Kanalkapteinen
Takk for tips @KongKing.
Skal sjekkes.
Katastrofe på andre tur med familien også
Var ute i går for å nyte StHanskvelden med familien. Ankret opp en flott plass, og reker og loff, grilling og bading stod i sentrum.
Skulle etter en time ut og hente ei fiskestang ombord. Tok en rask kikk nedi motorrommet (som har blitt en vane). Der stod det mye vann!! I ettertid ser jeg på bildet over at båten ligger litt tungt i vannet...
Sjekket framover i båten, og vannet stod nesten oppunder dørken i kabinen.
Full alarm!
Redningsskøyte kan du se langt etter her oppe i kanalen, så man får berge seg selv.
På med lensepumpe, og starter båten. Fikk ombord pappa som hjalp til med ei ekstra håndpumpe. Da holdt vi nesten vannet i sjakk, mens jeg leita etter lekkasjen.
Fikk etter hvert stengt alle kraner og sjekket gjennomføringer. Ingen feil her. Til slutt fant jeg ut at vannet strømmet inn under dørken på toalettet. Vi klarte ikke lenger å holde unna vannet, så jeg kjørte båten forsiktig opp på ei strand rett i nærheten. Fikk tak i en onkel som kom og hentet familien, men han fikk ikke start på motoren da de skulle reise igjen, med de fikk rodd inn til en plass der de kunne gå opp til veien. Der ble de hentet av venner.
Jeg fikk dykket under båten og kjente at det var en skade i skroget
Kjente også at det ikke var så store hullet, og mens båten lå slik fikk jeg en plastpose over hullet og lenset ut en god del. Til slutt fløyt båten av igjen og vi satte kursen mot land med onkel sin båt på slep.
Ringte en kompis med traktor og ba han stå klar med hengeren nede på rampa når vi kom inn. Hengeren kjøpte jeg jo for litt siden, men hadde ikke fått flytta akslinger eller forlenget den enda, slik planen var. Men det måtte jeg bare drite i nå, og få båten på land!
Fikk båten på henger, hengeren knelte pga feil tyngdepunkt men vi måtte bare dra den opp, og på toppen av rampa hoppet den av hengerfestet på traktoren
Hadde heldigvis sikret båten til traktoren med tau og stropp.
Etter flere timer jekking, jukking og jamring, fikk vi den opp på et flatt område, delvis inne på en sykkelvei.
Her står den nå, til skrekk og advarsel...
Fatter ikke hvordan skaden har oppstått!?
Har ikke vært på land eller gått på noe i fart som jeg har merket, og vært forsiktig med båten. Helt umulig for meg å se hvordan dette kan ha skjedd.
Noen meninger her?
Hullet er kanskje fire cm langt, skaden ca 30 cm.
Takk og lov at det skjedde nå, og ikke når vi var på vei rundt Rakkebåene på lørdag
Forsikringsselskap er kontakta, de sender takstmann, men var ikke veldig positive til å dekke skaden dersom dette skyldes en tidligere reparasjon. Dette får takstmann avgjøre.
Må uansett ha kranbil nå, få reparert den, og ut på vannet. Sesongen er så vidt i gang...
Drittlei av uflaks og katastrofale familieturer nå.