Kanalkapteinen
Sturee skrev for 9 timer siden:Morsom tråd å lese! Gammel båt kan definitivt by på utfordringer, men så er det noe med å ha gått over hele båten selv og vite at alt virker, og hvordan ting ser ut under plasten og treverket
Har også hatt min første sesong med "stor" båt, riktig nok i noe mindre skala (Nordan 610). Likevel et godt steg opp fra 16 fots Skibsplast med påhenger til eldre weekender med grønn innenbordsmotor og et lass med utstyr som kan svikte når det passer som dårligst og bærer preg av mange snarveier. Her er det også blitt en sesong med mye problemer og lite bruk, men etter å ha lest dette kan jeg absolutt ikke klage! Med litt innsats får vi håpe 2021 sesongen blir lysere
![]()
Ellers har jeg vurdert å ta en tur opp kanalen til sommeren da en kamerat har hytte ved Flåvatn, har du noen pekepinn på ca hvor lang tid man må regne for å ta seg opp dit fra sjøen?
Takk for det ?
Ja, gamle båter gir mye «glede», eller kalles det sjel? Håper du også får en god sesong!
Velkommen til kanalen!! Kan absolutt anbefale det, og da selvsagt med en tur innom Kviteseid ?
Jeg har gått fra Skien til Kviteseid på under 10 timer, men da klaffa alt så vi venta totalt maks en time i slusene. Det er fartsbegrensning på de trange partiene. Har du uflaks og møter rutebåtene på feil sted, må du regne halvannen dag hver vei. Venta vel fem timer ved Vrangfoss på det verste en gang. Anbefaler å komme tidlig i gang i Skien sluse, feks klokka 09, så kan du være på Flåvatn klokka 17. Men skal du nyte turen tar du minst to dager?
index skrev for 7 timer siden:Godt du får tatt en skikkelig storservice på båten nå mens det likevel er vinter. Her er det mye forsømt vedlikehold som tidligere eiere burde ha tatt. Men sånn er det veldig ofte med båt, man gjør det mest nødvendige og overser resten. Og så må neste eier ta jobben i stedet. Jeg har hatt 10 problemfrie år nå etter motorbytte (nytt gammelt), men nå ser jeg at det nok begynner å nærme seg tid for en større service. Men alt surrer og år, heldigvis.
Når du er klar til våren burde du ha full kontroll på skrog, drev og motor, og det er slett ikke ille med gammel båt!
Ja, jeg håper mye er blitt bedre når vinteren er over. Men det dukker stadig opp ting som tyder på at tidligere eiere har hatt lite peiling eller vært veldig glade i snarveier....
Det kan være vanskelig å vite når man skal gi seg. Jeg har f.eks. valgt å IKKE ta av toppen på motoren, selv om det frister veldig å sjekke tilstand på foringer og ventilseter. En større feil her har jeg rett og slett ikke råd til å fikse nå i år, så da håper jeg ting fungerer videre. Selvfølgelig BURDE jeg tatt full overhaling når motoren først er ute, men da hadde båten blitt på land minst en sesong til. Så får jeg bare håpe at jeg ikke angrer bittert på valget mitt i starten av fellesferien...
Nå om kveldene går det i litt lakkering og venting på coronafaste deler fra syd i Europa (den «norske» nettbutikken holdt visst primært til i Spania!).
Fra VP brungrønn til VP grønn: