
zooper
Vi er mellom seilbåter for tiden, med planlagt kjøp av seilbåt først til neste år. I påvente har vi derfor leid en 46 fots Bavaria i år. Vi leide den samme skuta i fjor og savnet da en jolle. Vi vil derfor fremskynde jolle og motor-kjøpet til i år, før vi kjøper seilbåt, så vi kan kooooose oss med jolla sammen med den leide skuta.
Vi vet ikke helt hvilken Bavaria Cruiser/AC vi kommer til å ende med, men den vil ikke være mindre enn 36 fot og ikke større enn 42, sannsynligvis 38-40... pluss/minus 2010-modell.
Spørsmålet er hvor stor gummibåt jeg komfortabelt vs maksimalt vil kunne få plass til på dekk på de forskjellige skutestørrelsene,?
Jeg vurderer en ny Quicksilver 250 ALU for sin lave vekt, oppblåsbar kjøl og stive bunn (bedre sjøegenskaper)... og for sin hyggelige pris,. Til motor vurderer jeg en ny 6hk 4t Skrusuki (fordi den kan fås hos samme forhandler som jolla). Sett iforhold til to voksne og to barn (10-12 år), blir en 8-foter ubrukelig liten? Hvor stor bør jeg minimum ha?
Tilleggsinfo:
- RIB uaktuelt mtp transport av jolle med bil, samt behov for nedpakking under dekk når en planlegger for skikkelig ruskevær eller lengre seilas hvor jolla bare er i veien
- Forutsett splitter ny jolle og motor (Jeg er lei av gummibåter som lekker og motorer som er tungstartet. Gjennomsnittlig levetid for en gummibåt er 10-15 år, og en overvekt av det som finnes brukt er både overpriset og ukurant (forfatning, alder, vekt, lengde, type, osv).
- Jeg ønsker ikke å kjøpe noe midlertidig
- Jeg er klar over at det kan følge med en jolle på seilbåtkjøpet. Jeg vil da selge den jeg liker minst.
- Motorvalg vil være det som gir mest krefter ifht vekt: inntil 6hk firetakt eller 9.8 totakt (feks eldre tohatsu)
- Ved båtkjøp blir det trolig daviter
- Snapdaviter eller oppbinding av jolle akterut er løsninger jeg liker dårlig
- Jeg liker ikke å hanskes med jolle på slep inn og ut av havner og synes det støyer for mye under seil - selv med langt tau - jolla vil ofte havne på dekk
- Ungene liker å sitte i baugen når vi seiler, så en bør kunne komme seg dit uten større fare for liv og helse