Jump to content

Hvordan er dele-situasjonen for Perkins fra '80-tallet?

Torekjel

Recommended Posts

Jeg mener Perkins motorene har utskiftbare foringer også. Men det skal være veldig tynne foringer, slik at sylinderen også er en del av utforingen(e) -eller boringen for sylinderen er delvis gjort i motorblokka.  Dette i motsetning til f.eks. gamle BUHK motorer, som kan beskrives som gode, gamle, nærmest evigvarende de også. Der utgjør foringene hele sylinderen. Mot foringen ligger kjølevannet i BUHK, i Perkins må det da være egne kanaler for kjølingen rundt hver sylinder.

Det jeg lurer litt på, er om alle Perkins motorer har slike "tynne" foringer?

Redigert av Gamlis (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Typisk 4.108 problem er oljesvetting og lekking. Om det ikke drypper olje fra en Perkins er den tom for olje ;-) Bruk av olje for veteranbiler/motorer kan hjelpe noe. Moderne syntetiske oljer er no-go.

Mellom motor og gearkasse er det en talgpaking rundt akslingen som er vanskelig/umulig å få helt tett. Er en oppgradert løsning med annen type pakning tilgjengelig.

Høytrykkspumpe diesel som må overhales er en gjenganger. Koster typisk 4-6000,-.

Symptomer kan være alt fra tungstartet til tung gange og diesel i olja via akslingen fra pumpa inn i motor.

Utover det er vel det meste annet som boltes på motoren hyllevare fra andre leverandører som selges hos landbruksmekaniske verksted og utsalg til lave priser, pluss på nett da. Har ikke fått med meg at noe er vanskelig å få tak i, men har skjønt at starteren kan koste en del tusenlapper og kommer i ulike varianter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...