
Arne2
Da jeg tok opp båten på land etter 2 år i sjøen så oppdaget jeg det at bladene på min 3 blads Volvo Penta foldepropell hadde blitt ganske "slarkete". Navet sitter godt på akslingen og der er det ikke noe slark men når man kjenner på propellbladene så er det en del slark i innfestingen. Oppdaget ellers at det å spare penger med å ta båten opp annet hvert år, det er ikke så veldig smart, det er vel heller det som man kan kalle for kjempedumt. Zinkanoden på propellakslingen hadde forsvunnet i løpet av de to årene, og det kan vel tenkes at slarken i propellen kan ha noe med det å gjøre.Hadde tenkt å spørre om det var mulig å reparere en slik propell, men så googlet jeg opp en webside som tyder på at dette faktisk er mulig:
https://breddegrad.no/foldepropellen/
Lurer jo litt på om det kan la seg gjøre å utsette reparasjonen litt, eller om jeg kanskje kan risikere at den mister et blad eller at propellen "går i oppløsning". Tenker på å sjøsette nå og så ta båten på land og reparere senere, men kjenner vel en liten tvil om dette skulle vært tatt nå, før sjøsetting. Er også i tvil om det egentlig vil hjelpe å skifte de akslingene som propellbladene sitter på eller om det kan være slitasje i selve gjennomføringen i bladene også.
Er det noen som har erfaring med "slitasje og slark i foldepropell" og som har en anbefaling eller gode råd å komme med?