Windy37GM Svart 3.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2005 Jeg synes liksom jeg har kjøpt litt stor båt jeg, jeg. Men når Divemaster og Skipper_Worse snakker hekkbølger får jeg litt komplekser :-) Joda310 35 cm hekkbølge godkjent av en kompis som padler kajakk Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Divemaster Svart 3.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2005 (redigert) Jeg synes liksom jeg har kjøpt litt stor båt jeg, jeg. Men når Divemaster og Skipper_Worse snakker hekkbølger får jeg litt komplekser :-) Joda310 35 cm hekkbølge godkjent av en kompis som padler kajakk <{POST_SNAPBACK}> Ingen grunn til å ha komplekser ..... var ikke ment slik ... ... betyr bare at du kan komme deg frem hurtigere, samt å lage mindre leven bak deg ... Med økt størrelse og relativt høy fart, kommer økt ansvar, og en bør være obs på hva/hvem som er rundt deg, og ta tilhørig ansvar og hensyn...... Før å få båten ut av havnen her borte så må jeg rett ut i Nordsjøen (ingen holmer og skjær som beskyttlese)... så har kjøpt båt som kan håndtere dette (45 fot, 21T)... hekksjøen er et resultat av dette ... men med turstart i Nordsjøen og ofte i 3M bølger, så blir selv min hekksjø "liten" .... Det er ikke størrelsen, men triveselen ombord og på sjøen som er viktig... Redigert 3.Oktober.2005 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Windy37GM Svart 3.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2005 (redigert) [grisemodus på] Det er ikke størrelsen, men triveselen ombord og på sjøen som er viktig... <{POST_SNAPBACK}> Det mener jeg også. Har sagt ifra til fruen flere ganger![/grisemodus av] Sorry, kunne ikke dy meg Joda310 Redigert 3.Oktober.2005 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Divemaster Svart 3.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2005 Sorry, kunne ikke dy meg Joda310 <{POST_SNAPBACK}> ????? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Sigurd Svart 3.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2005 Blybatterier liker ikke "sakteutlading", det er sikkert derfor de sier ikke under 50%. Herjing med et batteri, dvs harde utladinger og oppladinger funker fint.Det er vel en sannhet med en del modifikasjoner? Det er normalt en viss forskjell på oppbygginga av startbatterier og forbruks/stasjonærbatterier. Tråden skar vel litt ut, så batteriguruene uteblev tror jeg. Forøvrig lesestoff fram til jul rundt temaet i emneregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 3.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2005 Heisan! Denne varianten var ny ! "Mye lagret strøm" , er luksus, ikke ta ut noen batt spør du meg. Med seilbåter er jeg vant til det motsatte. Hilsen Opus Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2005 (redigert) Forskjell i strømforbrukere som jeg ser det er 1 ekstra kjøleskap (ca 1 Ah er det ikke?), og skjermen.. Baugpropellen bruker jeg ekstremt sjelden.. Mitt spm: Trenger jeg alle disse batteriene? Tenkte meg følgende: Lemper ut 2 batterier og beholder 3.. 2 til forbruk og 1 til start/vinsj/baugpropell.. <{POST_SNAPBACK}> Utvide? Erru spenna gæærn !! Neida, skjønner hvor du vil henn :-) Med noe frykt for å banne i kjærka, tar jeg ikke artiklene i Båtmagasinet så veldig høytidelig. Jeg har bittelitt utdannelse på elektronikk (6-7 år eller noe) og kan litt om batterier og svakstrøm. <{POST_SNAPBACK}> Første betingelse er å vite forskjellen på ampere og amperetimer.Det neste er å vite hvor mange amperetimer installert kapasitet man har. Så må man vite hvor mange amperetimer man i praksis kan og bør trekke ut fra den installerte kapasitet. Å ofte tømme ut mer enn 2/3 av kapasiteten gir betydelig redusert levetid på batteribanken. Videre er det greit å vite hva man har av elektrisk utstyr, hvor mye det brukes og hvor mye strøm det trekker. Til slutt legger man sammen alt man har og alt man tar og finner ut hvor mange timer man er operativ før man går i minus. Er antallet timer før minus akseptabelt? Er det alt for høyt eller kanske alt for lavt i forhold til behovet? Noen ligger aldri mer enn en eneste dag i uthavn, andre ligger mange dager. Noen synes 24 timer er akseptabelt. Andre synes 100 timer er for lite. Det hele koker ned til hva du synes er akseptabelt. Man hiver ikke ut nødvendig batterikapasitet fordi båten ligger skjevt. Lastfordeling og batteribehov er ikke 2 sider av samme sak. Lotus Redigert 3.Oktober.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2005 (redigert) OK :-) Så ikke det med hvor artikkelen kom fra, beklager.. Blybatterier liker ikke "sakteutlading", det er sikkert derfor de sier ikke under 50%. Herjing med et batteri, dvs harde utladinger og oppladinger funker fint. <{POST_SNAPBACK}> Nei, det funker alldeles ikke fint. Har du harde utladinger, hjelper det ikke at du kjapt lader batteriet opp igjen. Blybatterier virker ikke på den måten. Veldig mye bedre å 2 ganger lade et blybatteri 50% ut og så lade det opp igjen enn å lade det en gang ut og så opp igjen. Enkelte startbatterier tar sin død av slik behandling etter kun en håndfull utladinger. Batterier liker også utmerket godt sakte utladinger. Da får de tid til å omdanne mest mulig kjemisk energi til strøm. Går det for fort blir en større del omdannet til skadelig varme. Lader du batteriet ut på 20 timer, gir det den kapasiteten det er påstemplet (C/20) lader du det ut på 10 timer, får du fort 10-15% mindre Ah ut av det. For ikke å snakke om hvis du lader ut enda raskere. Det du taper, øker bratt som bare det hvis du har det travelt. Samme gjelder ved opplading. Batteriet må få tid til å nyttiggjøre seg den energien som tilføres. Klarer den ikke det, bruker den overskuddet til å spalte vann og lage varme. Lotus Redigert 3.Oktober.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.