Jump to content

Hvordan lader dere laptop fra 12v ombord?

Ttor

Recommended Posts

Holder på med å sette opp nytt system for kart i båten. Dette blir i tillegg til det gamle Raymarine systemet jeg har. Skal kjøres fra en laptop som henges opp i salongen under den utvendige styreposisjonen. Bruker en 13» monitor ute. Hvilke løsninger bruker dere for å få strøm til laptop? 

Har en liten, eldre inverter. Denne står langt fra laptopen, så må i tilfelle legge opp en fast skjøteledning. 

Ser det finnes ulike løsninger for omformer fra 12-19,2v. 

DCB918D3-DD69-4562-AE59-A61605EA42F2.jpeg.67c3ccee1f2181de43d1fb7c32eb48ef.jpeg74D3A55A-0634-4ACA-83EE-06A55FF33D50.jpeg.1c149742d0903258e8c9ba2c29866ebb.jpeg

Har sett etter gode løsninger i lang tid. Endte på en  liten inverter 100 watt holder. Feks denne som går på sigarett tenner

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/spenningsomformer-2000030753?gclid=EAIaIQobChMItdrU0fPR6QIVEMayCh07cw6tEAQYAiABEgKndvD_BwE

set er den enkleste og rimeligste. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Om du skal montere maskinen permanent i båten, kan du muligens kannibalisere PC-pluggen fra en vanlig 230 V-lader? Det er jo uansett DC etter trafoen. Eventuelt bare bruke noen kabelsko så du kan flytte pluggen mellom 12 V-19 V-adapter og 230 V-laderen etter behov.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Jeg fatter ikke hvorfor dere på død og liv skal lade PC'ere, mobiler, nettbrett ol. fra 230V? Alt her ombord går fra 12volt med egne duppeditter direkte fra båtyens 12 volt anlegg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

4 minutes ago, Lars H. said:

Jeg fatter ikke hvorfor dere på død og liv skal lade PC'ere, mobiler, nettbrett ol. fra 230V? Alt her ombord går fra 12volt med egne duppeditter direkte fra båtyens 12 volt anlegg.

Tråden handler om lading av laptop fra 12v?

39 minutes ago, Kjellg said:

Noen maskiner krever mere en 90W som denne leverer.

Tror ikke det går så mye krafter for å kjøre navigationsprogram.

Men bra å være obs på hvis det blir problemer.

Hvis det er ett problem så går det å ordne litt med underklocking, deaktivering av skjermkort osv. for å senke forbruket.

Lars H. skrev 1 time siden:

Det burde vel ikke være så vanskelig å skjønne.

De fleste ting i dag kommer med forskjellige omformere fra 230V AC til det som eventuelt trengs på den enkelte duppeditt. Å ha mulighet til å lade fra 230V AC gjør at alle som kommer i min båt kan lade dingsen sin uten at noen må stille med en spesialdings. Vi har f.eks. 4 forskjellige  PC-er i båten vår når vi er på ferie eller tur på over en dag. Vi har tilfeldige dingser med og vi får besøk av folk med tilfeldige dingser uten at vi trenger tenke på noe siden vi har 230V AC tilgjengelig.

Men selvfølgelig kan alt tilpasses sin egen spenning, men det er det som er hele poenget, med 230V AC tilgjengelig så har vi allerede det vi trenger.

Bruker den typen fra Kjell og Co som er linket over, og den fungerer meget bra. Når det gjelder problemstilling rundt effekt 90W så bør man selvfølgelig velge en PC med lavt effektforbruk for bruk i båt. Har en Lenovo som trekker 170W og en HP med en strømforsyning på 45W og som kanskje tekker 20-30W ved vanlig bruk. Bruker nok den sistnevnte i båten.

arkmarin skrev 1 time siden:

Jeg tar ut batteriet på laptopen og kjører den på 12V. Med batteriet på plass får jeg melding om at det ikke får lading og PCen slår seg av. Det skjer ikke om en tar ut batteriet og lar den gå direkte på 12V.

Det er svært få laptops dette faktisk går med. Enkelte virker ikke en gang uansett strømkilde dersom du fjerner batteriet, de fleste nyere modeller kan du ikke fjerne batteriet uten å demontere hele greia...

Høne, øl og hornmusikk!

Hvor mye trekker PCen? Jeg prøver å finne en god løsning selv, men de enkle inverterne er for puslete. Laptopen min trekker 230 watt. Det er litt mye å trekke gjennom sigarettenneren, så jeg ender sikkert med en større omformer som kobles rett på batteriet.

Kjellg skrev for 11 timer siden:

Noen maskiner krever mere en 90W som denne leverer. Selv er jeg så heldig at jeg har en lenovo med USB-C for strøm. 

Har USB-C på min HP Elitebook også, dette er standarden for alle nye modeller som kommer. Vil tro dette gjelder de fleste produsenter.

På tide å få opp noen gode USB-C ladere i denne tråden. Noen som har testet og sitter med linker til fastmonterte USB-C moduler som klarer å lade laptops? @Kjellg

Almvik skrev for 11 timer siden:

Tror ikke det går så mye krafter for å kjøre navigationsprogram.

Men bra å være obs på hvis det blir problemer.

Hvis det er ett problem så går det å ordne litt med underklocking, deaktivering av skjermkort osv. for å senke forbruket.

Vet du, det hadde jeg aldri orket. Da hadde jeg heller kjøpt meg en ny maskin med USB-C :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...