Grand Banks jr
Jeg har en Neptim 8000, som da er en 26" med ganske mye vindfang og rundt 4 tonn masse. Jeg har hatt båten i 2,5 sesonger, men bor jo midt i smørøyet her i Grimstad og har aldri hatt langt hjem dersom det skulle vært meldt storm eller mye vind. Nå i sommer skal vi på lengre tur, og kan uansett ikke hjem da huset leies ut 4 uker.
Dermed forbereder jeg litt. Må ha noe som holder i kuling med storm i kastene dersom det skulle komme dager med det. Selvfølgelig ankrer jeg alltid opp i le hvis jeg kan, men noen ganger endrer jo vinden en del i løpet av et døgn eller to.
Engbo-ankeret er jo stadig utskjelt her på forumet, og selv om det sikkert er bedre enn skålankeret jeg vokste opp med, så er det ikke helt i toppen når det gjelder hold. Stort sett ankrer jeg opp med baug mot land og akter ut, så det er lite endring av vinkel på tau.
Stadig oppdager jeg at ankeret på en måte "setter seg", men ikke mer enn at det lett dras løs med vinsjen. Spesielt på sandbunn og sølebunn, som det er en del steder her.
Er det fornuftig å "oppgradere" til 15 kg Bruce-kopi. Feks Biltema sitt til 700,- Eller er det bortkastet penger?
Er Bruce mye bedre enn Engbo, samme vekt?
(Ja, jeg vet om Vulcan og Rocna, men budsjettet er ikke der i år. )