roberla Startet 26.Mai.2020 Del på Facebook Startet 26.Mai.2020 Hei! Etter å ha kjørt i et par minutter minutter begynte plutselig lampene for no-oil, check-engine og water-temp/hot å blinke på min 2007 Evinrude E-Tec 75. Low-oil var mørk. Motoren gikk i safemode i et minutt ca før den stoppet helt. Ut fra det jeg leser skulle ikke motoren ha latt seg starte igjen uten videre, men det var ikke noe problem. Ventet et halvminutt før jeg prøvde, og den startet helt fint. Jeg stoppet den etter å ha kommet til land, og startet igjen og kjørte et par korte turer til. Opplevde ingen problemer da. Kontroll-strålen ser helt normal ut, og oljetanken er 3/4 full. Noen som har noen tips om hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Du har hatt luft i oljesystemet, dette fikses lett ved å trykke/tråkke på oljeblæra, relativt vanelig feil etter opplag Ang varmen så kan det være at termostat for eks har satt seg. Lenge siden den blei bytta ? Eller at du har kjørt helt inntilta på feil skrog Sitér dette innlegget Link to post
roberla Svart 26.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Takk for svar. Ja, skal teste å få trykket på oljeblæra. Har hatt båten to sesonger, og har ikke byttet termostat på den tida. Tipper det er en god stund siden den ble byttet. Mulig at den var tiltet litt for langt inn også. Men stusset bare litt på at lampene blinket på disse to tingene akkurat samtidig.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Bytt termostat og impeller, så kan du kjøre med god samvittighet. Du hadde Kansje ikke kjørt den i ferskvann i fjor heller, før du satte den til lagring over vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Nå vet ikke jeg hvordan det er med tidligere modeller, men min 2014 model 75hk har intern oljetank, og ingen blære?? Sitér dette innlegget Link to post
roberla Svart 26.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 (redigert) Eika skrev for 2 timer siden: Bytt termostat og impeller, så kan du kjøre med god samvittighet. Du hadde Kansje ikke kjørt den i ferskvann i fjor heller, før du satte den til lagring over vinteren? Impelleren ble byttet i fjor sommer, og den skal vel vanligvis vare lengre enn det. Og jo, den ble vinterkonservert før lagring, og det ble gjort inspeksjon på verksted før sjøsetting nå i våres. Vet ikke hva annet som i så fall "heller" ikke har blitt gjort.. Gullfisk skrev for 2 timer siden: Nå vet ikke jeg hvordan det er med tidligere modeller, men min 2014 model 75hk har intern oljetank, og ingen blære?? 2007-modellen har også intern oljetank, og finner egentlig ingen blære eller at det nevnt noe om priming av oljesystem i bruksanvisningen. Redigert 26.Mai.2020 av roberla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Mener å ha lest noe om priming, muligens klargjøring til første oppstart.. Tror det kan kjøres fra diagnoseprogram. Sitér dette innlegget Link to post
roberla Svart 26.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Gullfisk skrev 16 minutter siden: Mener å ha lest noe om priming, muligens klargjøring til første oppstart.. Tror det kan kjøres fra diagnoseprogram. Takk, skal sjekke det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.