Grand Banks jr
En snekke "henger" mer igjen i vannet, mens en daycruiser ofte glir lettere oppå. Derfor er en daycruiser ofte mer påvirkelig av vind, og drar gjerne på en annen måte. Med påhengsmotor er det også annerledes enn med fast aksling. Du må ha propellstrøm for å styre. Hvis du setter motoren i fri så mister du nesten umiddelbart styringen. Den styrer også "helt bak" i stedet for litt lengre fremme i båten, fordi påhengsmotoren henger helt bak.
Min anbefaling er at du finner en bøye som ligger i vannet, med god plass rundt, og trener på å legge baugen mot denne uten å vri bakenden. Da vil du etterhvert begynne å kjenne båten din, og hvordan du skal ratte og gasse og gire, for å håndtere båten. Det er ufarlig om du kommer borti bøya, og ganske moro så lenge man ikke har med seg utålmodige barn eller andre...
Deretter ville jeg gjort det samme mot en rett brygge, der du har god plass. Bli kjent med hvordan båten siger, og om den kaster bakenden mot babord eller styrbord når du setter den i revers.
Da blir du tryggere på båten, og da vil du nok oppleve at det er lettere å komme seg inn i bryggeplassen der det gjerne er trangt.
Til info: Jeg har en større båt enn du har, og mye tyngre og med kjøl. Til tross for det hender det at jeg kommer skjevere inni båtplassen enn det jeg hadde planlagt. Det går bare på mengdetrening og av og til (for meg) konsentrasjonen i det jeg legger over. Men jeg har baupropell så jeg kan ofte redde meg inn på den.
Slike fendre som @Gunga Din nevner er en god investering. La de gå helt ut på utstikkeren ;-)
PS: Vi har alle (de fleste) vært i der. Og nesten ingen båt er lik å føre. De har nesten alltid sine egen særpreg.