Jump to content

Mariner 20m(yamaha)Spm om forgasser-rens-innstillinger og oljeblanding.(Video)

Maxmekker76

Recommended Posts

Prøver meg litt frem og tilbake her med motoren, en 85 mariner 20m og trenger noen hint på om jeg er på rett vei :-) .

Lagde en rask video snutt av tomgang , litt lettere en bare å forklare 

1990 manualen sier 1/50 blanding av olje/bensin , men er usikker på om dette er rett på denne 85 modellen . Eller om det er biltema oljen som er 'kjiipern' .
Motoren hoster litt som man kan se på video og puffer ut godt med røyk og jeg må hjelpe den på gassen. 

Har kjøpt castrol olje og ny bensin, trenger bare en pekepin på riktig blanding.

Etter første runde tok jeg av fuel slangen fra inntaket og frem til fuel filter og tok en runde med bremse rens( eneste jeg hadde på en søndag) på den, samt selve bensin 'kopplingen'  , og en liten dose inn i forgasser via bensin nippelen. 

så da på runde 2 ble den mye mer stabil , og jeg kunne dra ned tomgangs hastigheten , og justere på blande skruen( rett navn ? ) uten hele tiden og hjelpe til med gassing. En halv turn ut var det som da gav best gange på tomgang, samt start på 'første draget'. Har ikke fått den på båt og kjørt den ennå , men regner med at det er must og at man justerer mens man kjører for å få det 100% .

Har også kommet over en 25 forgasser som er til salgs , og lurer på om det er noen som har kjennskap til om det er 'bolt on' ( + tune)  eller andre forskjeller på en 20/25 Mariner . 

Takk for titten 

demonter forgasser og gjør skikkelig rent. Ofte må man prøve flere ganger. 

Blandingsskruen er det en fordel å holde seg unna om motoren har gått fint tidligere. Den flytter ikke på seg selv, så den alene er skjeldent skyldig i motorer som fjusker eller går ugjevnt. 

At motoren din røyker kan være for den får for fet blanding, lett for om man diller med blandingsskruen uten å vite hva man gjør på. 

Biltema sin 2 takts olje er mer enn god nok. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Jeg var litt utydelig ang det med blandeskruen , det var en halv turn ut i forhold til det den stod på når jeg plukka den opp fra forrige eier  ( og i forhold til første del av video) Ikke en halv turn ut i forhold til helt inn skrudd :-) 

carb rens spray er kjøpt , ny castrol olje og bensin så jeg får prøvd 1:100( +)  blanding  etter en rens. 

vil en 25 forgasser passe rett på denne motoren ? 

iflg mine gamle yamaha brosjyrer så oppgis 25 hesteren til 22,7 hk, isåfall ikke all verdens gevinst ift kostnaden om det er forgasseren som er forskjellig.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

skjønner. det er kanskje ikke verdt 900 kroner da , om ikke for å ha i reserve. Jeg blir fortsatt litt forvirret om jeg skal sjekke deler for en mariner eller Yamaha motor sånn generelt til denne . Hvor er det best å henvende seg for litt annet en bare service deler til disse ?

Ser at yama forgasser har en drenerings skrue + nippel i bunn, mens den som sitter på min ikke har det. Ellers er de veldig like . den som sitter på min har preget in 22. 

25hk2 (Small).jpg

100923533_254495755817771_8328406212211113984_n (Small).jpg

100788359_630435921148597_983950752378519552_n (Small).jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...