Jump to content

Scand Adriatic lekker vann gjennom skroget


Båtgleder

Recommended Posts

Min Scand Adriatic lekker vann. Det er ikke gjennom vann til og fra septic eller gjennom logg. Ellers er det ikke gjennomføringer foruten hekkaggregatet. Hekkagregatet DP 290 er også tørt.

Det samler seg vann i kjølsvindet forand dieseltank og i skott på styrbord side av motorrommet. Delt ser ut til at skroget svetter da det dannes vanndråper (perler) på skrogsiden under vannlinjen. Har noen erfaring med dette? Det ern en 1988 modell. I løpet av 24 timer fylles det opp til dørkplatene i forpiggen. Kan plastskroget lekke så mye gjennom?

Link to post

Er du sikker på at dette kommer gjennom skroget? Var selv plaget av at det samlet seg saltvann i båten i sidekabinen, og det tok lang tid før jeg fant kilden. Det viste seg at en portlight var utett, og ved den minste bris trengte det inn vann etter sjøsprut. Siden vannet trengte inn bak skottbekledningen/skrogisolasjonen ble det tilsynelatende vått helt andre steder enn der lekkasjen faktisk var. Har du sjekket om det kan være noen slike kilder til ditt problem også? Fant kilden først etter å ha gått systematisk til verks med å legge ut bomullpads på flere steder og sjekket hvilke som ble våte og hvilke som forble tørre.

Link to post

Et tip til at afgøre om det er salt eller fersk vand - hvis man som jeg ikke har mod på at smage på det olieblandede, beskidte vand:

 

Jeg pumpede cirka 2 deciliter op i en flaske. Filtrerede det gennem et kaffefilter og hældte det i en stegepande og satte det på komfuret og kogte det ind. Da vandet var væk, lå der masser af salt tilbage på panden. =saltvand. 
 

Masser af ældre både er utætte omkring rækværk, gennemføringer mm så regnvand ender i kølsvinet. En anden klassiker som jeg har prøvet, er at sikkerhedsventilen på varmtvandsbeholderen er slap, så der drypper vand ud når vandet varmer op og trykket stiger. 
 

Så det er alfa og omega først at være 100 på om det er salt eller ferskt. Og det KAN også være begge dele, hvis der er to ting galt..

Link to post

Det er saltvann. Helt rent. Ikke olje eller septik. Det lekker også inn når det er tørt vær. Skroget virket helt og uten skader, men er enig i at det kan være en knusingsskade. Kunne ikke se noe osmose.

Har satt inn to stk lensepumper. En ned i forpigg og en akter i styrbord side ved siden av mottorrom.  Må se om det holder seg til disse områder.

Link to post

Dråpene på skroget er nok kondens på grunn av et fuktig miljø i kjølen. Og det fuktige miljøet skyldes en lekkasje et eller annet sted. 

 

Jeg ville først ha sjekket rundt gjennomføringer av ymse slag. Oftest der det lekker. Tørk opp og dryss på litt melis  med en tesil der du mistenker det kan lekke, så ser du fort spor fra lekkasjen i melislaget. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Som Eureka sier: Er dette en båt du kjenner historikken til?

Skjedde dette plutselig nå?

Har blitt fortalt en gang fra en som løfter båter, at disse er noe kresne på hvor de blir løftet, altså litt myke i bunn. Vet ikke om det er tilfelle, men om det er, om den er løftet nylig, så kan den kanskje være skadet av dette?

Link to post

Fiffig kjøp salg prosess. Er et dødsbo. Ble kjøpt av en bekjent. Ble kjøpt på land. De brukte 3 dager på å gå gjennom båt, skrog, elektrisk og polering. (båtvante). Ble kjørt til ny havn. Dagen etterpå var det vann i båten.  Det ble da byttet gjennomføringer, og alt trodde man var bra, men sønnen ønsket ikke båten mere. Vi kjøpte (veldig billig) og satte båten på vannet etter en gjennomgang av hekkaggregat, gjennomføringer og sjekk av skroget. Var ikke synlige skader på skroget, og det virker kompakt. Har kjørt båten og den er stiv uten ulyder i skroget.

Link to post

Du har nok oversett en liten lekkasje et sted. Det skal ikke mye til før det viser godt over natten.

 

Jeg har ingen tro på at den svetter gjennom skroget slik du foreslår. Men det kan være en liten skade et sted. Såpass mye lekkasje som dette burde du se ved å lense båten tom og tørke ved filler. Da ser du hvor det blir vått med en gang. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Se etter tegn på gamle reparasjoner. Jeg kjøpte en gang en snekke som begynte å trekke vann igjennom skroget. Fant etterhvert ut at det lakk vann gjennom en dårlig (og gammel) utført reprarasjon av skroget (i mitt tilfelle under motor) hvor sparkel var gitt rollen som glassfiber skal ha. En slik skade kan og ha blitt forverret ved kranløft.  

En metode for feilsøkning er og å ta den på land og se om det er fuktigt noe sted på utsiden (eventelt fylle ferskvann i bunnen innvending)     

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...