Jump to content

Havarert volvo Penta MD 2020. 33 fot bavaria seilbåt. Hvilke muligheter har jeg nå?


jandrea

Recommended Posts

Har en MD 2020 som sitter helt fast. Har prøvd "alle" triksene i boka men får ikke turnet motoren rundt. Hvilke muligheter har jeg da? 

- Bytte til ny motor? Hvilke nye motorer passer på drevet? VP 120 drev tror jeg (fra 2000) 

- Passer en ny VP rett inn? Like motorfester etc?

- Hva med overhaling? Hvor henvender man seg med slik på østlandet (Båten ligger på Kambo Marina)

- Fins det overhalt (byttemotor) å få tak i?

Er ikke redd for å bytte slik selv, men overhale selv har jeg ikke kunnskap eller utstyr til.

Noen andre muligheter?

Dette er litt utenfor det jeg kan best. 

Kjør diskusjon

 

 

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Bergen skrev 10 minutter siden:

Takk. Sjekker den i morgen.

 

Vindøyet skrev 4 minutter siden:

Jeg tror du bør gå for VP MD2030. Denne passer på drevet ditt. Og så har du de nødvendige ekstra hestene.

Eller kjøp komplett. Drevet får du solgt videre og motoren som dele motor.

Tipper årsaken til at motor sitter er at du har tett eksosbend, og så har saltvann rent tilbake på sylindertopp. 

Er ganske trangt i motorrommet allerede så det er ikke plass til større motor tror jeg, men verdt  å sjekke ut. 

det er ikke noe vann i sylinderne, Har sjekket. Eksosbendet er i orden også. Har tatt ut en injektor for inspeksjon. Har i grunn sjekket alt. veivakselen rikker seg ikke selv med betydelig maktbruk.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Ut med dyser og fyll sylindere med automatgirolje. La stå noen dager før du prøver forsiktig frem og tilbake på veiv med den mandigste latmansarmen du kommer til med. Litt frem og tilbake av gangen om du får noe bevegelse i det. Bruk god tid.

Fått løs flere motorer på det viset.  Verdt ett forsøk om du allikevel vurderer ny maskin.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
jandrea skrev for 10 timer siden:

Er ikke redd for å bytte slik selv, men overhale selv har jeg ikke kunnskap eller utstyr til.

Noen andre muligheter?

Hva med å kombinere egen innsats og kjøpe inn tjenester etter behov?
Du kan jo feks ta ut motoren selv og klarer du å ta ut motoren så klarer du antagelig å skru av toppen.
Så leverer du feks blokka inn til ett motorverksted som feks Sarpsborg Motorverksted.
Jeg ville heller ha nullstiltt egen motor enn å kjøpt en eld gammel brukt motor til 25k.
For den samme prisen får du gjort mye med den gammle motoren med egen innsats

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Sesongen har jo begynt, så regner med at du ikke vil vente inn i evigheten med å få den du har overhalt. Dette er ikke en uvanlig motor og overhalte byttemotorer burde være greie å oppdrive. Da må du forsikre deg om at den er skikkelig overhalt og ikke bare overmalt, i form av bildedokumentasjon... fra en proff som driver med den slags og som kan ta den havarerte motoren i innbytte.

 

En splitter ny motor av et godt merke koster veldig mange båtpenger... Ved salg er det ikke sikkert at du får så mye igjen for denne sammenliknet med en profesjonelt overhalt motor...

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post

Timeantallet er ukjent. Timetelleren har ikke virket så lenge jeg har eid båten (9 år), Har brukt den nesten alle helger og ferier hver sommer så det blir et betydelig antall. 3 eiere før meg, den første drev med utleie, så den har nok blitt mye brukt opp gjennom årene før min tid. 

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
zooper skrev for 1 time siden:

Sesongen har jo begynt, så regner med at du ikke vil vente inn i evigheten med å få den du har overhalt. Dette er ikke en uvanlig motor og overhalte byttemotorer burde være greie å oppdrive. Da må du forsikre deg om at den er skikkelig overhalt og ikke bare overmalt, i form av bildedokumentasjon... fra en proff som driver med den slags og som kan ta den havarerte motoren i innbytte.

 

En splitter ny motor av et godt merke koster veldig mange båtpenger... Ved salg er det ikke sikkert at du får så mye igjen for denne sammenliknet med en profesjonelt overhalt motor...

 

Er litt enig i det også (angående overhalt/brukt) men kostnaden på ny ryker opp i 55 - 60 000,- eller der om kring. Skal nok bruke båten noen år til før den byttes ut så regnestykket brukt/ny er litt vanskelig å anslå. Regner med at jeg kan få 300000 for båten i dag med brukbar motor. Må sikkert under 200000 for å få noen til å nappe på den med defekt motor og da er det jo et greit regnstykke. Men det er jo bare antagelser alt sammen. En god ting er at økonomisjefen har godkjent bruk av en god slump penger og hun er ikke veldig glad i å seile. Satser på et det er fordi hun bryr seg om meg.......

 

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
jandrea skrev for 18 timer siden:

- Bytte til ny motor? Hvilke nye motorer passer på drevet? VP 120 drev tror jeg (fra 2000) 

- Passer en ny VP rett inn? Like motorfester etc?

 

Du kan bruke alle motorer i 20X0 serien. Innbygningshøyde og motorfesteplassering er den samme.

Du kan også bruke nyere motorer fra VP (Shibaura/Perkins).

120 og 130 drevet går om hverandre på motoren.

Hvis du går for 130 drev så vær klar over at klemringen til belgen er 12 hulls, mens klemringen til 120 drevet er 8 hulls. Du får fremdeles skrudd fast ringen, men det vil mangle 4 bolter. I praksis betyr det ikke noe.

Det kan også være at ved bytte fra 120 til 130 drev må du lage hullet til drevet større da 130 drevet har større nedre gear.

Disse motorene (VP 20X0) dukket også opp som Perkins, Caterpillar, Jacobsen og andre.

Ble brukt i en haug med småmaskiner.

Link to post

Er du sikker på at det motor som sitter fast?  Skjedde det samme for meg med en MD2030 for fem år siden.  Da var det en forkiling i gearet.  Mekanikeren satte på fastnøkkel på reimskiva og dro motoren baklengs (mot dreieretning). Da løsnet det hele og alt ok. Vet ikke om det er saken hos deg, men bør forsøkes vis du ikke allerede har prøvd.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Coast skrev for 1 time siden:

Er du sikker på at det motor som sitter fast?  Skjedde det samme for meg med en MD2030 for fem år siden.  Da var det en forkiling i gearet.  Mekanikeren satte på fastnøkkel på reimskiva og dro motoren baklengs (mot dreieretning). Da løsnet det hele og alt ok. Vet ikke om det er saken hos deg, men bør forsøkes vis du ikke allerede har prøvd.

Ja, sikker. Motoren lar seg ikke rikke hverken den ene eller den andre veien. Har prøvd med stort verktøy og sterke armer. 

 

sunnmøre skrev 1 time siden:

https://www.yumpu.com/en/document/read/37300122/md2030-boat-design-net 

 

http://www.plaisance-pratique.com/IMG/pdf/md2020.pdf

 

Ikkje stor forskjell i størrelse, men ein brukt 2020 er nok heilt greitt i ein  31AC. 

 

 

Brukt 2020 og 2030 er fortsatt med i vurderingene. Men det er også nye motorer. Garanti og trygghet teller det også. Et nyttmotorhavari er ikke ønskelig med familien på tur langt fra hjemmehavn. Greit nok når jeg er alene. Seilte den hjem når denne motoren streika forrige torsdag.

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...