wingosan Startet 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2020 Hej! Jag har svårt att hitta ett svenskt forum om Marex-båtar så jag hoppas jag kan få hjälp här! Vi har en fin Marex 280 sen ett år tillbaka som vi har börjat fixa med men eftersom jag inte hittar någon instruktionsbok för hela båten (bara motorn) så har vi några frågor. Hur kommer man åt septiktanken? Vår lense fungerar inte och vi hittar den inte, vart sitter den? Finns det två? Eftersom kölen verkar delad i en främre och bakre del bör det finnas två? Mvh, Lisa Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 (redigert) Hei, og velkommen på forumet. Du finner septiktanken om du drar ut skuffene i pantry, ved siden av kjøleskapet. Under der er tanken. Det er mannlokk på toppen. Lensepumpe finner du bakerst i motorrom, øverst. Foran rommet til batteriene. Redigert 24.Mai.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 (redigert) Hvis du er på Facebook, kan du melde deg inn i "Marex 77/770/280 gruppa". Der var det akkurat en diskusjon om tilkomst til septiktanken. Det er en liten luke under skuffeseksjonen, men hvis du skal skifte septikslange, må kjøkkenbenken demonteres. Redigert 24.Mai.2020 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Worry II Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 JonnyBoy skrev for 4 timer siden: ...men hvis du skal skifte septikslange, må kjøkkenbenken demonteres. Det var da voldsomt. Det gjorde ikke jeg på min. Litt knot å kome til, men gikk greit å bytte slangen uten noe større demontering. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Klarte du å skifte gjennom den lille luka under skuffene? Jeg får knapt nok armen inn, og i hvertfall ikke hodet så jeg kan se hva jeg holder på med Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
wingosan Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Hej! Tusan tack för snabba svar! Verkar som vi har samma problem som i facebook-tråden så det är nog tyvärr så att vi måste byta slangen om vi inte lyckas spola igenom den på något sätt. Hoppas på att vi slipper demontering av köksbänken men annars får vi göra det också. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Man trenger ikke se hva man holder på med, det kjenner man seg fram til. Zalo på slangestuss før man trekker den på. Lettest å starte på do, under trappa og opp. Synes ikke det var så ille jeg. Bare husk å tre på slangeklemmene først, Septikslange bytter jeg hver 3. år. Er jobb for far dette ! Sitér dette innlegget Link to post
wingosan Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Vet du ungefär hur lång slangen är? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Du må nok kjøpe 3 meter. Da snakker vi fra toalett til tank. Men du bytter jo fra tank til pumpa bak, og fra pumpa og ut, si 7 meter..? Sitér dette innlegget Link to post
wingosan Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Okej, tusen tack! Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Worry II skrev for 13 timer siden: Septikslange bytter jeg hver 3. å Hvorfor skifter du den så ofte? Burde den ikke holde lenger en 3 år? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Kjellg skrev for 1 time siden: Hvorfor skifter du den så ofte? Burde den ikke holde lenger en 3 år? Det setter seg lukt i den. Sitér dette innlegget Link to post
wingosan Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Hej! Nu har vi bytt slangen och det gick väldigt smidigt genom det nedersta skåpet mitt emot toan. Tack för tips! Angående lense pumpen så hittar jag den manuella för toan där du beskriver men vad jag menar är bilge pump för skrovet. Finns det en elektrisk sådan? Finns en knapp för det på panelen men vi hittar inte någon pump. Bara en handpump bakom förarstolen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Jeg hadde elektrisk bilge pump tilkoblet bryter nederst til venstre på panelet ved siden av rattet. Sitér dette innlegget Link to post
wingosan Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Ja precis den knappen finns men vart sitter den elektriska pumpen? Händer inget när vi trycker på knappen utan måste pumpa ut manuellt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Litt usikker, men se i rommet der varmtvannsbereder ligger, under dobbeltsenga i aktercabinen. Jeg mener det var en pumpe der..? Sitér dette innlegget Link to post
wingosan Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Ja där har vi inte kikat! Ska se efter i morgon :) Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Jeg har også bilge knapp, men ingen elektrisk pumpe. Kun en manuell pumpe under et lokk bak setet på styrbord side. I tillegg er det en velgeventil bakerst i motorrommet, som velger mellom sug foran og bak i kjølen. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Worry II Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 (redigert) Det er er som regel "Volvo-kondom" bakerst på akslingen i motorrommet. Husk at denne skal klemmes på til det kommer vann ut av den, ved sjøsetting. De er sjeldent 100% tette, så kommer ofte litt vann derfra i dørken. Min fetter hadde samme båt, med samme problem. Han hadde 96-modell med 139 hk VP, jeg hadde 2002 med 184 Yanmar. Kjekt med elektrisk pumpe, for du ser vannet komme ut av skroggennomføringen gjennom vindu fra førerplass. Full kontroll på mengde. Redigert 25.Mai.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Jeg har 6 år gammelt Volvokondom og det er helt tett, så da har jeg vel et sjeldent tett eksemplar? Worry II skrev 13 minutter siden: Det er er som regel "Volvo-kondom" bakerst på akslingen i motorrommet. Husk at denne skal klemmes på til det kommer vann ut av den, ved sjøsetting. De er sjeldent 100% tette, så kommer ofte litt vann derfra i dørken. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Tore B skrev 11 minutter siden: Jeg har 6 år gammelt Volvokondom og det er helt tett, så da har jeg vel et sjeldent tett eksemplar? Du har sikkert bare en nyere båt, som har automatisk lensepumpe (du har bare aldri sett den) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.