Jump to content

Mange batterier

Windy37GM

Recommended Posts

God aften.

Jeg kjøpte en Joda310 i høst. Drømmebåten vi har lett etter/spart til i nesten 5 år. Nå begynner jeg å få litt oversikt over det tekniske og stusset noe over at det er 5 batterier ombord! 1 til start, 2 til forbruk, 1 til vinsj og 1 til baugpropell. Strømforbrukere ombord er 2 kjøleskap (42l), kokeplate, el toalett, vannpumpe, dreggvinsj, LCD skjerm og lys (sjelden i bruk)

I min forrige båt (Skarpnes9100) var det bare 2 batterier...

Strømforbrukere ombord var 1 kjøleskap(42l), kokeplate, el toalett, vannpumpe, dreggvinsj og lys (sjelden i bruk). Kjøleskapet sto alltid på på tur hele tiden og dreggvinsj som ble brukt hver gang vi trengte det (gjerne med motoren igang). Hadde aldri startproblemer eller noe som helst.

Forskjell i strømforbrukere som jeg ser det er 1 ekstra kjøleskap (ca 1 Ah er det ikke?), og skjermen.. Baugpropellen bruker jeg ekstremt sjelden..

Mitt spm: Trenger jeg alle disse batteriene? Tenkte meg følgende: Lemper ut 2 batterier og beholder 3.. 2 til forbruk og 1 til start/vinsj/baugpropell..

Synspunkter?

Joda310

med masse batterier ombord

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Herlig å ha "så mye strøm" lagret på boks... Ville selv ha beholt batteribanken om alle disse batteriene er i orden...

Hebbe med ett startbatteri på 115 og to forbruk på 115 og ett på 65som ikke er koblet til og bare står der som reserve om jeg skulle bli i beit for strøm....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Du sier ingenting om total kapasitet i Ah ... det er jo det som avgjør. Det går ikke an å få for mye strøm, men det er skikkelig plagsomt å ha for lite!! :lol: Så lenge ladeoplegget ditt klarer å holde batteriene godt ladet, er det ingen grunn til å sanere. Med mindre vekten/besparesle av vekt er et poeng.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Joda, det er en KAD44P med EDC.. Batteriene ser ut til å være rundt 100 Ah (skal lese av nøyaktig imorgen), de ser fysisk like ut de 105 Ah jeg satte i Skarpnesen. Poenget med å hive ut et eller 2 batteri(er) er for å rette opp båten. den ligger en anelse mot babord, der batteriene står.

Lommelyktbatteriene ligger på styrbord side. Vil fortsette å ha de der i tilfelle :-) Når det gjelder traktor er det nærmeste jeg kommer en bok om Gråtass som jeg leser for sønnen min.

Ha en god natt :-)

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Joa, men jeg liker ikke å flapse så mye.

Ja, jeg vet det ikke gjør noe, men jeg er miljøskadd etter pappa. Vi justerte alltid lasten/ting og tang i båten da jeg var liten for å få hekkbølgen rett og pen. Det er noe av det fineste som finnes :-) Pen og flat hekkbølge med en anelse av "rufs". Jadda, jeg er gæærn :-)

Joda310

Veier du alle ombord og fordeler vekta deretter også før de går ombord? Har du et sånt vektprogram for bagasjen som de har på flya også? :lol: Båten din planer oppå vannet - den fortrenger ikke vannet. Men det er jo mulig du leter etter en unnskyldning for å være litt ekstra i båten i vinter :wink::flag: Vektoptimalisering får du kanskje om du bytter alle batteriene ut med ett stort som du legger nøyaktig midt i båten?

Veier du alle ombord og fordeler vekta deretter også før de går ombord? Har du et sånt vektprogram for bagasjen som de har på flya også?  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ser hvordan den ligger når jeg planer :-) Og det er ikke noe som helst fornuft inne i bildet. Kun miljøskade fra gammelt av. Mulig jeg bare lemper ut 1 batteri og bruker pysevisp og vinsj på samme batteri.

Joda310

Med båten på land, pent pakket inn i litt for kort presenning.

ps. Sånn vekt program: jeg skal jo ha PC ombord, det hadde vært noe. Svær HUD foran føreren med vektfordeling og greier.. hmm. Her må tenkes

Redigert av Joda310 (see edit history)

OK; KAD 44 sin EDC-enhet er MEGET var for spenningsfall. I motsetning til det man skulle tro er naturlig, kommer ikke styrestrømmen til enheten fra tenningsnøkkelen. Det er faktisk motsatt. Strømmen går i et lite kretsløp med et konstant spenningsfall. Skrur du ikke av hovedbryteren til startbatteriet, kan det ende opp dødt. For EDC-enheten er så innmari glupt laget at den trekker strøm så lenge den er koblet til. Og å slå av tenningen er altså ikke nok. Volvo ... :rolleyes:

I alla fulla fall, så er motoren din kresen på spenning. Den vil nekte å starte når spenning inn til EDC-enheten går under 10V, mener å huske at 9,5 er absolutt minimum. Derfor kan det godt hende atdin EDC-enhet er koblet til et annet batteri enn startbatteriet. Men forhåpentligvis da via et rele slik at den ikke trekker strøm konstant.

En måte å unngå problemer på, er å forsyne EDC-enheten fra et eget batteri med relestyrt frakobling. Enten et dedikert EDC batteri eller et annet batteri som også forsyner f eks thruster eller winch ...

Altså; når du har den motoren der, så må du tenke grundig gjennom hva du gjør med batterier og strøm. Og aller først må du da finne ut hvordan det hele er koblet sammen. Manual med std koblingsskjema for motoren ligger i dokumentarkivet, om du ikke har det om bord.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

Jeg ser hvordan den ligger når jeg planer :-)  Og det er ikke noe som helst fornuft inne i bildet.  Kun miljøskade fra gammelt av.  Mulig jeg bare lemper ut 1 batteri og bruker pysevisp og vinsj på samme batteri.

Joda310

Med båten på land, pent pakket inn i litt for kort presenning.

ps. Sånn vekt program: jeg skal jo ha PC ombord, det hadde vært noe. Svær HUD foran føreren med vektfordeling og greier..  hmm.  Her må tenkes

<{POST_SNAPBACK}>

BAlanse i båten er viktig - ikke tvil om det. Windy er gode på å lage skrog med perfekt balanse har jeg hørt. De hevder at båtene sine ikke trenger trimflaps

Med 2 stk kjøleskap, kokeapparat, vannpumper, eltoalett, lys og sikkert også varme går det helt greit med 200Ah forbruksbank, hvis du ikke har noe stort ønske om å ligge i uthavn i flere dager i strekk..

Teoretisk bruker kanskje kjøleskapet ditt 20Ah i døgnet. Det er i 20 grader med døra lukket hele tiden og god lufting bak. I praksis bruker det nærmere det dobbelte. Gang det med 2 og se hvor mye du har igjen etter litt koking, toalettbesøk, oppvask og litt leselys og annet lys.

Lotus

Sånn vekt program: jeg skal jo ha PC ombord, det hadde vært noe. Svær HUD foran føreren med vektfordeling og greier..  hmm.  Her må tenkes

<{POST_SNAPBACK}>

Lurer på om ikke Jebsens rederi har en lite brukt lastekalkulator, som ikke har vært i bruk på nesten et år ... mulig røverkjøp, der! :eek:

Selv om godkjenningen gjelder for INNTIL 2 meter, så er det jo ikke dermed sagt at man lager så høye små-tsunamier, vet De! :lol: Det er bare når vi passerer sllike små Nidelv-båter innimellom all drivved og tang der nede ved havoverflaten, det. Da går vi ned i 12-13 knober for riktig å utfordre disse små farkosters sjøegenskaper. :lol:

Nei, seriøst :confused::confused: så er Hangarskibet så tungt at det skal mye til før man klarer å forstyrre dets sideveis trim. Enda vanskeligere er det å bevirke nogen endring i forlig trim. HUn år med baugen passelig opp, og trimplanene får henne passelig ned slik at man kan se over baugen innenfra. Men likevel er hekkbølgene snille. :wink: Helt til farten kommer ned i de omtalte 12-13 knober.

Jeg synes at 200 Ah i en slik båt er litt lite. Du skrev ikke om du hadde dieselvarmer, men det har du vel?

I følge en artikkelserie som gikk i Båtbørsen for en stund siden som omhandlet batterier, lading og strøm ombord så var det et interessant regnestykke som viste hvor mye strøm man egentlig fikk ut av et batteri. I følge artikkelen så gikk det ganske raskt å lade opp bateriet til 80% av kapasiteten. De neste 20% tok utrolig lang tid i forhold. I praksis så kjører de fleste båter rundt med en forbruksbank som er nærmere 80% enn 100%. Når man i tillegg ikke burde lade batteriene mere ned enn at det var igjen 50% av totalkapasiteten så var det egentlig kun 30% av batteriet som var anvendelig.

I ditt tilfelle med 200 Ah så har du egentlig kun 60 Ah til disposisjon. Med 2 kjøleskap, dieselvarmer?, lys, vannpumpe. toalett m.m. så kan det ikke gå særlig lang tid mellom hver gang du lader batteriene.

Kan du ikke i stedet utvide forbruksbanken din med det dobbelte til 400 Ah og få 120 tilgjengelige Ah og forsøke å balansere båten med de ekstra batteriene?

Utvide? Erru spenna gæærn !! Neida, skjønner hvor du vil henn :-)

Med noe frykt for å banne i kjærka, tar jeg ikke artiklene i Båtmagasinet så veldig høytidelig. Jeg har bittelitt utdannelse på elektronikk (6-7 år eller noe) og kan litt om batterier og svakstrøm. Det som bekymret meg noe var uttallelsen til lovende Skipper_Worse, den var jeg ikke klar over. Fikses lett med en lade-skillebru.

Må også sjekke det konstante strømtrekket fra EDC enheten. Hmmppff. Volvo,altså..

Dieselvarmeren hadde jeg helt glemt, sikkert fordi den aldri er i bruk. Takk for opplysningen :-)

Joda310

Nå er det ikke lenge til Nyttårsaften!

Utvide?  Erru spenna gæærn !!  Neida, skjønner hvor du vil henn :-) 

Med noe frykt for å banne i kjærka, tar jeg ikke artiklene i Båtmagasinet så veldig høytidelig.  Jeg har bittelitt utdannelse på elektronikk (6-7 år eller noe) og kan litt om batterier og svakstrøm.  Det som bekymret meg noe var uttallelsen til lovende Skipper_Worse, den var jeg ikke klar over.  Fikses lett med en lade-skillebru.

Må også sjekke det konstante strømtrekket fra EDC enheten. Hmmppff.  Volvo,altså..

Dieselvarmeren hadde jeg helt glemt, sikkert fordi den aldri er i bruk.  Takk for opplysningen :-)

Joda310

Nå er det ikke lenge til Nyttårsaften!

<{POST_SNAPBACK}>

Nå var det ikke en artikkel i Båtmagasinet jeg refererte til men i Båtbørsen. Mener å huske at Ladac og Rosenquist var nevnt og de har jo en viss kompetanse/tyngde når det gjelder strøm ombord i båt. Ellers så mener jeg å ha hørt at det er en generell regel det med at du ikke skal tappe batteriet lavere ned en at det gjenstår 50% av kapasiteten. Hvis det da stemmer at man sjelden får ladet batteriene opp mer en 80% så gjenstår det kun 30% uansett. I beste fall hvis du er så heldig å klare å holde batteriene på 100% så har du jo fortsatt ikke mer en 50% av totalkapasiteten å forbruke.

I ditt tilfelle så er det jo ikke forbruksbanken som utgjør den store andelen/tyngden. Det er jo de 3 andre batteriene til start, vinsj, baugvisp som utgjør mesteparten.

I min 25 fots båt så har jeg 2x110Ah til forbruk og det er heller ikke mer en som trengs til ei natt eller to med overnatting. Har da kjøleskap, dieselvarmer, el. toalett, litt lys, stereo/cd, og trykkvannspumpe.

Jeg heller fortsatt til at du har en marginal forbruksbank og hvis den skulle vært tilpasset mitt forbruksmønster så ville jeg hatt et 100-110 Ah batteri i tillegg.

OK :-) Så ikke det med hvor artikkelen kom fra, beklager..

Blybatterier liker ikke "sakteutlading", det er sikkert derfor de sier ikke under 50%. Herjing med et batteri, dvs harde utladinger og oppladinger funker fint.

vet du hvor mye en dieselvarmer trekker av strøm under drift?

Joda310

vet du hvor mye en dieselvarmer trekker av strøm under drift?

Det kommer vel STERKT an på type, størrelse/effekt og årgang. Sjekket instr. boken til min Eber L-D5, den trekker alt fra 15-85W under gange, men opp til 250W under oppstart.

Så det ser ut for at du må regne med opp mot 8A trekk, hvis ikke varmeren din er meget strømsnål.

Eberspächeren på 1800 watt som jeg har bruker 250 W ved oppstart og 30 W under bruk.

Så er det vel en formel for å beregne Ah ut i fra hvor mange W som forbrukes og voltstyrken på anlegget. Uten at jeg er så stø på dette så er det vel å dele Watt på Volt (30W/12Volt = 2,5 Amp.) Blir det da 2,5 Ah? Sikkert noen som kan korrigere/bekrefte dette.

F.eks en Eber på 5500W bruker 320 W ved oppstart og 80 W ved drift på maks.

I den nevte artikkelen i Båtbørsen var det et skjema hvor man kunne legge inn de ulike strømforbrukerne ombord, hvor mange timer de ble brukt i løpet av et døgn, hvor mange Watt de brukte og med omregning i Ah. Man kunne få seg en overraskelse med hvor mange Ah man trengte for å ha nok strøm en overnatting eller to.

Redigert av saga (see edit history)

Selv om godkjenningen gjelder for INNTIL 2 meter, så er det jo ikke dermed sagt at man lager så høye små-tsunamier, vet De............  HUn år med baugen passelig opp, og trimplanene får henne passelig ned slik at man kan se over baugen innenfra.  Men likevel er hekkbølgene snille.  :wink:  Helt til farten kommer ned i de omtalte 12-13 knober.....

<{POST_SNAPBACK}>

Første gang jeg har hørt at hekkbølgene fra en 40 foter som marsjer på 20 knop som "snille" . :wink: ... Tror vel ikke at de blir så mye mindre ved å gå hurtigere enn 12 - 14 knop, men de blir nok rundere .... og forsvinner fra blikket ditt i en mye finere V fasong som gir en god illusjon av "mindre" hekksjø.... men desverre så beveger de seg ganske hurtig... og kan forårsake en god del leven... :sailing:

Hilsen en som desverre ikke har snill hekksjø, og som også vurderer å søke sjøfartsdirektoratet om dispensasjon i høst, stort sett i samme led som Hangarskibet har, men med en "litt" annen hekksjø grense for våre 21 tonn displasement....og 25 knop.... slik at vi har lang nok behandlingstid før en eventuell Norgestur neste år...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...