Knallipadden Startet 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2020 (redigert) Jeg vurderer å bytte ut den gamle snekken min med en nyere pilotehouse båt. Grunnen til dette er at snekken mest blir brukt til kortere turer uten overnatting. Siden båten har plass rett ved en storby må vi kjøre et godt stykke i 7-8 knop før vi kan komme til en passende uthavn for å kose oss. Jeg må også kjøre et godt stykke før det er trygt å fiske. Med en PH båt kan jeg komme fortere til uthavn, og jeg kan også utvide aksjonsradiusen hvis det er fullt på de nærmest plassene (noe det ofte er). Jeg liker også å bruke båt om vinteren, men siden det er en kalesje båt og motoren min ikke har forvarming er den ikke ideell til dette bruket. Siden den er av eldre dato har det også alltid vært behov for nødvendig vedlikehold på land om vinteren etter endt sesong. En nyere PH båt ser jeg for meg vil kreve mindre vedlikehold. Det holder gjerne at jeg tar den på land en gang i løpet av året for å vaske den litt grundigere og spyle den, og ta nødvendig service. Ellers ser jeg for meg at den kan ligge ute hele året. Den ligger i isfri havn som er godt beskyttet mot vær og vind. Andre sesonger har jeg kjøpt meg en billig båt om høsten for å bruke om vinteren. Jeg liker å tøffe rundt i 7-8 knop, men på grunn av store avstander til uthavn og fiske blir båten ikke brukt så mye som jeg ønsker siden det krever litt mer planlegging å få tid. Med en kjappere båt er det lettere å ta en spontan tur ut for å fiske og bade, og uten kalesje er den mer ideell for å brukes om vinteren. Spørsmålet er om noen har anbefalinger til rimelig båt med styrehus til under 300.000 kroner? Jeg har sett litt på Beneteau Antares 650 og Merry Fisher 595, men er litt usikker på om de kan bli litt små? Har sett at folk reiser på helgeturer og mer med begge båtene. Vi er bare to stykker, men det hender at vi har med venner eller familie. Sjelden båten er helt full. Nå har jeg en snekke på 25 fot med to stikk-kabiner og salong som kan gjøres om til dobbeltseng. Merry Fisher 595 er oppgitt med overnatting for 2-3 personer. Det samme er vel Antares 650. Begge båtene har mulighet for porta potti eller pumpetoalett under benken foran i salongen. Det er kjekt å kunne ha mulighet for overnatting selv om det ikke blir det primære bruket. Første to bilder er Antares 650 og de siste to er MF 595 Begge båtene leveres med stol i plast som standard, men de fleste kjøper med en vanlig båtstol. Redigert 25.Mai.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Jeg har hatt Antares 650 i 14 år og er godt fornøyd, men jeg bruker båten kun til fiske. For turbruk så vil dere nok ønske en sitte og spiseplass som på MF595, jeg antar MF595 er tilnærmet identisk med Antares 580 som jeg har fisket en god del fra. Men disse båtene blir for små så Antares 680 og MF695 er hva dere bør se på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.