Jump to content

Kjøpe 24mm eksosgjennomgang på ebay. MVA spørsmål

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en dieselvarmer jeg nå må få montert. En Pyromax 5 kW, og jeg trenger en 24 mm eksosgjennomgang. Målte med skyvelære og da viste den 25 mm, eller rett i underkant. Det er da altså innvendig diameter på slikt fleksibelt eksosrør. Da er vel 24 mm rikig diameter på eksosgjennomføringen. 

Den jeg tenker å kjøpe er denne: https://www.ebay.com/itm/132483507086?ViewItem=&item=132483507086

Ca kr 450 inkludert frakt fra Ukraina. Så regner jeg med at den er fremme før juli. 

Så spørsmålet:
Ebay ber meg betale MVA. Og det er greit, for den hadde jeg jo forventet å betale her hjemme. Men er det da slik at ebay krever inn MVA , slik at varen er ferdig "fortollet" inn i Norge når den kommer?

Dvs at den både går raskere igjennom tollen og jeg slipper spedisjonsavgift på fortolling?

ebay (1).png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Søker og leser til øyet blir stort og vått ;-)

Fant ut at det er VOEC-ordningen som regulerer dette. Så ebay er med i ordningen og krever inn MVA for norske kunder. ( https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/voec/ ) Så langt ok. 

Sitat: 

Sitat

Utenlandske nettbutikker og e-markedsplasser skal registrere seg hos Skatteetaten. Nettbutikkene og e-markedsplassene vil kreve opp 25 % norsk mva når du som privatperson handler hos dem. Ordningen kalles VOEC (VAT On E-Commerce) og administreres av Skatteetaten.

VOEC-ordningen gjelder for varer med verdi inntil 3 000 kroner. Merk at du kan handle så mange varer du vil og få disse sendt til deg i samme pakke så lenge hver vare har en verdi under 3 000 kroner. Men du må betale merverdiavgift på 25 % for alle varene, inklusive frakt og andre kostnader. Derimot er varene du handler innenfor VOEC-ordningen unntatt for toll. 

Nettbutikken eller e-markedsplassen vil kreve opp merverdiavgiften, akkurat som om du handler fra en norsk nettbutikk. Dette vil også kunne føre til at pakken din passerer raskere og billigere over grensen fordi transportselskapet ikke trenger å belaste deg med toll eller avgifter.

Fant deretter dette på Posten.no:
https://www.posten.no/toll2020

Dvs avsnittet:

Sitat

Postens fortollingsgebyr bortfaller for VOEC-sendinger

Når mva.-fritaket på 350 kroner avvikles 1. april vil også Postens fortollingspris bortfalle for varer som kommer inn under den nye VOEC-ordningen. Det betyr at de fleste pakker som handles hos utenlandske nettbutikker vil gå rett gjennom hos Posten og ut til deg som mottaker, uten tollbehandling og fortollingspris

Så da regner jeg med at totalen er at dette er både bedre og billigere for meg enn ordningen som var før. 

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

12 minutes ago, Grand Banks jr said:

Søker og leser til øyet blir stort og vått ;-)

Fant ut at det er VOEC-ordningen som regulerer dette. Så ebay er med i ordningen og krever inn MVA for norske kunder. ( https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/voec/ ) Så langt ok. 

Sitat: 

Fant deretter dette på Posten.no:
https://www.posten.no/toll2020

Dvs avsnittet:

Så da regner jeg med at totalen er at dette er både bedre og billigere for meg enn ordningen som var før. 

Bedre og billigere for varer+frakt som har verdi over 350 kr, sammenlignet med før. Men, jeg synes ny VOEC-ordning er mer rettferdig. Betaler gladelig 25 kr moms på noe til 100 kr, så lenge jeg slipper det forkastelige fortollingsgebyret til Posten. 

Jeg har aldri hatt problem med å betale MVA på varer fra utlandet heller. Det er det ekstragebyret som var tidligere som gjorde ting dyrt. 

Men det er en utfordring med smale nettbutikker i utlandet som har varer ingen andre har. For de kan ikke håndtere dette. Da må de selge via ebay eller liknende...

Grand Banks jr skrev 45 minutter siden:

Mange ganger brukt, fungerer bra! Ebay har tilbudt det ganske lenge allerede, brukt det for varer fra USA, GB bl.a.. Amazon.de tilbyr/ har tilbudt det f.eks. også, og de trekker lokal (Tysk) MVA fra prisen før de starter beregningen. (Varer som sendes utenfor EU- område må det ikke betales Moms for i avsenderland)

Ordningen blir midlertidig litt dyrerer for artikler < NOK 350, siden du betaler nå allerede Norsk MVA til ebay, mens overgangsordningen er fremdeles i kraft, og de fleste sendinger < NOK 350 kommer fremdeles 'inn' uten avgifter.

Topp. Vurderer nå å kjøpe fra en norsk butikk til dobbelt pris pga forsendelsestiden. De sier det tar mye lenger tid pga Covid-19. Så det er ikke sikkert jeg får varene før ferien starter. Selv om det sendes fra Ukraina som tross alt er ganske nærme...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...