Kanalkapteinen
Bellil skrev On 30.9.2021 at 3.29:Imponerende arbeid og dette kunne jo vært gitt ut i bokform så godt som du skriver. Ikke minst at du finner humor i alt, i mine øyne, fortvilende arbeid.
Septikarbeid kan jeg skrive under på at er inspirerende og etter en god del arbeid med lufting og andre tette slanger har vi i år hatt en problemfri tømming (frifall ut i fjorden da det har fungert og ingen tømmestasjoner der vi har vært).
Ser fram til neste innlegg.
Bok? Haha.. Da måtte boka blitt noe slikt som "Bruktbåtkjøp - en kronisk lidelse: Hvordan det ikke skal gjøres og hvordan leve med konsekvensene".
Takk for gode ord! Det gjøres helt sikkert en del feil her, men ting blir stort sett bedre enn de var.
Bjørn Løvjomås skrev On 30.9.2021 at 4.49:Veldig enig i den formuleringen.
Etter denne jobben kommer du virkelig til å merke endring i klimaet ombord.
Septik lukt er ikke veldig sjarmerende over tid.
Jeg forstår imidlertid hunden, å dens tydelige skeptiske mening, når den tidligere har fått skylden for snodig båtlukt 😅
Ja, det var på høy tid å få gjort noe med dette!
Merker ikke hvor ille det er før man rydder ut bagasjen etter en tur, og absolutt alt som har vært om bord stinker "båt" i ukesvis etterpå...
Solbris II skrev On 30.9.2021 at 8.20:Du fortjener virkelig honnør for innsatsen! Fantastisk! Og dine skrivegrnskaper er episke!😃😃😃
Takk for det, og må virkelig si "I like måte"!!
GSEuser skrev On 30.9.2021 at 9.05:Fantastisk innsats med supert resultat👍🏻
Slutter meg til resten av gjengen her mtp. evnen din til å skrive med glimt i øyet😀
Du skulle vært forfatter😀
Skal selv igang med å skifte septiktank og slanger i vår Saga snart, kan ikke si at nesa mi gleder seg....🤮
Takk!
Forfatter ligger nok langt unna, men jeg har erfart at det beste er å forsøke å se det komiske i smått håpløse situasjoner.
Septikjobben er jo ikke akkurat trivelig, men virkelig verdt det!
Havelle skrev On 30.9.2021 at 9.30:Alle vi hundeeiere vet å skylde på hunden for det meste av lukt
Ellers stemmer jeg i. Ikke bare er dette imponerende arbeid, det er god og spennende lesing!
Håper du snart får nyte late - og særdeles velfortjente - dager på vannet!
Ja, stakkars hund!
Takk, det ble dager på vannet til slutt, men ikke særlig late
Fantino skrev On 30.9.2021 at 9.36:Jeg slutter meg til lovprisningene, både av innsats, resultat og leseverdighet! Har bare en ørliten kommentar: Det ser ut som om lufteslangen blir liggende med en ‘dupp’ nær tanken, med mindre den blir reroutet etter at bildet ble tatt. Har erfaring med at det lett samler seg gugge som størkner der. Om mulig er det absolutt best med jevnt fall fra luftenippel til tank, alternativt å lage en svanehals som går så høyt over tanken som mulig før den fortsetter.
Takk @Fantino!
Og takk for kommentaren vedrørende lufteslangen. Det er dessverre slik at toppen av luftenippelen er bare et par centimeter under sengebunnen, så det er nesten umulig å unngå en liten dupp akkurat før slangen svinger opp i klesskapet. Disse septikslangene er jo forholdsvis stive, så det blir noen bukter for å komme rundt hjørner og slikt. Jeg skal være obs på det du sier, og ta mine forholdsregler. Vil det hjelpe å av og til spyle inn gjennom luftehullet i skrogsiden for å skylle eventuell guffe tilbake til tanken?
Lundstad skrev On 30.9.2021 at 10.37:Digger denne tråden! Er stum av beundring over arbeidet ditt og ikke minst pågangsmotet. Virkelig inspirerende og lærerikt! Takk for at du beskriver så grundig og deler.
Godt det kan være til glede for enkelte :) Blir jo mye detaljer og lite action i slike prosjektperioder, men greit å få dokumentert det for egen del også.