zooper Startet 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2020 (redigert) Vi er mellom seilbåter for tiden, med planlagt kjøp av seilbåt først til neste år. I påvente har vi derfor leid en 46 fots Bavaria i år. Vi leide den samme skuta i fjor og savnet da en jolle. Vi vil derfor fremskynde jolle og motor-kjøpet til i år, før vi kjøper seilbåt, så vi kan kooooose oss med jolla sammen med den leide skuta. Vi vet ikke helt hvilken Bavaria Cruiser/AC vi kommer til å ende med, men den vil ikke være mindre enn 36 fot og ikke større enn 42, sannsynligvis 38-40... pluss/minus 2010-modell. Spørsmålet er hvor stor gummibåt jeg komfortabelt vs maksimalt vil kunne få plass til på dekk på de forskjellige skutestørrelsene,? Jeg vurderer en ny Quicksilver 250 ALU for sin lave vekt, oppblåsbar kjøl og stive bunn (bedre sjøegenskaper)... og for sin hyggelige pris,. Til motor vurderer jeg en ny 6hk 4t Skrusuki (fordi den kan fås hos samme forhandler som jolla). Sett iforhold til to voksne og to barn (10-12 år), blir en 8-foter ubrukelig liten? Hvor stor bør jeg minimum ha? Tilleggsinfo: RIB uaktuelt mtp transport av jolle med bil, samt behov for nedpakking under dekk når en planlegger for skikkelig ruskevær eller lengre seilas hvor jolla bare er i veien Forutsett splitter ny jolle og motor (Jeg er lei av gummibåter som lekker og motorer som er tungstartet. Gjennomsnittlig levetid for en gummibåt er 10-15 år, og en overvekt av det som finnes brukt er både overpriset og ukurant (forfatning, alder, vekt, lengde, type, osv). Jeg ønsker ikke å kjøpe noe midlertidig Jeg er klar over at det kan følge med en jolle på seilbåtkjøpet. Jeg vil da selge den jeg liker minst. Motorvalg vil være det som gir mest krefter ifht vekt: inntil 6hk firetakt eller 9.8 totakt (feks eldre tohatsu) Ved båtkjøp blir det trolig daviter Snapdaviter eller oppbinding av jolle akterut er løsninger jeg liker dårlig Jeg liker ikke å hanskes med jolle på slep inn og ut av havner og synes det støyer for mye under seil - selv med langt tau - jolla vil ofte havne på dekk Ungene liker å sitte i baugen når vi seiler, så en bør kunne komme seg dit uten større fare for liv og helse Redigert 26.Mai.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Har en West 270 på vår B36 (Farr). Den får plass, men må av og til frem for å ordne med fokkeskjøter når vi slår/jibber. Det er litt timing for å slippe lo og stramme le skjøte for å få det til. Det er ikke god plass til folk foran masta. Jolla løftes enkelt opp av meg alene med gennakerfallet . Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Har Maritim sin 280 jolle (og trekk) på min Bavaria 37 Cr. Ville ikke hatt større. Klarer akkurat å løfte den opp på dekk alene. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 @shipahoy ville du fått plass til en 300 cm jolle? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 (redigert) Kanskje, men jeg ikke klart å gå rundt den, så det hadde vært svært upraktisk. Er allerede ganske trangt på fordekket. Redigert 27.Mai.2020 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Jeg har hatt Suzumar 290 aluminiumdørk tidigare på min 37-foter på dekk, men var ikke helt fornøyd med mekket med disse dørkplater....så nå har jeg en Suzumar 270 rib den får bedre plass. jeg wincher opp den med spinnakerfallet ! ved innomskjærsseiling ligger den bak på snapdaviter på badplattfoormen, utomskjærs surret på dekk! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.