Jump to content

Hvordan lader dere Lifepo4 med Balmar og Mc-614?


Kjellg

Recommended Posts

SamH skrev On 24.5.2020 at 14.42:
Sitat

Sistnevnte bank kan separeres fra lading og offerbatteriet. Jeg jeg gjør gjerne det. Både når banken er full, og når den skal lagres på redusert soc. Har et fjernstyrt rele til det bruk, et Blue Sea ML-RBS.

Da an du ikke forvente at en regulator (som monitorer selv) kan reagere når
den kobles inn og ut og switches mellom forskjellige batterier.
Ingen regulator er bygget for det, med mindre den er analog og gjør ikke noe annet ellers. 

 

Sitat

Jeg har også tenkt at det å gå direkte fra bulk til float setting var en god ide og hadde det omtrentlig sånn i fjor. Men regulatoren skifter ikke opp igjen til bulk fra float når det er tungt forbruk, den går bare til absorb og det liker jeg ikke no særlig når absorb er satt LPO-harmløst. 

Alle programmer i denne regulatoren er satt harmløst til tilhørende batteritype.
Og det synes jeg er mer enn riktig, senest når man ser hvilke diskusjoner slik kan utløse.

 

Sitat

Den har også minimumstider så du kan ikke gå rett fra bulk og ned til float uten å være min 0.2 timer i absorb. 

0.1 = 6 minutt
Men dette er et ikke tema.
Ingen batteri på denne kloden, som er fritt tilgjengelig og tenkt for å brukes i kjøretøy, får et problem med "absorpsjonstid",
som i grunnen ikke er noe annet enn konstant spenning når batteriene ikke kan absorbere mer strøm.
Du sier forresten 0,2 timer, men dette er bare det du leser i tabellen som forhåndsinnstilte verdier.
Tamme altså, som kan justeres etter behov.
 

Sitat


Tanken er i løpet av sommeren og sette ned min. tid både i "bulk"(b1c) og absorb(a1c), øke grensen for feltstyrke ved reduksjon(FBA) litt så den skifter raskere til absorb, og redusere feltstyrken for økning(FFL) så den raskere går opp til absorb fra float. Det hele er en øvelse i å balansere mange verdier, og litt endring et sted gjør fort at hele korthuset vakler.

En kan gjøre det så og komplisert, mens andre gjør det som vanlig så ting bare virker.
Jeg ser forresten ingen som sier "...gud, hvordan kan batteriselgere selge LFP med innebygget BMS men uten regulator som jeg kan justere på!".

 

Sitat

Jeg savner virkelig et bedre ux på den regulatoren.. det er et sant h**  å programmere og monitorere den. Med et variert bruksmønster, komplisert lade og batterioppsett er regulator alt annet enn setogforget. Så det der med å sette opp hjemme og plugge den i båten som enkelte anbefaler er det reneste vås..
Den åker ut så fort det dukker opp noe annet tilsvarende med et skikkelig grensesnitt.  

Skjønner ikke problemet.
Basisinstillingene fikses i forkant, resten etter hvert.
Jeg er nok et rotehude og bør notere det jeg vill gjøre, anbefales forresten for ganske mange andre også. 
Men har jeg skrevet ned hvilken parameter jeg vill forandre da trenger jeg omtrent 30 - 45 sekunder
for å ha fikset det.

Ang. "Skikkelig grensesnitt og mange flere muligheter".

Kjøp deg kanskje en WS-500, anbefales også ganske varm.
Jeg er i kontakt med produsenten, så kan jeg bestille for folk som ønsker Norsk reklamasjonsrett.

Den kan det meste du ønsker deg, inkl. shuntmåling på forskjellige steder som trengs for at en regulator kan se forskjell mellom ladetid og parallell forbruk, og endeløs mange andere ting.
Prislapp ca. 7.000,- +/- ferdig importert til Norge, og pluss all periferi blir det rund 8 - 12.000,-.
Da har du alt du vill, og det er ca. 90% mer enn de fleste normale mennesker forstår i det hele tatt.

Men dessverre er det jo det med priser igjen.
Når folk ha brukt sparepeng for LFP er prisen for en WS-500 i meste laget for de fleste allerede,
tror jeg, når jeg av og til må høre at en MC-614 skal være "dyrt" i forhold til f.eks. en PDAR, eller også Java Sea
som ikke tilbyr noe som kan adapteres i det hele tatt.

En MC koster dobbelt pris av de ovenfor nevnte og halve prisen av WS-500 når denn er fullstendig.
Så tilbyr MC både det de fleste trenger (ikke minst for å verne dynamoen) og mye mer enn de fleste andre kan.
Punkt, ferdig snakket.

NB: Jeg er ikke ferdig, men arbeider meg med flere kommentarer gjennom innleggene her.

NB2: Det er siden nå flere år så at jeg ofte IKKE får automatisk varsel når det kommer nye innlegg i en tråd jeg
enten har abonert på eller deltok i.
Så undre deg ikke når jeg ikke svarer kjapp, men jeg har jo telefon og som du vet.

Kos deg mens og ha en fortsatt trivelig Pinse.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Framtia skrev On 24.5.2020 at 15.18:
Sitat

Enig, den er virkelig ikke brukervennlig.

Brukervennlig, som så mange bruker som ord, er egentlig noe definisjon av eget tilstands.
De fleste av oss har glemt visualisering og er nå dønn avhengig av at alt ser ut som Windows, tastatur og Smartphone .
Min nå 13 år gammel nevø leste den amerikanske manualen og tok etterpå ca 10 minutt for å justere alle parametre,
uten noe kommentar.
 

Sitat

Jeg har forresten hatt en spennende de helg på strømfronten... Dro fra hjemmehavn torsdag, ca 20 minutter gange til uthavn hvor vi ankret. Etter å ha stoppet motoren merker jeg at det lukter svidd i motorrommet. Det er dynamoen som virker veldig varm, men lar det ligge til neste dag. Når jeg så skrur på strømmen ser jeg at det går 80 amp ut av batteriet, og skjønner det er kortslutning inne i dynamoen. Jeg var nok heldig som unngikk noe mer alvorlige konsekvenser, skulle tanke om jeg hadde kjørt lengre uten å ha merket feilen. Ringte Jørg som tok reparasjonen på sparket, så lørdag var dynamoen atter på plass. Har testet mye idag, og opplever er at alt fungerer mye mer stabilt enn før, så jeg begynner å lure på om det har vært noe galt med den siden den var ny.


Siden dynamoen ikke er blitt kjøpt hos meg er det ikke mulig å si noe om historien til den,
men alle dynamoer fra Balmar går over testbenk og leveres med tilhørende testprotokoll.
Sjansen at de sender noe til Norge, som ikke er testet, er lik 0.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
SamH skrev On 24.5.2020 at 19.50:

Cv er Calculated voltage. Altså korrigert for temp. 
Jeg har 0.2 i avvik. den er følsom på kabellgd på sensen.

Tipp:
Spenningsfall på sense er kritisk.
Den kan unngås best når regulatorminus ligger tett til referansebatteri og sense rett på.
Men det forutsetter at sense ikka kan avskjæres fra referansespenningen (aktivt ladekretse) fordi da stopper den.
Litt vanskelig med dobbelt batteribank og reléstyring, kanskje. :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jøss, fra manualen hos Wakespeed.

"Logging sessions is very helpful for debugging your installations, the files are comma separated and easily import into Excel using the import wizard specifying commas (,) as the separator. Refer to Receiving data FROM the regulator: for details on the output."

Tenker det er en å vurdere. Takk Jørg.

Link to post
SamH skrev On 24.5.2020 at 21.44:

En annen utfordring jeg har hatt mye moro med er at regulatoren stadig har redusert feltet til 0, og økt det igjen. Selv om alt har sett tålelig greit ut settingsmessig har spenningsforskjellen på sense og regulator gjort at Cv har økt over AHL, og dermed redusert feltet, og også trigga lampa selvfølgelig. Den tok tid å finne ut av, ingen e-msg, og ikke skikkelig monitoring, ikke logg og displayet scroller så treigt at tredje verdenskrig kunne vært over før den kom til Cv igjen.

En kjeder seg aldri med den regulatoren. God form blir en i og, av all klatringa opp og ned av motorommet.. 

Spenningsfall?
Den ser bare det den -kan-måle.
Igjen. Sense, pluss og minus kobles ikke til dynamo.

Den scroller langsom, ja, men må den for at folk får tid for å kunne lese.
Er jo bare 3 tegn på displayet.
Men det skal bli bedre når den kan kobles til monitoren (SG200).
Monitoren er jo der, da venter man "bare" på utvidelsen.
:smiley:

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Bitteliten skrev On 24.5.2020 at 22.42:

Kjenner jeg er glad jeg fikk for annen løsning... 😉

Du har bly, og du er ikke tilbake fra reisen.
Men vi teller alltid til slutten, kan jo hende at alt går bra.  :smiley:

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
SamH skrev On 25.5.2020 at 0.11:

En kan vel kanskje også diskutere om regulatoren i det hele har bulk. Det den gjør i bulkregimet er å  lade med maks strøm mht andre settinger enn Bv, det gjør den til Bv er nådd. Når den er der så reduserer den feltet(og strømmen) for ikke å overstige Bv inntil den når FBA, om da min tid er oppnådd, reduserer den til absorb, om ikke tiden er inne fortsetter den å redusere forbi FBA inntil lenge nok. Det er altså ikke noe bulk i tradisjonell betydning, som ville vært allout til Bv er nådd og så dropp direkte til absorb.

Det gjør nok det den kan, bare at den ikke er en ren 230V landstrømslader med oppgave i bare å lade.
Her er det slik at minst to ønsker treffer på hverandre, ikke 100% lading og samtidig forsyning.
Når du så sier at du ikke ønsker absorpsjon da må du akseptere at bare en ting går.
En kan justere minste tider for å presse opp på/over FBA/FFL, men ikke omvendt bestemme ren på fast faktor "maks tid"
siden regulatoren ikke kan se dette og heller ikke er beregnet for det.
Den skal forsyne, og derfor finnes det mulighetene for Field Threshold.

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

@Joerg Becker, det kan se ut som om du ikke tar innover deg det kundene sier. I stedet for å prøve å forstå dem så kan det synes som om du mener kundene dine ikke prater riktig. Mulig det er språkmessige ting ute å går her, men det er slikt jeg i alle fall leser det du skriver. Det er ikke til å underslå at brukergrensesnittet på MC ligner veldig teknologien vi hadde på -80 tallet. Verden er gått videre og mennesket også. Vi som kunder i dag krever noe helt annet en det vi gjorde for 30-40 år siden. Jeg vet du har tatt det opp med Balmar og jeg er sikker på at du gjør det også i fortsettelsen, men for at Balmar ikke skal bli en løsning for de spesielt interesserte så er de nødt til å gjøre noe med dette. Men det kan jo hende Balmar har andre tanker om det og vil at det skal være sånn, i så fall er det veldig synd spesielt når man tenker på hvor enkelt det er å gjøre noe med det. For det er ingen tvil at det er gode produkter når det virker. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Joerg Becker skrev 26 minutter siden:

Igjen. Sense, pluss og minus kobles ikke til dynamo.


Men da må Balmar endre manualen sin. Mulig de har gjort det nå, men sist jeg leste så stod at dynamo «er et godt punkt for regulator minus». Jeg gjorde det etter manualen men var rask å forandre på det. Men det var noe jeg leste meg til å andre web sider. 

Link to post

Jo jo, Kjell, jeg skjønner nok hvor du vil og er helt enig og forsvarer ikke amerikanerne i sin treghet.
Jeg, mange andre og t.o.m. Balmar inkl. sin nye eier gleder seg til den dagen de har noe enklere og "brukervennligere" overflate.
Men det er det ene, mens det andre er at batteriteknologien praktisk ikke er forandret siden.
Så er regulatoren med sine videre utviklinger fortsatt i forkant
og leverer det som praktisk alle trenger som bruker adaptert lading på kjøretøy pluss en del mer.

Ellers, som sagt til SamH ovenfor,
det er jo bare å bruke penger så får man enda flere muligheter.
Alternativt å kjøpe andre regulatorer men da inkl. nettverktilkobling.
Det er bare å velge luksussen, mens jeg tviler at det hjelper så mye teknisk sett når vi snakker om allmennheten.

Jeg må ut nå, men kommenterer videre etter hvert.

Fortsatt god helg.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Men du må ta på alvor det kundene sier. De ønsker bedre brukergrensesnitt og da synes jeg det blir feil av deg å kalle det luksus. Det er ikke luksus, det er slik kundene er i dag - De ønsker noe mere en de 3 tegnene som tilbys i dag. 
 

I min siste jobb (jobber fortsatt litt med det) så var jeg database administrator. programmet jeg jobbet med heter Microsoft SQL. Det finnes det 2 måter å jobbe mot databasene på. Det ene er et grafisk brukergrensesnitt,  hvor mye går på «klipp og lim» og er en måte å gjøre alt fra dette grafiske bilde. Men det finnes også en måte til og det er T-SQL. Det er en ren kommandolinje administrering av databasene og databaseserverne. T-SQL er den plattformen jeg kan og liker å jobbe i. Alle kommandoer må læres og skrives pinlig nøyaktig inn. Jeg kan mene det - men det blir allikevel feil av meg å kalle det luksus å jobbe i et grafisk grensesnitt. Jeg har respekt for de som enten ikke kan T-SQL eller rett og slett ikke ønsker å jobbe fra kommandolinja. Likeså så er det mange av dine kunder som synes det er veldig vrient å jobbe på denne regulatoren med kun 3 tegn og en ganske uoversiktlig meny. Det er helt sikkert ikke vanskelig for deg for du kan det, men skulle ønske du hadde mere empati for de som synes dette er vanskelig. Jeg programmerer den selv fort og enkelt, men leser samtidig at mange synes det er vanskelig. Og det skjønner jeg for menyene er ikke selvforklarende og lett og skjønne. Man må ha et eget «gen» for å synes dette skal være lett. 
 

Du sier du ikke får gjort noe mere i et grafisk brukergrensesnitt. Det samme er det for sql også, eller nesten ;) Men jeg kaller det uansett ikke luksus det å jobbe fra et grafisk bilde. Det finnes mange veier til Rom, evolusjon avgjør hvilken vei hver enkelt tar. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Kjell.
Jeg skjønner ikke så riktig hvorfor du mener at jeg ikke har empati for mine kunder?
Hvorfor sier du sånt?

Jeg jobber gjennomsnittlig over 18 timer hver eneste dag for alle disse mine kunder
som ikke forstår noe (dvs også bortsett av regulatorer) og som trenger hjelp,
det meste av tiden faktisk ubetalt.
Ville jeg fått 1 krone per minutt for alle besvarte spørsmål som jeg vet at du vet forklaringen for
da ville jeg være millionær istedenfor syndebukk her for fakta som du sier er min skyld.

Når du så kanskje argumenterer at produsentene skal skrive ordentlig da kan jeg bare svare
at produktene faktisk er så enkelt som de er beskrevet, men at mennesker oftest prøver å blande både
flere egne ønske (som ikke er beskrevet av produsentene) med teknisk uforstand.
Prater du f.eks. med 20 av mine kunder så vil nok minst 18 bekrefte at jeg har hentet dem ned på bakkenivå før vi snakket teknisk.

Når jeg da også forklarer at folk skal lese og sjekke om de forstår, da må det også i saken MC regulator være forståelig

at det ikke finnes noe som heter Blåtann, flerfarget display eller mange linjers med meny og tall som kan lekes med på stor skjerm.

Det hevdes ikke noe annet, ingen steds, og heller ikke av meg.
Installeres en MC da er det både så enkelt som det er beskrevet,
inkl. meny som den har, inkludert et display som den har,
og med alle de mange mulighetene en får i forhold til fast-justerte regulator,
men ikke noe annet og det uansett om noen "ønsker" seg en annen "grensesnitt".
Meny er meny, ferdig talt.

Når du så påpeker at en MC-regulator er "komplisert" da svarer jeg at den ikke er 1/100 så komplisert som f.eks. Windows
eller t.o.m. å forstå din mobiltelefon.

Oppfatter du dette altså annerledes da er det ren subjektiv, men ikke teknisk betinget og
ha heller ikke noe å gjøre med meg siden jeg pleier å hjelpe både før og når jeg blir spurt.
Og du kan være trygg på at det ikke er så forferdelig mange som kanskje du tror som trenger "mye" hjelp i det hele tatt
selv om jeg sier til hver enkelt kunde at de skal ta kontakt både straks hjernen skulle låse seg og
før folk begynner å eksperimentere i det blinde.
Og dette går fint, siden 36 år.

Når vi så sammenlikner MC fra Balmar og WS-500 så vil du se at MC faktisk er ganske enkelt
fordi WS-500 kan mye mer og også mye mer enn de fleste trenger og (ikke minst) forstår uten å trenge hjelp.
Så, en som ikke forstår menyen til MC burde nok heller ikke begynne å pusle med WS,
særlig siden WS krever input-kilder for å kunne justere og utnytte hele kapasiteten den faktisk har.
Omvendt kan en som forstår WS ikke hevde at Balmar sine MC er vanskelig å forstå.
Da nemlig har personen allerede et teknisk nivå som ikke lengre krever meg i tillegg.

WS er bedre, og tilbyr flere muligheter, men krever mer for å utnytte regulatoren både komplett og riktig, så enkelt er det.
Med "mer" mener jeg dessuten både teknisk forståelse og ikke minst også periferi (som ikke alle har),
fordi den har nemlig ikke noe display i det hele tatt,
som så fikserer deg til DIP-switcher i regulatoren frem til du går over til neste steg.

Så, Kjell, hvor savner du nå empati?
Jeg bare sier det som det er, mens alle blir behandlet med så mye omhu og hjelpende hånd som det bare er mulig.

Ønsker en fortsatt fin kveld. :seeya:

:fishing:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Bitteliten skrev On 25.5.2020 at 11.17:

er dette noe som bør settes på bare om man har Lithium eller er det klokt på andre batterityper også?

 

Litt morsomt at det står at den skal stå så nære dynamoen som mulig - samtidig som led lys på den varsler ved feil.. hm... 

Hvor kjøper dere Sterling i Norge? Jeg finner ingen forhandler av denne boksen..

Det dreier seg ikke opprinnelig om BMS som kan stenge tilkoblingen til batteriene,
men er laget med tanke om løse barn og voksne som kunne glemme eller slå av hovedbrytere,
løse kontakter, skade på fordelinger (brente skilleioder og relé) osv.
Alminnelig forebygging altså.

Bortsett av LEDen har den et reléuttak, som så kan den tilkobles andre varselenheter,
f.eks. lys på dashbord, andre styringer, siren eller buzzer, mm.
Manualen forklarer.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Kjellg skrev On 27.5.2020 at 10.01:


Er det rart dette er for viderekommende og ingeniører :giggle:

Greit å gjøre det om man følger instruksen, men et «normalt» menneske rygger bare ved å se instruksene. Det hadde vært så mye enklere om Balmar kunne lagt litt flid i å utvikle er mere brukervennlig løsning ala webside, kontrollpanel eller alt annet som kunne gjort dette enklere å konfigurere. Jeg har trykket mye i menyene men må fram med manualen om jeg skal gjøre noe annet en å stille program eller belt manager. 

Hvorfor?

Slike uttalelser bekrefter bare at noen folk bare ikke gidder å lese.
Dessuten minst 3 av 5 deltakere her, ikke verst. :thumbsup:

Den der Bulletin beskriver bare for ikke-ingeniører at også MC-614 og MC-612 regulatorer før 2017
kan justeres til bruk med f.eks. LFP.

I tillegg forklares det point-by-point for "dummis" at det skal brukes dataene til batteriene en har, 
og så bl.a. hvordan det kan justeres både på tider, som ønsket, og spenninger, som ønsket.
I tillegg at spenningene må justeres i omvendt rekkefølge (Float - Equalizing - Bulk) siden spenningene
må ha en (logisk) avstand med 0,1V til hverandre.

Så en rekke andre (ami-typiske lange) forklaringer om detail som ikke litiumaner og ikke-ingeniører
eller nettopp slike muligens ikke vet.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Bitteliten skrev On 27.5.2020 at 14.49:

samme her. Og når flere har hatt feil på Balmar dynamoene også kjenner jeg at det er greit å ha valgt annen løsning.

Lithium blir jeg mer og mer skeptisk til for vårt bruk - men for kystnær trafikk er det sikkert OK :smiley:

 

 

Jeg reparerte vel ca. 2000 flere dynamoer enn de tre jeg har reparert fra Balmar.
Og jeg lver ikek en gang av å reparere dynamoer.

Nå får du snakke med "ordentlige" dynamoverksteder som lever av reparasjon av dynamoer
om hvor mange de har reparert fra Balmar i forhold til alle andre.
 

Når du så slutter å slenge og å spekulere kunne du isteden bare undersøke hvor mange titusen dynamoer Balmar har solgt
og hvor mange som måtte repareres på tross av massiv bruk (siden de færreste kjøper slik for bare å lade et startbatteri).

Intelligente spørsmål leverer interessante svar, og i dette tilfellet ville det nok være mer enn nedslående for teorien din. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
SamH skrev for 11 timer siden:

Høres ut son en bedre regulator? Kanskje en en hvor produsent og leverandører er enig med kundene om hvor godt produktet i helhet egentlig er..

 

http://wakespeed.com/products.html

Den er bedre og kan mer.
Men leverandøren Balmar har vel ingen grunn for å skamme seg?
Selv om WS kan mer enn MC leverer MC fortsatt mye... mer enn de fleste ville trenge.
De fleste arbeider i normale programmer, med justerte spenninger og adapterte parametere slik at det passer til det folk har.
Dette er helhet, og noe av det beste i tillegg, selv om WS er en annen konsept og bedre for den ene eller andre.

NB: Jeg skriver bevisst "for den ene eller andre" fordi det er fortsatt de færreste som opplever "ekte" vanskeligheter.
MC pleier å virke som det skal, og da er det i grunn alle andre som er unntak.

NB: Et sted skrev du at regulatoren ikke hopper tilbake til Bulk.
En hvilken som helst flertrinn-regulator eller lader -skal- holde seg innenfor Float
sålenge den klarer å holde utladingen i sjakk.
Opplever du at dynamoen ikke leverer det den skal med spenningen den leverer i sin effektkurve?
Omtrent alle 12V dynamoer er ratet ved 13,5V, da burde den også levere strøm når regulatoren er
i Float og strømmen så stor at systemspenningen synker.

Jeg tar kvelden for i dag, men ring meg f.eks. imorgen på ettermiddag eller senere i tilfellet vi skal kjøre litt brainstorming.
Alternativ kl. 09.00 +/- 0  når jeg skal se på noe.


:seeya:
Jørg
 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Takk skal du ha, Jørg. Men du vet, jeg liker å spekulere ut ting selv. Greit å få tømt hue for jobbting innimellom. Setter stor pris på at du tilbyr din kompetanse, selv om jeg har kjøpt min MC-614 secondhand, hverken den eller dynamo ikke hos deg, og hvor du selvfølgelig ikke har noen som helst ansvar eller forpliktelser rundt den/meg eller min påfunn..
 

Hva gjelder funksjonene, filosofien bak, og mulighetene regulatoren har, så er den super. Problemet og frustrasjonen er som nevnt at det er alt for vanskelig å vite hva den gjør, når den gjorde det, hvorfor, og så hvordan korrigere det. Det ligger så veldig i kortene at denne kom til en gang da lade- og batteriverdenen så enklere og annerledes ut, og det var lettere for en regulator å forholde seg til det som dengang var en mer homogen ytterverden, ikke i samme grad som nå hvor det gjerne er dynamo/sol/mølle/aggregat m/ladere mot banker med forskjellig kjemi, der hvor også kapasiteten kan være dynamisk og 100% SOC langt fra alltid er ønsket, men ikke på alle pakkene.. 
 

Firmwaren i min 614 går, for A1c/B1c, ikke lenger ned enn 0.2, det er svjv en endring/bugfix som kom med en senere versjon som muliggjorde 0.1. SLP har minimum 0.4. Dette er r4.0 Hadde det vært mulig å oppdatere firmwaren hadde jo ikke det vært noe issue. Firmwareupdates er jo også en ting en bare forventer er der nå idag på greier som dette. 

Men jeg tror jeg har en workaround for både det og manglende Ab-B, ved rett og slett flytte "fyllingen" av LPO til Ab og i minst mulig grad utnytte B. 

Jeg har topend på motoren min i småbetar om dagen for å gå over toppen, ny eksosmanifold mm, men tanken er når jeg er operativ igjen å sette Fluke-loggeren på samme sense som reg(Prosplit), i første omgang, og et kamera på displayet på regulatoren for å ha en form for realtime monitorering/log som evt. kan gi meg noe mer håndfast. Går jeg lei, kan det se ut som om WS500 er en option. Jeg skal inn med ytterligere en Winston 12V400 pakke til høsten, så det kan jo evt være en anledning. Can-bus, serieport, OSenergy osv gir muligheter som fort kan bli en fiklers drøm.. 
OSenergy-> SignalK og en dashboard plugin der eksempelvis..  Woi! ;)


()Og jeg har selvfølgelig ikke relestyring av batteriene mine, jeg har en manuell, (og sekundær til BMS) mulighet for legge LPO banken min online or not via BMSens hovedrele. Det er uansett alltid et  blybatteri i forbrukskretsen)

Link to post

Så, litt tid for å svare eeeeen til.

Ja, Sam, jeg forstår selvfølgelig hva dere som diskuterer dette tenker.
Men så er det bare slik at det finnes grenser for alt og alle produkter,
og at de som enten går tett på eller tøyer grensene også vil finne disse grenser.
Det er naturen i alle saker.
 
Men det omvendte er jo det som jeg prøver å forklare.
Det finnes en håndfull mennesker som gjør det, mens "alle" andre bare ser at alt funker for dem både perfekt og som ønsket.
Så, hvis vi nå ser videre over rekkene da er det slik at ganske enkle regulatorer kan "niks", andre kan "mer" enn disse,
MC fra Balmar kan nå mange ganger mer enn alle disse andre, og at det nå finnes to til som kan fylle ut det
som ikke engang MC fra Balmar kan, selv om det er spørs om nå de kan når de ikke har nettverk som periferi rund seg.

Det samme gjelder forresten for ladere, og annet, men finnes det noen som klager på det?
Eller at "han" må justere ryggstøttet og speil hver gang han låner konebilen,
noe som justerer seg selvstendig i den dyrere familiebilen?

Man kan selvfølgelig legge målestokken høyere enn på øverste hylla, også alltid.
Men så spør man realistisk: Hvor mange trenger egentlig "mer" og da uten å betale "mer"?

Det er det en produsent må spørre seg, og i dette tilfellet senest når et av fasitene er at (helt) sikkert
99% av alle der ute er minst godt forsynt, men uansett nesten overforsynt med alle funksjonene
som ligger i MC-regulatorene allerede.

Og la oss så være helt ærlige: Hvem toucher justeringer når disse først er tilpasset?
Du, helt sikkert, og noen andre også.
Men hva enn en ønsker å svare på det, så er i alle fall min egen erfaring at temmelig ingen
av -mine- flere tusen kunder gjør noe som helst med det etter hvert.
Og da er vi tilbake på nettopp "Set & forget".

Om man da nå skal kritisere at denne ikke har BlueTooth eller nettverkmulighet for å kunne justere noe
er i mine øyne et spørsmål om luksus og om en ønsker å betale for det.
Spoler vi nemlig dette tilbake da verken fantes eller finnes ikke noe i klassene under som har slike muligheter heller,
det blir heller ikke noe forandring på det i fremtiden,
og jeg kan heller ikke huske at noen har kritisert noe av det.

Men, som sagt, nå fant man ut at det finnes en som kan, så forlanger noen at dette skal gjelde for alle produkter.
Og siden de arbeider med også denne saken blir det også slik med MC, en gang, men verken i dag eller imorgen.

Så er det ditt spørsmål om firmware.
Du fant ut at regulatoren din ikke er den nyeste.
Den mangler noen funksjoner og forbedringer, også fysisk.
Bilen min har heller ikke alle funksjoner enn serien som fulgte, det har ikke telefonen min heller,
ikke min 15.000 kroner metallsøker, ikke vaskemaskinen min, og mange andre ting jeg har og har hatt har heller ikke alt,
og ingen verdens ting av det kan oppdateres slik at jeg ikke må kjøpe ny når jeg ønsker et bedre modell.

Også det ligger i naturen av menneskelig eksistens og det produsenter produserer,
med mindre et produkt må kunne oppdateres for å eliminere feil slik at den ikke må tas tilbake ved softwarefeil.

Men akkurat dette er ikke noe som ha rammet MC-regulatorene i det hele tatt,
de bare virker og virker og virker, delvis nå over 20 år.
Og detet er tydelig bedre enn det meste som jeg har nevnt ovenfor, og gjør produktet egentlig alt for billig.

Du får prøve de andre, så ser du hvor lenge disse værer.
I alle fall vet jeg at det finnes reservedeler for dem, som ikke finnes for regulatorer fra Balmar.
Spør deg kanskje både hvorfor at det er så og husk at det finnes 2 års reklamasjonsrett på produktene i USA.

Men også jeg kommer til å selge enten disse, eller den europeiske regulatoren som ble antydet er på bane.
Likevel ville ikke jeg våge og antyde så mye som et negativt "pip"
ang. både kvalitet og funksjoner av Balmar sine MC og ARS og alt det andre.
Hvorfor skulle en, når det gjør som produsenten sier?

Ha en trivelig helg!  :smiley:

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ikke mye snakk om regulatorer, men mye snakk om sikker bruk/oppkobling av lifepo4-batterier, samt forskjellige måter å bygge opp det elektriske anlegget på, for å ivareta sikkerhet og utstyr ved feilmoder.

Den såpass negative holdningen til (D)VSR og batteribrytere forundrer meg litt, men gir (delvis) mening sett i forhold til tittelen på artikkelen.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...