Jump to content

Edit History

Fantino

Fantino

Jojo, sant nok. Men ingen kan jo ‘kj’-lyden på Dagsrevyen heller lenger ?

Er neppe kun luft som gjør at radioen slår seg av og på da ? Strømmen har jo en tendens til å finne en bakvei om en kopler bort hovedveien. Hadde en lett motorsykkel en gang i verden. Med ujevne mellomrom så begynte alle lys foran å lyse svakt. Grublet en del på det. Men medisinen var å sørge for skikkelig kontakt på ‘jordingsledning’ mellom gaffel og ramme, så ble alt i orden igjen.. Har også en lampe som henger i trappegangen hjemme. Lampettledning til koplingsboks der jordingen er avsluttet. Lyser som normalt når den er på, og har en svak glød som kun kan sees i mørket når den er avslått. Trodde lenge det var noe fluoriserende inni lampen, men la så merke til at identisk lampe i etasjen under ikke lyste slik.. Har kikket i koplingsboksen. Alt ser tilforlatelig ut der.. brun mot brun og blå mot blå. Jording til klemme uten forbindelse. Antar bryter er enpolt. Har ikke somlet meg til å måle men regner med at det ligger en liten spenning på pæra når bryter er av. Men jeg klarer ikke helt å forklare hvorfor, så lenge det kun går en 2-leder kabel fra boksen og den ene brytes..

Fantino

Fantino

Jojo, sant nok. Men ingen kan jo ‘kj’-lyden på Dagsrevyen heller lenger ?

Er neppe kun luft som gjør at radioen slår seg av og på da ? Strømmen har jo en tendens til å finne en bakvei om en kopler bort hovedveien. Hadde en lett motorsykkel en gang i verden. Med ujevne mellomrom så begynte alle lys foran å lyse svakt. Grublet en del på det. Men medisinen var å sørge for skikkelig kontakt på ‘jordingsledning’ mellom gaffel og ramme, så ble alt i orden igjen.. Har også en lampe som henger i trappegangen hjemme. Lampettledning til koplingsboks der jordingen er avsluttet. Lyser som normalt når den er på, og har en svak glød som kun kan sees i mørket når den er avslått. Trodde lenge det var noe fluoriserende inni lampen, men la så merke til at identisk lampe i etasjen under ikke lyste slik.. Har kikket i koplingsboksen. Alt ser tilforlatelig ut der.. brun mot brun og blå mot blå. Jording til klemme uten forbindelse. Antar bryter en enpolt. Har ikke somlet meg til å måle men regner med at det ligger en liten spenning på pæra når bryter er av. Men jeg klarer ikke helt å forklare hvorfor, så lenge det kun går en 2-leder kabel fra boksen og den ene brytes..

• Create New...