Torekjel Startet 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2020 Er det noen som har erfaring med å eie en båt med Perkins dieselmotor fra slutten '70 til innpå 80-tallet? Får man tak i deler? Hvor (Østlandet)? Er det noe spesielt man bør se etter ved kjøp / kontroll før kjøp. Er interessert i typisk snekke-motorer ca 40-80hk På forhånd takk for tips og råd. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Www.parts4engines.com har jeg handlet en del til fra min 1986 Perkins 4.108. Blant annet alt av deler til total overhaling i fjor. De har det meste til fornuftige priser Ellers har vel Www.okonomideler.no også mye Sitér dette innlegget Link to post
Torekjel Svart 26.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Takk! Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Perkins 4.108 må vel nesten være den motoren en lettest får billige deler til verden over? Produsert på lisens i hele verden og brukt i alt fra diverse landbruksmaskiner til aggregat og båter. Vet ikke om de ble brukt i noen bil? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 (redigert) Jeg mener Perkins motorene har utskiftbare foringer også. Men det skal være veldig tynne foringer, slik at sylinderen også er en del av utforingen(e) -eller boringen for sylinderen er delvis gjort i motorblokka. Dette i motsetning til f.eks. gamle BUHK motorer, som kan beskrives som gode, gamle, nærmest evigvarende de også. Der utgjør foringene hele sylinderen. Mot foringen ligger kjølevannet i BUHK, i Perkins må det da være egne kanaler for kjølingen rundt hver sylinder. Det jeg lurer litt på, er om alle Perkins motorer har slike "tynne" foringer? Redigert 27.Mai.2020 av Gamlis (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Bårdp Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Skal du først kjøpe en stein gammel motor er vel Perkins det tryggeste du kan kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Typisk 4.108 problem er oljesvetting og lekking. Om det ikke drypper olje fra en Perkins er den tom for olje ;-) Bruk av olje for veteranbiler/motorer kan hjelpe noe. Moderne syntetiske oljer er no-go. Mellom motor og gearkasse er det en talgpaking rundt akslingen som er vanskelig/umulig å få helt tett. Er en oppgradert løsning med annen type pakning tilgjengelig. Høytrykkspumpe diesel som må overhales er en gjenganger. Koster typisk 4-6000,-. Symptomer kan være alt fra tungstartet til tung gange og diesel i olja via akslingen fra pumpa inn i motor. Utover det er vel det meste annet som boltes på motoren hyllevare fra andre leverandører som selges hos landbruksmekaniske verksted og utsalg til lave priser, pluss på nett da. Har ikke fått med meg at noe er vanskelig å få tak i, men har skjønt at starteren kan koste en del tusenlapper og kommer i ulike varianter. Sitér dette innlegget Link to post
Torekjel Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Takk for gode tips og viktig kunnskap, det setter jeg stor pris på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.