre alt fra dette grafiske bilde. Men det finnes også en måte til og det er T-SQL. Det er en ren kommandolinje administrering av databasene og databaseserverne. T-SQL er den plattformen jeg kan og liker å jobbe i. Alle kommandoer må læres og skrives pinlig nøyaktig inn. Jeg kan mene det - men det blir allikevel feil av meg å kalle det luksus å jobbe i et grafisk grensesnitt. Jeg har respekt for de som enten ikke kan T-SQL eller rett og slett ikke ønsker å jobbe fra kommandolinja. Likeså så er det mange av dine kunder som synes det er veldig vrient å jobbe på denne regulatoren med kun 3 tegn og en ganske uoversiktlig meny. Det er helt sikkert ikke vanskelig for deg for du kan det, men skulle ønske du hadde mere empati for de som synes dette er vanskelig. Jeg programmerer den selv fort og enkelt, men leser samtidig at mange synes det er vanskelig. Og det skjønner jeg for menyene er ikke selvforklarende og lett og skjønne. Man må ha et eget «gen» for å synes dette skal være lett.
Du sier du ikke får gjort noe mere i et grafisk brukergrensesnitt. Det samme er det for sql også, eller nesten ;) Men jeg kaller det uansett ikke luksus det å jobbe fra et grafisk bilde. Det finnes mange veier til Rom, evolusjon avgjør hvilken vei hver enkelt tar.