Jump to content

Edit History

Kanalkapteinen

Kanalkapteinen

Takk for respons folkens :)

Ikke verst at noen fortsatt klikker seg inn på denne tråden etter ei så lang pause :yesnod:

Må bare advare om at det kommer til å handle mye om reparasjoner og slikt de neste postene, og lite tur-action. 

Men kan love litt av det også seinere:rolleyes:

 

Transom og slikt

En ikke ukjent sangstrofe fra Sørstatene går slik:

"(...)Ran her for years, till the transom got rotten."

Det er båt det er snakk om i denne sangen, og jeg vil jo nødig havne der Mr Jackson og Daddy Gene gjorde, så "Jeg burde vel likegodt gå over transom og slikt også" tenkte jeg en dag i mars. 

I et tidligere innlegg nevnte jeg at jeg hadde slitt en smule med å få ut styreakselen. Målet med operasjonen var jo blant annet å skifte foringer til denne akslingen for å redusere slark i styringa, og for å vite at dette er på stell. Drev og installasjon er tross alt fra slutten av åttitallet... 

 

Sist viste jeg dette bildet, som viser en forholdsvis gjenstridig styreakselforing: 

 

IMG_1267.JPEG.fbca594d3f15ef75ca2fe00bded96143.JPEG

 

I følge VP-manualen skal man da "pressa försiktigt ut den gamla bussningen" eller noe slikt. 

Yeah right! 

Denne satt som den var sveisa fast, så her var det stemjern, tollekniv og hammer som måtte til. 

Foringa gikk ut i mikroskopiske partikler, så dette tok jo selvsagt litt mer tid enn svenskene antyder i sin manual. 

Etter mye om og men var den i alle fall ute, og det så slik ut etter litt puss og gnikk: 

 

IMG_1557.JPEG.4cdbce6ee832dba5a3d799af9ac05468.JPEG

 

Tendenser til tæring enkelte steder i denne transomen (heter vel noe annet kanskje på VP-språk?), men ellers ok. 

Nye foringer var kommet i posten, og i følge den medfølgende installasjonsveiledningen skulle ny foring festes med tokomponent epoksylim. Stakkars neste mann som skal skifte denne foringa, med andre ord. 

Turen gikk til den lokale jernvaren for å finne noe slikt. 

 

IMG_1558.JPEG.931d64c131ff092d79ed572b2dea6d67.JPEG

 

 

Noe svineri er det, og bør ikke fås på fingrene. Men engangshansker var på dette tidspunktet like lett å få tak i som hønsetenner. 

 

IMG_1559.JPEG.95b3e10f97c54cb6e8a38f1bdcdc61f5.JPEG

 

 

De nye foringene sklei forholdsvis greit på plass heldigvis, og satt som juling etter få minutter. 

De har ulik innvendig diameter, og må for all del monteres på riktig plass og riktig vei! 

 

IMG_1564.JPEG.7a78f7b8b93eab360fafea5f1a11cf3c.JPEG

 

 

Neste post var å skifte S-slangen. Ingen mistanke om at den gamle var dårlig, men "Jeg burde vel likegodt...".
Det gikk heldigvis greit, og jeg fikk også løsna og smurt opp igjen stengeventilen til sjøvannsinntaket. Her er gjennomføringa ferdig rensa og klar for ny slange. 

 

IMG_1567.JPEG.962cfd17f4a76e6e77ad61ab463e6d3c.JPEG

 

 

Da jeg demonterte styresylinder og servosylinder, la jeg merke til noe begynnende tæring på transom under braketten. 

Her ble det renset godt, slipt jevnt, påført tokomponent epoksysparkel og deretter slipt litt igjen. Det blei langt fra perfekt, men svært mye bedre. 

 

IMG_1848.JPEG.383263f4f0bf9499334626b159d10254.JPEG

 

 

Deretter ble det lakkering så dette fikk herde noen døgn før montering av styresylindre igjen. 

 

IMG_1850.JPEG.4c1be2584cc289e2b04399d7a7b5ecac.JPEG

 

Så håper vi den holder ti år lenger enn den så ut til å gjøre. 

 

Klemringen som står mellom drev og transom var hel og grei, men ikke særlig pen. 

 

IMG_1857.JPEG.df7bdfd2424a554f80d5be3989dc297c.JPEG

 

 

"Jeg burde vel likegodt få det litt finere her også".

Denne gangen kun grundig vask og litt polering. Godt nok sier vi. 

 

IMG_1858.JPEG.6def251349cadfdb8498b993efe8cae7.JPEG

 

 

Så la jeg jo merke til at eksosrøret ikke var helt tipp topp. Det vil si, det var begynnende tæring i øverste del som vender mot eksoskneet.

"Jeg burde vel likegodt..."
Reparasjonssett fra VP ble bestilt, og operasjon "livsforlengende behandling" igangsatt. 

 

Først slipes rørenden noenlunde jevn. Det viktigste er å rense godt og komme ned på bart metall i størst mulig grad. Så litt lakkering. 

 

IMG_1580.JPEG.7c96afba13daf61df1a3e19fcc442320.JPEG

 

 

Så legges det medfølgende limet rikelig på i strenger som skal gå rundt hele eksosrøret i to ulike høyder, både utvendig og innvendig i eksosrøret. Det fylles også i selve reparasjonsdelen, før man klemmer denne nedpå rørenden og lar det hele herde et par døgn før belastning. 

 

IMG_1582.JPEG.a1fd96efb88ff824a621e8c9b9bfe260.JPEG

 

 

Deretter lakkerte jeg eksosrøret også. 

 

IMG_1855.JPEG.0794f7a550867bd7ba840563500f924f.JPEG

 

 

Så var det tid for å montere styreaksel med styrehjelm igjen. 

Før denne ble montert brukte jeg atskillig tid på å rense opp smørekanalene i selve styreakselen, slik at denne ikke skal irre fast igjen i framtida. Ny smørenippel ble montert i styrearmen, og her fastmonterte jeg også en slange fra ei fettpresse. Nippelen er nemling omtrent umulig å komme til når motor er på plass, og det er sikkert derfor det ikke har vært tilført fett her på ca 20 år... Slange jeg monterte har sin ende rett under motordekselet, så nå tar det meg 30 sekunder å pumpe i nytt fett rundt akslinga.

 

Det ble også montert komplett ny trimsensor med tannhjul, aksling, tettinger, holdebrakett og hele sulamitten. 

 

IMG_1941.JPEG.808fca29f09d5fe8621f0cb853a02178.JPEG

 

 

Styresylinder og brakett fikk også rens, slip og lakkering. 

Alle koblinger av ledninger ble behørig kontrollert og erstattet der det var behov for det, for å sørge for full kontakt med sinken som er montert utvendig på transom. 

Her er oppsettet omtrent på plass igjen.

Noen hakk mer tiltalende enn den rustmølja jeg demonterte en måned før...

 

IMG_1940.JPEG.07cd7c735557af280bf62032e9ec8d2e.JPEG

 

 

Et motorrom som nærmer seg klart for motor igjen! 

Gjenstår selvsagt mye, men kranbil og mekaniker var ikke mange dagene unna, så dette fikk holde i denne omgang. 

Det ble også skiftet dieselslanger. De gamle stålomspunnede var farlige å håndtere pga ståltråder som stakk ut i alle retninger, og da tenker man jo fort at "jeg burde vel likegodt..." osv. 

 

IMG_1959.JPEG.75738b0bd5628e4442e8f5b148e529e9.JPEG

 

 

Nok for i kveld, skal forsøke å komme med hyppige innlegg nå slik at vi etterhvert nærmer oss real-time. 

Jobben som er omtalt i dette innlegget ble gjort i april omtrent. 

 

Litt relevant musikk til arbeidet: 

 

 

 

 

 

Kanalkapteinen

Kanalkapteinen

Takk for respons folkens :)

Ikke verst at noen fortsatt klikker seg inn på denne tråden etter ei så lang pause :yesnod:

Må bare advare om at det kommer til å handle mye om reparasjoner og slikt de neste postene, og lite tur-action. 

Men kan love litt av det også seinere:rolleyes:

 

Transom og slikt

En ikke ukjent sangstrofe fra Sørstatene går slik:

"(...)Ran her for years, till the transom got rotten."

Det er båt det er snakk om i denne sangen, og jeg vil jo nødig havne der Mr Jackson og Daddy Gene gjorde, så "Jeg burde vel likegodt gå over transom og slikt også" tenkte jeg en dag i mars. 

I et tidligere innlegg nevnte jeg at jeg hadde slitt en smule med å få ut styreakselen. Målet med operasjonen var jo blant annet å skifte foringer til denne akslingen for å redusere slark i styringa, og for å vite at dette er på stell. Drev og installasjon er tross alt fra slutten av åttitallet... 

 

Sist viste jeg dette bildet, som viser en forholdsvis gjenstridig styreakselforing: 

 

IMG_1267.JPEG.fbca594d3f15ef75ca2fe00bded96143.JPEG

 

I følge VP-manualen skal man da "pressa försiktigt ut den gamla bussningen" eller noe slikt. 

Yeah right! 

Denne satt som den var sveisa fast, så her var det stemjern, tollekniv og hammer som måtte til. 

Foringa gikk ut i mikroskopiske partikler, så dette tok jo selvsagt litt mer tid enn svenskene antyder i sin manual. 

Etter mye om og men var den i alle fall ute, og det så slik ut etter litt puss og gnikk: 

 

IMG_1557.JPEG.4cdbce6ee832dba5a3d799af9ac05468.JPEG

 

Tendenser til tæring enkelte steder i denne transomen (heter vel noe annet kanskje på VP-språk?), men ellers ok. 

Nye foringer var kommet i posten, og i følge den medfølgende installasjonsveiledningen skulle ny foring festes med tokomponent epoksylim. Stakkars neste mann som skal skifte denne foringa, med andre ord. 

Turen gikk til den lokale jernvaren for å finne noe slikt. 

 

IMG_1558.JPEG.931d64c131ff092d79ed572b2dea6d67.JPEG

 

 

Noe svineri er det, og bør ikke fås på fingrene. Men engangshansker var på dette tidspunktet like lett å få tak i som hønsetenner. 

 

IMG_1559.JPEG.95b3e10f97c54cb6e8a38f1bdcdc61f5.JPEG

 

 

De nye foringene sklei forholdsvis greit på plass heldigvis, og satt som juling etter få minutter. 

De har ulik innvendig diameter, og må for all del monteres på riktig plass og riktig vei! 

 

IMG_1564.JPEG.7a78f7b8b93eab360fafea5f1a11cf3c.JPEG

 

 

Neste post var å skifte S-slangen. Ingen mistanke om at den gamle var dårlig, men "Jeg burde vel likegodt...".
Det gikk heldigvis greit, og jeg fikk også løsna og smurt opp igjen stengeventilen til sjøvannsinntaket. Her er gjennomføringa ferdig rensa og klar for ny slange. 

 

IMG_1567.JPEG.962cfd17f4a76e6e77ad61ab463e6d3c.JPEG

 

 

Da jeg demonterte styresylinder og servosylinder, la jeg merke til noe begynnende tæring på transom under braketten. 

Her ble det renset godt, slipt jevnt, påført tokomponent epoksysparkel og deretter slikt litt igjen. Det blei langt fra perfekt, men svært mye bedre. 

 

IMG_1848.JPEG.383263f4f0bf9499334626b159d10254.JPEG

 

 

Deretter ble det lakkering med så dette fikk herde noen døgn før montering av styresylindre igjen. 

IMG_1850.JPEG.4c1be2584cc289e2b04399d7a7b5ecac.JPEG

 

Så håper vi den holder ti år lenger enn den så ut til.

 

Klemringen som står mellom drev og transom var hel og grei, men ikke særlig pen. 

 

IMG_1857.JPEG.df7bdfd2424a554f80d5be3989dc297c.JPEG

 

 

"Jeg burde vel likegodt få det litt finere her også".

Denne gangen kun grundig vask og litt polering. 

 

IMG_1858.JPEG.6def251349cadfdb8498b993efe8cae7.JPEG

 

 

Så la jeg jo merke til at eksosrøret ikke var helt tipp topp. Det vil si, det var begynnende tæring i øverste del som vender mot eksoskneet. Reparasjonssett fra VP ble bestilt, og operasjon "livsforlengende behandling" igangsatt. 

 

Først slipes rørenden noenlunde jevn. Det viktigste er å rense godt og komme ned på bart metall i størst mulig grad. Så litt lakkering. 

 

IMG_1580.JPEG.7c96afba13daf61df1a3e19fcc442320.JPEG

 

 

Så legges det medfølgende limet rikelig på i strenger som skal gå rundt hele eksosrøret i to ulike høyder, både utvendig og innvendig i eksosrøret. Det fylles også i selve reparasjonsdelen, før man klemmer denne nedpå rørenden og lar det hele herde et par døgn før belastning. 

 

IMG_1582.JPEG.a1fd96efb88ff824a621e8c9b9bfe260.JPEG

 

 

Deretter lakkerte jeg eksosrøret også. 

 

IMG_1855.JPEG.0794f7a550867bd7ba840563500f924f.JPEG

 

 

Så var det tid for å montere styreaksel med styrehjelm igjen. 

Før denne ble montert brukte jeg atskillig tid på å rense opp smørekanalene i selve styreakselen, slik at denne ikke skal irre fast igjen i framtida. Ny smørenippel ble montert i styrearmen, og her fastmonterte jeg også en slange fra ei fettpresse. Nippelen er nemling omtrent umulig å komme til når motor er på plass, og det er sikkert derfor det ikke har vært tilført fett her på ca 20 år...

 

Det ble også montert komplett ny trimsensor med tannhjul, aksling, tettinger og hele sulamitten. 

 

IMG_1941.JPEG.808fca29f09d5fe8621f0cb853a02178.JPEG

 

 

Styresylinder og brakett fikk også rens, slip og lakkering. 

Alle koblinger av ledninger ble behørig kontrollert og erstattet der det var behov for det, for å sørge for full kontakt med sinken som er montert utvendig på transom. 

Her er oppsettet omtrent på plass igjen.

Noen hakk mer tiltalende enn den rustmølja jeg demonterte en måned før...

 

IMG_1940.JPEG.07cd7c735557af280bf62032e9ec8d2e.JPEG

 

 

Et motorrom som nærmer seg klart for motor igjen! 

Gjenstår selvsagt mye, men kranbil og mekaniker var ikke mange dagene unna, så dette fikk holde i denne omgang. 

Det ble også skiftet dieselslanger. De gamle stålomspunnede var farlige å håndtere pga ståltråder som stakk ut i alle retninger, og da tenker man jo fort at "jeg burde vel likegodt..." osv. 

 

IMG_1959.JPEG.75738b0bd5628e4442e8f5b148e529e9.JPEG

 

 

Nok for i kveld, skal forsøke å komme med hyppige innlegg nå slik at vi etterhvert nærmer oss real-time. 

Jobben som er omtalt i dette innlegget ble gjort i april omtrent. 

 

Litt relevant musikk til arbeidet: 

 

 

 

IMG_1563.JPEG

IMG_1583.JPEG



×
×
  • Create New...