Jump to content

Hvordan lader dere laptop fra 12v ombord?

Ttor

Recommended Posts

Landcrab skrev 1 time siden:

På tide å få opp noen gode USB-C ladere i denne tråden. Noen som har testet og sitter med linker til fastmonterte USB-C moduler som klarer å lade laptops? @Kjellg

Foreløpig har jeg ikke funnet noen som klarer å levere over 48W eller 5A. Har en sigarettenner utgave fra Baseus og lenovoen min klarte å ta strøm fra den men adapteret klarte ikke å holde den igang så den måtte få hvile litt. Lenovoen tok til og med PD charge. Egentlig en løsning som ikke fungerer optimalt, men det virker og venter jeg litt så går det bra. Har satt sammen en litium jern bank som jeg holder på å lete etter elektronikk til som kan gi ut nok kraft på usb-c. Har satt banken opp som 12V og har vel etter hukommelsen 55-60Ah på den. Lader den i båten når jeg går. Men jeg skal si fra når jeg finner elektronikk som kan brukes. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Almvik skrev for 12 timer siden:

Tror ikke det går så mye krafter for å kjøre navigationsprogram.

Men bra å være obs på hvis det blir problemer.

Hvis det er ett problem så går det å ordne litt med underklocking, deaktivering av skjermkort osv. for å senke forbruket.

PCen vil tidvis kreve mer uavhengig av programmet som kjøres. Men toppene kan jo tas dersom den har et fungerende batteri.

Resten kommer an på TS datakyndighet. Er skeptisk til underklokking, for det første krever det høyere kompetanse og for det andre kan systemet bli mer ustabilt. Endring av klokkehastighet kan være nyttig - hjemmemaskin er kraftig overklokket og med vannkjøling - men med mindre TS har gode dataferdigheter ville jeg fraråde å røre klokkehastigheten. De fleste laptops i dag har vel også kun integrert skjermkort.  
Så godt tips, men kun for den kyndighe Almvik :)

Som seiler rasjonerer jeg alt fra vann, drivstoff, septik... til strøm. Jeg ville strukket meg langt i mitt søk etter en egnet 12v-omformer for å unngå å lade fra 230V.

Ellers så kan jeg virkelig anbefale et vanntett nettbrett med SIM-kort til kartformål. Den bruker lite strøm, har overlegen mobilitet over pc, har overlegne lademuligheter da de kan lades med USB (via feks sigarettenneruttak eller en nødlader/powerbank) og at den kan dele samme 230V-lader som mobil og de fleste andre duppedingser - som er kjekt når man er koplet til landstørm eller skal ta med seg arbeidet på land. Det å ha full bevegelsesfrihet i hele båten og på land, med kart for hånden og touchskjerm, apper til alle formål, og nettilkopling for søk på feks havneguider og værmeldinger osv - ja det er en drøm!

Noen kartplottere kan integreres mot nettbrett-appene dine også, da har du full kontroll på det meste. Selv uten denne integrasjonen hadde jeg fortsatt foretrukket nettbrett over PC til de fleste data-formål på båt. Selv pleier jeg å ha en lang USB-ledning pluss en nødlader som sikrer at jeg har full mobilitet og aldri går tom for strøm.

Selv har jeg aldri hatt nettbrett og kartplotter integrert. Likevel, med både garmin (v kartbord) og raymarin (v cockpit), så ble kartplotterne knapt brukt til navigasjonsformål noen gang. Kartplotterens primære formål har for meg vært autopilot og dybdealarm.

I min neste båt blir det integrasjon.

For egen del baserer vi oss på kartplotter og USB lading av iPad. Vi har også iPad koblet til 12v TV. Padden kobler vi til kartplotterens WiFi og via app kan vi da få kartplotter og radarbilde på TV inne. Neppe veldig nyttig, men morro :p

Vi har lader til hennes laptop og til drone direkte fra 12v. 12V lader til hans surface pro er så dyr at der bruker vi inverter. Bruker også invertere til jobb-pcer da vi ikke har funnet kraftige nok USB-C ladere (lenge siden vi sjekket, tar gjerne mot tips!) Den andre laptopen hans er for grådig på strøm til å dras med ut. 

Gunga Din skrev 8 minutter siden:

Jeg bruker en sånn her 12V inn og justerbar mellom 15 til 24V ut

https://www.clasohlson.com/no/12-V-spenningsomformer-DC-DC-100-W/p/36-3312

har vel hatt mellom 5-10 laptops og også stasjonær pc ombord gjennom åren, ingen har klaget eller tatt skade av strømmen de fått.

Har denne en USB-C utgang?. Vanskelig å se fra bilder/dokumentasjon...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Min er så gammel så nei ikke min.....om de nye har vet jeg ikke

jeg har ett dobbelt USB-uttak ved kartbordet og en vanntett Scanstrut-USB i cockpit

USBene til å lade tlf og padda........og Scanstruten til padda ute

sen har jeg faktisk ytterligere en USB til Rasberry Pi, tror den er litt kraftigere USB-ladning på

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

On 5/26/2020 at 8:56 PM, Kjellg said:

Noen maskiner krever mere en 90W som denne leverer. Selv er jeg så heldig at jeg har en lenovo med USB-C for strøm. 

Det må være en ganske kraftig maskin hvis den trekker mer enn 90W. En standard Lenovo i T, X, eller X1 Yoga/Carbon-seriene trekker ikke mer enn 65W. W-serien til Lenovo er vel eneste serie fra dem som trekker 135W, som er neste steg opp fra 90W på Lenovo sine ladere, mener jeg.

Og selv om man kobler til en USB-GPS, mus og kanskje en ekstern harddisk så bør ikke samlet trekk bli høyere enn 90W på en normal bærbar PC.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

6 hours ago, Kjellg said:

Takk skal du ha, da er den bestilt. Har faktisk aldri sett så høy effekt før på 12V. Blir moro å se om den virkelig leverer så mye. 

Jeg har den forrige utgaven av denne, med Lenovo sin lave, gule rektangulære ladeplugg. Hvis utgaven med USB-C er like god som forrige versjon har jeg ingen problemer med å anbefale den. Jeg har også gått over til såpass ny Lenovo at jeg trenger denne laderen nå, så den må bestilles (men jeg gjør det via jobb - lenge leve gnierne!).

• 2 år senere...

Har behov for å lade eks: radio med 220v. Hvordan kan jeg lade denne når strømmen kommer fra en 12V usb-uttak? Beste er om den som svarer også kan direktelinke til det jeg behøver kjøpe. Alternativt, linke til det som trengs for å sette opp et batteri til å ha 220V uttak. Det finnes eks: kjølebokser som går på 12v, men det meste av elektrisk er jo med 220v stikkontakt. 

Perbjarm skrev for 11 timer siden:

Hvordan kan jeg lade denne når strømmen kommer fra en 12V usb-uttak?

USB uttak har 5V

Men har du et sigarettenner uttak med 12V, kan du bruke en inverter for å få 230V F.eks en slik:

https://www.kjell.com//no/produkter/hjem-fritid/reiseeffekter/invertere/luxorparts-vekselretter-med-ren-sinuskurve-300-w-p44438?gclid=Cj0KCQjwzqSWBhDPARIsAK38LY9dkZnFWiLDfPVRktrvXbR8IgnB8IF1TN6u8tywVFoE6ewdSKLIZUcaAh1QEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Det begrenser seg til utstyr som trekker mindre enn det oppgitte watt på den aktuelle inverteren

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Perbjarm skrev for 12 timer siden:

Har behov for å lade eks: radio med 220v. Hvordan kan jeg lade denne når strømmen kommer fra en 12V usb-uttak? 

Uten å vite 'hvem, hva, hvor' tviler på at du får USB som leverer men enn noen prosent av ønsket energi. Alternativ løsning blir i så fall inverter.

VegJoh skrev 1 time siden:

Men har du et sigarettenner uttak med 12V, kan du bruke en inverter for å få 230V

Hvis målet er å få strøm til laptop så ville jeg sett etter en omformer fra 12V (sigarettenner) og direkte til USB C PD (Power Delivery). Det er unødvendig å gå fra 12V til 220V og tilbake til 19/20V.

Eksempelvis denne USB-C laderen kan belastes med 100 watt, om det behøves litt ekstra.

https://www.multicom.no/business/coreparts-bilstromadapter-100-watt/cat-p/c/p1000557093

Selv bruker jeg denne powerbanken, på 72 ampere !! 

https://www.multicom.no/business/sandberg-active-survivor-powerbank-7in1/cat-p/c/p1002309117

Genial sak med sigarettenner og USB-C uttak (med USB-C han/han, rett i laptop)

Worry II skrev 7 minutter siden:

Selv bruker jeg denne powerbanken, på 72 ampere !! 

Vel? Så langt jeg kan se er denne et batteri på 72Ah med forskjellige utganger, men 12volt utgangen er på max 180W. Men 15A er jo litt det også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Powerbank så fin ut den, men litt kostbar og stor. Er det ikke bedre å investere i batteribanken i båten? Usb-c-laderen var fin med 100w men syntes den også var unødvendig stor. Selv bruker jeg en liten overgang på sigarettenner fra satechi på 60w.

Holder til mine laptopper og andre gadgets.

https://www.komplett.no/product/1145411/pc-nettbrett/pc-tilbehoer/batteri-og-lader/satechi-72w-billader

Powerbank til å lade laptop bruker jeg et på 20000mah med 60w pd på usb-c. Finner ikke den jeg kjøpte i sin tid men ligner litt på denne: https://www.komplett.no/product/1188092/mobiler-klokker/tilbehoer-til-mobiltelefoner/powerbank/anker-powercore-elite-powerbank-25600-mah-60w-pd

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...